Hadházy: a vádhatóság megállíthatná a fideszes holdudvar kistafírozását

Publikálás dátuma
2019.02.27. 08:15

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Nagyjából 450 ezer szignó gyűlt eddig össze, ennél pontosabb adataink csak a jövő héten lesznek – tájékoztatta lapunkat Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő tavaly szeptemberben indított aláírásgyűjtési akciót – ehhez októberben az ellenzéki pártok is csatlakoztak –, hogy rábírja a kormányt, csatlakozzon az Európai Ügyészséghez.
A uniós vádhatóság a közösségi források elköltésének tisztaságát felügyeli majd, és 28 tagországból 22 a tagja. Magyarországon kívül csak Svédország és Lengyelország nem vesz részt a munkájában, ugyanis Dánia, Írország, valamint az Egyesült Királyság nem része a bel- és igazságügyi együttműködés ezen területének. A honatya a májusi európai parlamenti választásokig szeretné elérni az egymillió támogató szignót. Hadházy Ákos hozzátette, a téli hónapokban lelassult az aláírások gyűjtése, a hideg miatt ugyanis nem erőltették a közterületi pultos gyűjtést, ám márciustól ismét komoly kampányba kezdenek. - A cél természetesen továbbra is az egymillió aláírás elérése – folytatta a képviselő -, ám már a jelenlegi szám is olyan támogatottság, melyet a kormány nem söpörhet le az asztalról. Az egyik parlamenti vitanapon letettem egy ötezer szignót tartalmazó csomagot Polt Péter legfőbb ügyész asztalára, mit mondjak, nagyon hatásosan mutatott. A független honatya úgy vélte, a sok százezer támogató aláírással komoly nyomást lehet gyakorolni a kormányra, hiszen így az unió felé nem hivatkozhat rá, hogy a magyarok nem akarják az Európai Ügyészséget. - A támogatottság láttán érezhetően megváltozott a kormány kommunikációja is – állította –, hiszen míg korábban Trócsányi László igazságügyi miniszter elzárkózott a csatlakozástól, addig nemrég a Hír Tv egyik műsorában már arról beszélt, jelenleg nem tervezik a belépést. Ráadásul az akció mellett az unió felől is komoly nyomás érezhető a témában, így van esély, hogy még radikálisabban változzon a kormány véleménye. Hadházy Ákos megjegyezte: az aláírásgyűjtések során egyértelműen kiderült, az emberek tisztában vannak a csatlakozás fontosságával, hiszen a többség hallott az Európai Csalás Elleni Hivatal, az OLAF által kifogásolt esetekről, például az Elios-ügyről, az Öveges- és a Híd a munkába programról, vagy éppen az alkalmanként egymillió forintért szervezett kamu sportnapokról, melyek napvilágra kerülése cáfolja a kormány állítását a komoly ellenőrzésekről. - Az uniós választások eredményétől is függ persze, mire lesz elég a rengeteg aláírás – ismerte el. – A kormány arra játszik, hogy annyira megerősödnek a populista pártok az Európai Parlamentben, hogy egyfajta védettséget remélhet tőlük. Mivel ez jelenleg nem valószínű, így elvileg két eset lehetséges: vagy csatlakozunk az Európai Ügyészséghez, vagy a folyamatos visszaélések miatt nem jönnek majd az uniós pénzek, s utóbbit nehéz lesz megmagyaráznia a kormánynak. Az emberek pontosan tudják, nem azért akarunk csatlakozni a vádhatósághoz, hogy ne kapjon az ország brüsszeli pénzeket, hanem éppen azért, hogy ne lehessen ellopni hatalomépítésre, s a Fidesz-KDNP-hez közelálló körök kistafírozására. 
Szerző

Újabb milliárdok jutnak a börtönök fejlesztésére

Publikálás dátuma
2019.02.27. 07:44
Képünk illusztráció
Fotó: Népszava
Az állami forrásból új életre keltenék a a Duna-Dráva Nemzeti park leromlott ökoszisztémáját, és javítanák a tiszai árvízi védekezést is.
A börtönök biztonságának növelésére 2,7 milliárd, a Közép-Tisza hullámterének rendezésére további bő 1,6 milliárd, míg a Duna–Dráva Nemzeti Park infrastruktúrájának a fejlesztésére további 15,5 millió forintot hagyott jóvá a kormány. Az ezekről szóló határozatok a Magyar Közlönyben jelentek meg, a pénzosztást részletesen a Napi Gazdaság mutatja be cikkében.
A börtönök esetében a „a statikus és dinamikus biztonsági elemek fejlesztéséhez”, tehát gyakorlatilag minden biztonsági feladatra jut pénz.  A Közép-Tisza hullámterének rendezésére eredetileg 14 milliárd 155 millió forint állt rendelkezésre az uniós Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretéből. Ezt most a kormány felemelte 1 milliárd 674 millióval, így a teljes összeg 15 milliárd 829 millió forint lett.  A projekt közvetlen célja a Közép-Tisza Kisköre és Csongrád közötti szakaszán a nagyvízi meder árvízlevezető képességének növeléséhez való hozzájárulás, az árvízi biztonság növelése. A projekt eredményeként az árvízvédelmi intézkedések előnyeiben részesülő lakosság száma 146 976 fő – írják.  „A természetvédelmi területkezelési infrastruktúra fejlesztése a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság működési területén” megnevezésű projekt a leromlott ökoszisztémát 587 hektáron állítja helyre, a zöld infrastruktúra fejlesztésével. Ez a fejlesztés most 15,5 millió forint többlethez jutott, így a teljes összeg 461 millió forintot tesz ki. 
Szerző

Több mint 400 millióba kerültek az újpalotai szellemvillamos tervei

Publikálás dátuma
2019.02.27. 07:31
Illusztráció
Fotó: Népszava
Közel három éve lefújták a várpalotai vonal tervezését, a BKK most mégis kiegészítő feladatokat rendelt meg a projekthez.
 Nemrég megjelent egy közbeszerzési hirdetmény, amiben az áll, hogy módosítják az újpalotai villamos tervezésére vonatkozó szerződést. Sokan felkapták erre a fejüket, mivel az újpalotai villamos tervezését már majdnem három éve lefújták azzal, hogy a forrásait átcsoportosítják a fontosabb 3-as metró felújítására – írja az Index. A portál megkereste a a BKK-t, hogy történt-e valami változás. A közlekedési központ válaszában megerősítette, hogy az újpalotai villamosvonal tervezésének leállítása 2016-ban megtörtént. Ekkor már a teljes vonal engedélyezési tervdokumentációja elkészült az Astoriától az újpalotai Pólus Centerig, de az engedélyezéshez, és a kiviteli tervekhez még nem kezdtek hozzá. 
Az újpalotai közlekedési tengelyt azonban a jelentős forgalom miatt valamilyen egyéb beavatkozást igényelt. A szerződés maradványértékéből ezért a BKK két kiegészítő feladatot rendelt meg:
• a Sárfű utcai villamosperon akadálymentesítését Újpalotán, • a Bosnyák tér, a Tisza István tér és Zugló vasútállomás környezetének forgalomtechnikai korrekcióját azzal a céllal, hogy a Thököly úton gyorsabban haladhassanak az autóbuszok. 
Mint a BKK állítja, ezek a munkák önmagukban, az újpalotai villamostól függetlenül is hasznosak, segítik, hogy az újpalotai utasok gyorsabban eljuthassanak a belvárosba, ugyanakkor a villamos későbbi kiépítésének lehetőségét sem akadályozzák meg. A szerződés módosítására az utolsó helyszín (Zugló vasútállomás) engedélyezési eljárásának a csúszása miatt volt szükség.  A villamosvonal tervezése az eredeti szerződés szerint 979 millió forint volt, de mivel az első ütem után a projekt leállt, csökkent a tervezői díj. A kiegészítő feladatokkal együtt 405 millió forint a jelenlegi szerződéses érték, ebből a kiegészítő munkák tervezési díja 31 millió forint. A villamosvonal tervezésére annak 2016-os felfüggesztése óta nem történt kifizetés, írja a lap.
Szerző