Meghalt Karl Lagerfeld

Publikálás dátuma
2019.02.19. 13:04
Karl Lagerfeld
Fotó: ALAIN JOCARD / AFP
A világhírű divattervező 85 éves korában, Párizsban hunyt el.
85 éves korában meghalt Karl Lagerfeld világhírű német divattervező Párizsban – írja francia médiajelentésekre hivatkozva a BBC. A tervező az utóbbi hetekben több divatbemutatót is kihagyott, de csak annyit közöltek, hogy nem érezte jól magát. Karl Lagerfeld (születési nevén Karl Otto Lagerfeldt) 1933. szeptember 10-én született Hamburgban, és 1953-ban költözött Párizsba az édesanyjával. A Chanel kreatív igazgatója is volt, és az iparág egyik legtermékenyebb szereplőjeként tartották számon.
Szerző

Frankofónia Magyarországon

Publikálás dátuma
2019.02.19. 08:55

Fotó: Frankofón Fesztivál
Catherine Deneuve, Omar Sy, Vincent Cassel, Audrey Tautou alakítása és filmnézés a medencéből - az új francia és frankofón filmek legjavát mutatják be a Frankofon Filmnapok és Fesztiválon Budapesten és az ország 9 városában.
Eddig valószínűtlen volt, hogy a Széchenyi Fürdő termálmedencéjéről egy César-díj jelölt film jusson eszünkbe, most azonban megpróbálhatjuk a különös képzettársítást. A fesztivál nyitófilmje, a Szabadúszók Franciaországban hangos közönségsikert, és kritikai elismerést is aratott, szerepelt a Cannes-i Filmfesztiválon, kapott 6 César-díj jelölést, köztük a Legjobb Film kategóriában. Hogyan próbálja kézbe venni a sorsát egy csapatnyi középkorú pocakosodó férfi? Belevetik magukat… a vízbe: úszógatyát húznak, és mozognak, nem is akárhogyan. A kíváncsi nézők a mozivásznon látottakat akár azonnal a gyakorlatba is átültethetik, ugyanis a fesztivál része a Széchenyi Fürdő termálmedencéjében zajló egyszeri szabadtéri vetítés is. Az Életrevalókban játszott szerepének köszönhetően Omar Syt szinte az egész világ megismerte és megszerette. Legújabb filmjében egy írót alakít, aki egy meghívásnak eleget téve életében először utazik Dakarba, ősei földjére. A Filmnapok idején Budapestre jön Philippe Godeau, a Yao-Yao című film rendezője, aki mesterkurzust is tart. Nem hiányzik Catherine Deneuve sem. Legújabb, Claire Darling című filmjét nem sokkal a franciaországi premier után mutatják be Budapesten. A Julie Bertuccelli rendezte filmben a francia film nagyasszonyának lányát nem más, mint saját lánya, Chiara Mastroianni játssza. A fesztiválon Gaspar Noé tabudöntögető vízióját is bemutatják. Az Eksztázis egy erdő közepén bulizó táncosokról szól. Lesz film – Pajzán kíváncsiság – amelyet előbb mutatnak be nálunk, mint Franciaországban. Frankofónia nem csupán Franciaországot, más francia nyelvű országokat is jelent, a 19. fesztiválon részt vesz Belgium, Kanada, Libanon, Marokkó, Svájc, Tunézia és a kulturális közelség okán Románia. És nem csak filmekről szól: komoly- és könnyűzenei, jazz koncertekkel, színdarabokkal, fotókiállítással, festészeti tárlattal, könyvbemutatókkal, francia szépkiejtési versennyel, dalversennyel is várják a közönséget és Gondolatok a demokráciáról címmel két napos konferenciát is rendeznek.  Info: Frankofon Filmnapok és Fesztivál február 27.-március 8. Budapest: Corvin, Toldi, Puskin mozi, Francia Intézet, Széchenyi Fürdő, MÜPA, BMC, Liszt Emlékmúzeum, A38 Hajó 12 vidéki város  
Témák
Frankofónia
Frissítve: 2019.02.19. 11:53

A gyönyör bűvkörében - vágy és realitás a híres film színpadi változatában

Publikálás dátuma
2019.02.19. 08:30
Bálint András, az elmúlás felé tartó férfi és László Lili, a fiatal lány egy utolsó nagy találkozás főszereplői
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Vonzó szereposztásban, olykor a felületen túl jutva rendezte meg Deák Krisztina a Vénusz című vígjátékot Budaörsön.
Egy öreg, az elmúlás felé tartó férfi beleszeret egy fiatal nőbe. Közhelyes sztori, kérdés, hogyan lehet izgalmassá, hitelessé tenni a könnyen giccsé váló történetet. Hanif Kureishi forgatókönyvéből 2006-ban született film a nagyszerű Peter O’Toole főszereplésével. Most Budaörsön a főként filmrendezőként ismert Deák Krisztina vitte színre a Vénusz Török Tamara által készített színpadi változatát. Kapott is egy teljes pluszjelenetet a színpadi adaptáció, méghozzá az elején, egy színpadi próbát. Mivel a főszereplő foglalkozása színész-rendező, ez érthetőnek is tűnik. Ráadásul sok olyan színházi anekdota, gesztus került így az előadásba, amely erősíti a történetet és közelebb hozza magát a közeget. Ezek nagy része szellemes poén, és sok életismeretről és nem utolsósorban a színház ismeretéről árulkodik. Még a metoo is megemlítődik, mint olyan téma, amely mostanság benne van a színházi levegőben. Ha még benne van? Az alapsztori kissé sovány, így jót tesz a bővítés. Egyébként is eléggé rövidek az inkább filmszerű jelenetek. A főszereplő mondja, hogy akkor tudunk boldogok lenni, ha az álmainkat a valósághoz igazítjuk. Ez jól is hangzik, de sokszor épp ez nem sikerül. Az álmaink elrugaszkodnak a valóságtól, elkezdenek önálló életet élni és csak összekuszálják a mindennapokat. Miközben múzsa, vagy inspiráció nélkül a művészet megfullad. És a mindennapok is kiürülhetnek. Bálint András játssza az öregedő művészt, aki még utoljára szerelmes lesz, vagy ha az nem is, a gyönyör bűvkörébe kerül. A prosztataműtétje hiába teszi impotenssé, a vágyai továbbélnek. Bálint András egy tónusból formálja meg a figurát, őrzi a sármját, miközben az öregedés fizikai folyamatának gyötrelmeit kellene ábrázolnia. Barátja, a szintén színészt játszó Gyabronka József bevállalósabb és természetesebb ebben a tekintetben. A címszerepet alakító László Liliről pedig könnyen elhihető, hogy Vénusszá válik. Miközben az is jó ötlet, hogy a lány a mai szlenget használja, mint a lassan, de biztosan felnőtté váló gyerekeink. Így a generációs különbségek még jobban felnagyítódnak. Ez a lány nem akar mást, csak hírnevet, annak pedig ára van, ezért nem utasítja el teljesen ezt a nem várt szerepet, mármint a Vénuszt. Persze csak módjával éli bele magát. Takács Kati több színt képes is belevenni egy színésznő szerepébe és főként neki és Gyabronka Józsefnek köszönhetjük a szórakoztató betéteket. Brasch Bencének sok apró karakter jut és nem túl sok színpadi idő ezek kibontására. Az előadás vége többértelmű. Én inkább a líraibb értelmezésre szavazok, vagyis a lány és az idős férfi a túlvilágba átsétálva talál csak egymásra, vagy legalábbis a férfi túlvilági álmában. De az is lehet, hogy ez a romantikus jelenet még a realitásban megtörténik. A férfi és a lány sziluettje egyre inkább távolodik, csak a nevetésüket halljuk. Ők már valahová biztosan megérkeztek. Info: Hanif Kureishi: Vénusz Színpadra alkalmazta: Török Tamara  Rendező: Deák Krisztina Budaörsi Latinovits Színház 
Szerző
Témák
Bálint András