Előfizetés

Az univerzum eredetét vizsgálja a NASA új küldetése

2019.02.23. 11:11

Fotó: Caltech / NASA
A marsjáró halála után az űrügynökség új teleszkópot indít az univerzum és az élet kezdeteinek tanulmányozására.
Az Opportunity elbúcsúztatása után az univerzum és az élet kezdeteinek tanulmányozását jelölte meg új célként az űrügynökség. A marsjárót annak idején 90 napos küldetéssel indították útnak, ehhez képest másfél évtizeden keresztül dolgozott. A hivatalos bejelentés szerint a Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer - SPHEREx névre keresztelt eszköz 2023-ban indul majd útjára, két éven keresztül dolgozik majd a fellövés nélkül 242 millió dollárba kerülő költségvetésből – írta az Sg.hu.
Az optikai és az infravörös tartományhoz nagyon közeli sávban figyelnének meg nagyjából 100 millió csillagot a Tejútrendszerben, ehhez azonban mintegy 300 millió egyéb galaxis csatlakozik majd, betekintést nyújtva a korai időszakba, talán arra is választ adva, hogy miként tágult ki olyan gyorsan az univerzum egyetlen nanoszekundummal az ősrobbanás után.
A távcső félévente 96 különböző színsávban szemügyre veszi a teljes égboltot, minden korábbinál részletesebb térképet állítva ezzel össze. Eközben az űrügynökség asztrobiológiai programjának egyik koordinációs hálózatán belül az élet megjelenéséhez szükséges planetáris feltételeket kezdik kutatni.

Sikeresen landolt a japán űrszonda a Ryugu aszteroidán

2019.02.22. 14:22

Fotó: Kaname Muto / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun / AFP
Sikeresen leszállt a Hajabusza-2 japán űrszonda a Ryugu kisbolygó felszínére – jelentette be pénteken a japán űrhajózási és -kutatási hivatal, a JAXA.
Az űrszondáról érkezett adatok alapján közép-európai idő szerint csütörtök éjfél előtt nem sokkal sikeresen megtörtént a landolás a Földtől mintegy 340 millió kilométerre lévő aszteroidán. Arra azonban még napokig várni kell, hogy kiderüljön, az űrszondának sikerült-e begyűjteni kőzet- és talajmintákat a 900 méter átmérőjű Ryugu kisbolygón - írta a Híradó.hu.
A szakemberek szerint a C-típusú Ryugu kisbolygó a Naprendszer kialakulásának hajnalán képződhetett, így olyan szerves anyagokat tartalmazhat, amelyek a földi élet kialakulásához is hozzájárultak, így többet megtudhatunk az élet keletkezéséről. A pénteki mintagyűjtés az első a Hajabusza-2 számára tervezett három ilyen landolás közül.
A japán űrkutatási hivatal októberben néhány hónappal elhalasztotta az űrszonda landolását, mert a kisbolygó felszíne a vártnál göröngyösebb, és nehéz volt megfelelő leszállóhelyet találni. A hosszú halasztás másik oka az volt, novemberben és decemberben megszűnt a kapcsolat a Hajabusza-2-vel, mert a Nap túloldalán volt.
A JAXA tudósai a landolás helyét egy hat méter átmérőjű körzetben jelölték ki az eredetileg tervezett mintegy száz méteres átmérőjű térség helyett, emiatt a vártnál jóval bonyolultabb volt a művelet.

Két budapesti hamburgerezőt is Európa legjobbjai közé választottak

2019.02.22. 13:00
Fotó: Pixabay
Két belvárosi hamburgerező is rákerült egy utazási portál 50 legjobb európai hamburger listájára.
Két budapesti hamburgerezőt is beválogatott Európa ötven legjobbja közé a Big Seven Travel nevű utazási portál - vette észre az Index. A tesztelők minden országból válogattak résztvevőket. A rangsor a portál mintegy másfél milliós olvasótábora mellett kiválasztott gasztro-szakértők, illetve -bloggerek véleménye, valamint az éttermek online értékelései, médiamegjelenései alapján alakult ki.
A négy budapesti éttermet is üzemeltető Bamba Marha Burger Bár az ötödik, míg a Tuning Bar & Burger a 42. helyet szerezte meg az európai listán. A kontinens legjobb burgerét Londonban, a Burger And Beyond nevű helyen lehet venni. A hamburgerlista második helyére a koppenhágai Gasoline Grill került, a harmadik pedig a prágai Dish lett.