magyar idők;Magyar Nemzet;

2019-02-06 08:00:00

Nem heveny felindulásból savazta Varga István a jobboldali sajtót - előre megkapta a kérdéseket

Az inkriminált interjút készítő szerkesztőség tagjait semmilyen retorzió nem érte - és szeretik az országos hírverést.

A fideszes pártközlöny szerepét is betöltő Magyar Idők gyakorlatilag megerősítette, amit lapunk még csak feltételezésként írt: Varga István ügyvéd nem önszántából távozott, hanem nagy feltűnést keltő nyilatkozata miatt menesztették a több száz kormánypárti sajtóterméket magába olvasztó Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány éléről. A kuratóriumi elnök a békéscsabai behir.hu-nak adott interjújában – idézzük a kedden utoljára megjelent Magyar Időket, amely mától Magyar Nemzet néven jelenik meg – „a valóságtól elrugaszkodó állításokat fogalmazott meg a konzervatív média helyzetéről”. Varga lemondását Liszkay Gábor alapító elfogadta.

A hivatkozott interjúban, ahogyan arról beszámoltunk, Varga István arról beszélt, hogy keresztény, konzervatív, kormánypárti ember létére Élet és Irodalmat, Indexet, Magyar Narancsot és Népszavát olvas. Igényes, jó tollú újságírókat ugyanis – mondta – inkább a „másik oldalon”, tehát nem a fideszes sajtóban lát.

Azt, hogy a kormánypárti sajtótáborban mekkora felzúdulást keltett a nyilatkozat, Varga István gyors eltávolításán túl Kocsis Máté fideszes frakcióvezető bocsánatkérő levele is mutatja. A pestisracok.hu közlése szerint Kocsis a kormánypárti szerkesztőségeknek írt levelében „méltánytalannak és valótlannak” minősítette Varga István kijelentését.

Kocsis Máté frakcióvezető (bepillantást engedve abba, hogyan képzeli el a sajtó működését) nem győzött hálát adni a fideszes médiamunkásoknak, akikre „a mindennapokban és a leghangosabb politikai csatákban is mindig számíthatunk”. Majd arról biztosította őket, hogy szerinte „döntő többségükben tanultabb, műveltebb, ha úgy tetszik igényesebb újságírók, mint odaát”. Azt is megjegyezte: „Tényleg sok Népszavát, Indexet és Magyar Narancsot olvashat Varga István, talán így ivódott bele a »odaátiak« oktalan felsőbbrendűség-kultusza. Szégyellem magam az általa elmondottak miatt, ezért helyette is bocsánatot kérek Önöktől.”

Értesüléseink szerint a behir.hu-nál, a békéscsabai városi televízió oldalán, ahol Varga István interjúja megjelent, az eset után nem történt retorzió. Éppen ellenkezőleg: a szerkesztőség tagjai büszkék rá, hogy sikerült országos figyelmet kiváltaniuk. Úgy tudjuk, hogy a kérdéseket az interjú előtt elküldték Varga Istvánnak, akit így nem ért váratlanul, milyen témában kíváncsiak a véleményére. Kedden is kerestük a lemondott kuratóriumi elnököt, de ő nem akart nyilatkozni.

Mától egyébként Magyar Nemzet címen jelenik meg a kormánypárti napilap, a Magyar Idők. A lap azonban nemcsak nevet vált, hanem főszerkesztőt is: az újrainduló Magyar Nemzet főszerkesztője - mint ahogyan arról az Azonnali.hu elsőként beszámolt - nem Gajdics Ottó lesz, hanem Ballai Attila. Utóbbi dolgozott az Esti Hírlapnál, a Pesti Hírlapnál, a Népszavánál, a Magyar Nemzetnél, majd a Magyar Időknél. A Nemzeti Sportnak írt publicisztikában korábban azt írta: „Orbán Viktor miniszterelnök környezetéhez nem is mérhető államférfi, de a futball közegében visszavedlik csillogószemű rajongóvá”. Ez önmagában jelzi, a lap mennyire lesz független szellemiségű, bár korábbi információink szerint az újság a Magyar Időkhöz képest szolidabb hangnemet üt majd meg.

Gajdics Ottó, a megszűnő Magyar Idők főszerkesztője a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (Kesma) portfólióján belül kapott új pozíciót: a nemrég lapunk tulajdonosától az alapítványhoz került Szabad Föld főszerkesztője lesz. A hetilap közleménye szerint "az új vezető rendkívüli értekezleten arról biztosította a szerkesztőség tagjait, hogy a lap szellemisége és arculata a jövőben sem változik".

A Magyar Idők elnevezése egyébként mindig is kényszermegoldás volt: miután Simicska Lajos összeveszett korábbi barátjával, Orbán Viktor kormányfővel, a Magyar Nemzetnél megszűnt a korábbi szoros politikai felügyelet és hamarosan egy kifejezetten kormánykritikus szellemű szerkesztőség jött létre. Emiatt gyorsan életre kellett hívni egy kormánypárti napilapot. A frissen felállított szerkesztőséget részben a G-nap után a Magyar Nemzettől távozott, részben máshonnan toborzott újságírók alkották. A lap példányszámát soha nem auditálták, így nem lehetett tudni, hány példányban fogyott, de egyes hírek szerint legfeljebb napi néhány ezer körül adtak el belőle. A lap ettől függetlenül megkerülhetetlen szereplője lett a médiapiacnak, egyszerűen azért, mert a kormányzati közlések, a vezető kormánypolitikusok megszólalásának fórumává vált.

Az ellenzéki választási kudarcot követően Simicska Lajos bedobta a törölközőt, így tavaly április 10-én bezárták a Magyar Nemzetet. Miután Simicska Lajos tavaly júliusban váratlanul minden üzleti érdekeltségét eladta Nyerges Zsoltnak, folyamatosan lehetett hallani a Magyar Nemzet újraindításáról valamilyen formában. Ezt Gajdics Ottó mindig dühödten tagadta.