Kivágnak 33 fát a Városligetben

Publikálás dátuma
2019.02.28. 16:09

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Tizenöt ritkaságnak számító kolorádói jegenyefenyőt is el kell távolítani a majdani Rózsakert területén.
A Városliget Zrt. engedélyt kapott 33 fa – köztük 15 ritkaságnak számító kolorádói jegenyefenyő – kivágására a majdani Rózsakert (II/A jelű alütem) területén – írja az Index az V. kerületi kormányhivatal február 25-i határozata alapján, melyre egy olvasójuk hívta fel a figyelmüket. A portál pár nappal ezelőtti megkeresésére adott válaszában a Városliget Zrt. még nem említett fakivágásokat a területen, csak azt, hogy 17 fát ültettek át a leendő Nagyjátszótér és Rózsakert területén. Most megkeresték a céget az ügyben, a Városliget Zrt. pedig azt közölte, hogy folyamatban lévő hatósági engedélyezési eljárásról nem adhatott tájékoztatást. A kihirdetést követően a LIGET Budapest Projekt weboldalára felkerült az engedély, a 33 eltávolítandó példány Városligeti Faápolási Protokoll szerinti részletes vizsgálatával, mely megindokolja, hogy miért van szükség a beavatkozásra. Eszerint – 23 példányt azért kell eltávolítani, mert a Városligeti Faápolási Protokollban rögzített vizsgálatok alapján élet-és balesetveszélynek minősítették őket. – 6 fát kertépítési, téralakítási okokból távolítanak el, melyeket az ökológiai kockázatelemzés alapján csekély élőhelyi jelentőségűnek minősítettek a szakemberek. Ezek közé tartoznak az említett dendrológiailag értékes kolorádói jegenyefenyők (Abies concolor) a Rózsakert mellett, de az egyedek a nem megfelelő termőhelyre való telepítés és a telepítés sűrűsége miatt rendkívül felkopaszodott és gyenge gyökérállománnyal rendelkeztek. Az igazságügyi szakértő dőlésveszélyesnek minősítette ezen egyedeket, ezért a balesetveszély miatt szükségessé vált a kivágásuk.  – és 4 egyedet kertészeti okból – a fa kiszáradása, vagy egészségi állapota miatt – kell eltávolítani. 
A fák eltávolítására a cég válasza szerint nem a Rózsakert kialakítása, hanem a terület tájépítészeti rehabilitációja miatt van szükség, mely része a Garten Studio által jegyzett teljes városligetet megújító kert- és tájépítészeti koncepciójának.
Szerző

Száz hektáron ég a nádas Farmos közelében (helyszíni fotó)

Publikálás dátuma
2019.02.28. 15:46
Százötven hektáron égett a nádas a Pest megyei Farmos közelében 2019. február 28-án.
Fotó: MTI/Mészáros János / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
Mintegy száz hektáron ég a nádas, az aljnövényzet és a gaz a Pest megyei Farmos közelében, a tűz három tanyát is veszélyeztet - tájékoztatta a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivője.
Csámpai Attila elmondta: a tűz gyorsan terjed az erős szél és a szárazság miatt. A katasztrófavédelem nagy erőkkel próbálja megfékezni a lángokat, több megyéből érkezett a helyszínre 14 autó és 60 tűzoltó. Nem sérült meg senki, és az épített környezetre eddig nem terjedt át a tűz.  Noha Pest megyében tűzgyújtási tilalom van érvényben, a nap folyamán több ilyen esethez kellett kimenniük a tűzoltóknak. 
Szerző
Frissítve: 2019.02.28. 19:45

Egy év alatt négy ember használta a hatvani kerékpáros kalandparkot

Publikálás dátuma
2019.02.28. 15:40

Fotó: Átlátszó.hu
De a komplexum átadása óta is csak 41 biciklis vette igénybe.
Összesen négyen vették igénybe az elmúlt egy évben a hatvani kerékpáros kalandparkot – tudta meg a hatvani önkormányzattól egy iratbetekintés során a G7.hu. A portál szerint a komplexumot a 2015-ös átadás óta összesen 41 biciklis használta. Mint írják, ha a kalandpark és a hozzá kapcsolódó híd költségét elosztjuk a 41 biciklis arányában, akkor
kerékpárosonként 9,5 millió forint plusz áfát költött el Hatvan városa.

A pályát használók számát azért lehet ilyen pontosan tudni, mert csak előzetes regisztrációval lehet igénybe venni a kalandparkot. A portál felidézi: az eredeti koncepció az volt, hogy épül egy bicikliút Hatvan és a szomszédos település, Boldog között. A 100 százalékos uniós támogatással megvalósuló beruházáshoz aztán hozzácsaptak egy biciklis kalandparkot, ehhez kapcsolódóan egy cikk-cakkban futó hidat a Zagyva folyó felett, egy parkolót, továbbá a parkoló melletti út átalakításának a költségét is. A teljes összeg nettó 884 millió forint volt, áfával együtt meghaladta az 1,1 milliárd forintot. A kerékpárút egy része a Zagyva melletti töltésen fut, és a megnyitást követő évben már garanciális javításokat kellett végezni, mert a beton megrepedezett. A portál azt írja, hogy az iratbetekintés során látott jegyzőkönyvek tanúsága szerint nem a tervek szerint alakult kivitelezés. Az önkormányzat dokumentumában szerepel, hogy a „vastagság és az anyagminőség nem a terv szerinti, jól látható a süllyesztett szegély vastagságához viszonyítva. A georács a földmunkagép munkája során végig megsérült, láthatók a szétszakadt szalagok a kivitelezés helyén”. A garanciális javításokat sem úgy csinálták meg, hogy az eredmény hosszú távon kielégítő legyen, a repedések egy részébe – ahelyett hogy feltárták volna az aszfaltot, és újrarakták volna a különböző rétegeket – egyszerűen szurkot öntöttek. A hatvani szakaszt egyébként a közbeszerzéseken gyakran taroló – a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László által tulajdonolt – Duna Aszfalt építette. A garanciális javításokról készült jegyzőkönyvben a cég képviselője úgy nyilatkozott, 
„nincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni, mert ez fizika”.

A cég képviselője szerint „töltésen kerékpárutat építeni nem is olyan egyszerű dolog”. Hozzátette: „megpróbáltuk úgy megépíteni ezt a töltésen lévő kerékpárutat, hogy mindenki tanulhasson belőle.” Az önkormányzat végül elfogadta a kivitelező javaslatát, miszerint a kerékpárút egyes részein elég bitumennel kiönteni a repedéseket, és csak a szintbeli eltolódást produkáló részeken kell feltárni és újrarakni, illetve -aszfaltozni a kerékpárutat.
Szerző
Témák
Hatvan kalandpark