A CEU és erdélyi intézmények is aggódnak az MTA-ért

Publikálás dátuma
2019.02.11 17:54
Az MTA központi épülete Fotó: Népszava
Fotó: Népszava
Az Akadémia függetlenségének aláásását célzó legújabb tervek hátráltatják a kutatás eredményességét, és politikai motivációjuk is minden eddiginél nyilvánvalóbb – üzente a Közép-európai Egyetem.
Aggodalommal követi a Magyar Tudományos Akadémiával kapcsolatos fejleményeket a CEU – írta közleményében az intézmény. A hvg.hu cikke szerint hozzátették, hogy a demokratikus alapjogok fokozatos korlátozását érzékelve úgy látják, az MTA-n dolgozó kollégáik kutatási szabadsága és hivatása is egyre nagyobb veszélyben van. Az MTA Magyarország legfontosabb tudományos intézménye, kiemelkedő munkájával mindig is a teljes magyar társadalmat szolgálta. Az Akadémia intézményi kutatóhálózata Európában az egyik legsikeresebb. Az Akadémia függetlenségének aláásását célzó legújabb tervek hátráltatják a kutatás eredményességét, és politikai motivációjuk is minden eddiginél nyilvánvalóbb – áll a közleményben. A magyar társadalom és a kormányzat alapvető érdeke, hogy olyan megoldás szülessen, amely tiszteletben tartja az intézményi függetlenséget, és biztosítja az Akadémia több mint másfél évszázados tudásteremtő munkáját – közölte a CEU.
Az MTI összefoglalója szerint a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem (BBTE) vezetősége és a szintén kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet kutatói is közleményben adtak hangot aggodalmuknak a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és kutatóintézeti hálózata körül kialakult bizonytalanság miatt. Az egyetem honlapján közölt, a BBTE vezetősége által jegyzett közlemény rávilágít, hogy a tanintézet számára kiemelt fontosságú az együttműködés az MTA-val és kutatóintézeteivel. Eszerint az MTA kutatóintézeteiben a BBTE számos oktatója szerzett és szerez tudományos fokozatot, az akadémia munkatársai közül többen járultak és járulnak hozzá társult oktatóként a kolozsvári egyetem fejlődéséhez.
„Mindezek értelmében aggódva figyeljük az MTA és kutatóintézeti hálózata körül kialakult bizonytalanságot. (.) Reméljük, hogy az MTA és kutatóintézeti hálózatának helyzete az MTA számára megnyugtató módon rendeződik, ami lehetővé teszi további gyümölcsöző együttműködésünket ezzel a mind hazai, mind nemzetközi téren nagy elismertségnek örvendő intézménnyel”
–fogalmazott a BBTE vezetősége.
A kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet munkatársai szolidaritási nyilatkozatot juttattak el hétfőn az MTI-hez. Ebben szintén arra a szoros szakmai kapcsolatra hivatkoztak, amely a kolozsvári intézmény és az MTA kutatóintézetei, valamint szakemberei között kialakult.
„Aggodalommal figyeljük az MTA kutatóintézeti hálózatának átalakítási folyamatát, amelyet szakmailag indokolatlannak és az MTA kutatóival szemben méltánytalannak tartunk. Mi, a kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet munkatársai, szolidaritásunkat fejezzük ki magyarországi kollégáinkkal, és támogatjuk az Akadémiai Dolgozók Fórumának tiltakozó akcióját”
– áll a kisebbségkutató munkatársai által jegyzett nyilatkozatban.
Témák
MTACEU
Frissítve: 2019.02.11 18:14

Vasárnap már kissé enyhül az idő, de az éjszaka hideg lesz

Publikálás dátuma
2019.02.23 17:50

Fotó: Shutterstock
Napközben fagypont felett alakul a hőmérséklet, csapadék nem várható.
Az előrejelzés szerint éjszaka többnyire derült lesz az ég, de főként északon, északkeleten előfordulhatnak erősebben felhős területek is. Vasárnap gyengén és közepesen felhős tájak és időszakok egyaránt lesznek. Csapadék nem várható. Éjszakára jelentősen gyengül, és vasárnap is többnyire mérsékelt marad a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet szeszélyes területi eloszlásban általában -5 és -10 fok között alakul, de a fagyzugos tájakon hidegebb is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet vasárnap 1 és 5 fok között valószínű.

Bevándorlók érkezésének állítanak hajó formájú emlékművet Baján

Publikálás dátuma
2019.02.23 17:40

Fotó: Wikipedia
A tervek szerint még idén elkészül a németek betelepülésének emlékét őrző ulmi dereglye.
A bajai német nemzetiségi szervezetek az eredeti méretben készülő dereglyével főként a dél- és középnémet területekről, illetve a Rajna vidékéről a 18. században Magyarországra érkező telepesek előtt tisztelegnének - nyilatkozta az emlékmű-állítás projektvezetője, Manz Alfréd. Őseik ugyanis többnyire ilyen hajókkal érkeztek a török idők után elnéptelenedett vidékekre, így a Bácskába is.
A német nevén Ulmer Schachtelt kulturális attrakciónak is szánják, hiszen bár létezik néhány kisebb mása, de eredeti méretű még nem készült Magyarországon. A tervek szerint a hajó fedélzetén kialakított faház oktatási célokat is szolgálna a magyarországi németek történelmével, kultúrájával és nyelvével kapcsolatos interaktív kiállítások formájában.
Az emlékműhöz kapcsolódva az Országos Német Önkormányzat egy nemzetiségi tanösvényt is létesít Baján a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja területén, amelynek első állomása a betelepítés körülményeit mutatja majd be a hajón szemléltetve. A további hét állomás a magyarországi németek kultúrájába és közösségi életébe nyújt majd betekintést.
A projektvezető az eredeti ulmi tervek alapján készülő, 21 méter hosszú, 4 és fél méter széles dereglyéről elmondta: a történelmileg korhű hajó vörösfenyőből készül. Az emlékmű alapozása már megtörtént, jelenleg a famunkálatokat végzik.
Manz Alfréd emlékeztetett arra, hogy a Duna-menti svábok 18. századi kivándorlásának szimbólumává vált lapos folyami hajó nevét egy korabeli stuttgarti képviselőről kapta, aki az Ulmban gyártott dunai hajókat egyszerű felépítésük miatt doboznak, Schachtelnek nevezte. Az ulmiakat gúnyolták is a kis kereskedőhajók, mert "ezeket csak annyira eszkábálták össze, hogy kibírják a 2-3 hetes utat Ulm és Bécs között" - fogalmazott a projekt vezetője.
A korábban bort és különféle árukat szállító hajókat csak egy irányba, a folyón lefelé használták. Érkezésüket követően a járműveket szétszedték, a fát pedig eladták vagy házépítéshez használták fel. A dereglye építési módjára jellemző volt még, hogy a hajópadlón és a hajófalon a deszkák közötti réseket hosszúszálú mohával tömték ki, "schoppenelték". A tevékenység nyomán nevezték el az ulmi hajóépítőket Schoppereknek.
A dereglyék hajófala nagyjából egy méter magas volt, lapos padlózatukkal közvetlenül a partig lehetett velük haladni. Nagyságuk és alakjuk folyton változott, idővel elérték a 15-22 méteres hosszúságot és a 2-5 méteres szélességet is. A hajó közepén állt egy fakunyhó. A járművet nem hajtotta semmi, csak a sodrás, a hajóorrban és a hajófarban elhelyezett 2-2 rúddal, evezővel csak irányították. Jellemzője volt továbbá a hajótörzsön látható ferde fekete-fehér csíkozás, amely nem Ulm szimbóluma, hanem a világos fenyőből készült hajón a jobb láthatóságot szolgálta.
A hajó formájú emlékműhöz szükseges pénzt "folyami kilométerjegyek" értékesítéséből és adományokból, valamint pályázati forrásokból teremtik meg. A gyűjtéshez bárki hozzájárulhat, így kaptak már támogatást számos nemzetiségi önkormányzattól, állami szervezetektől, kitelepített német családok leszármazottjaitól Németországból, de még a tengerentúlról is. A műtárgy a Bajai Német Önkormányzat, a Bácskai Németekért Közalapítvány és a Bácska Német Kulturális Egyesület együttműködésében, a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának (MNÁMK) partnerségével épül meg az MNÁMK főépülete előtt.