Sötétség délen: erősen vitatott fényviszonyok

Publikálás dátuma
2019.03.07 08:50
Nem minden világos. Megkérdőjelezik a teljesítményt
Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Pécs belvárosában, a Búza téren február 12-én este egy kisbusz halálra gázolt egy, a zebrán átkelő, 67 esztendős asszonyt. A baleset okait a rendőrség vizsgálja, aligha kérdéses, hogy a tragédiában a figyelmetlenségnek szerepe volt.
Sokak szerint másnak is, jelesül annak, hogy a baleset helyszínén a világítás gyenge. Az LMP pécsi szervezete a közelmúltban sajtótájékoztatót tartott a zebránál, s a vezetői állították, hogy a pécsi közvilágítás minősége romlott, amióta a lámpákat energiatakarékos fényforrásokra cserélték. A kritikának politikai éle volt, hisz a fideszes irányítású Pécs közvilágításának korszerűsítését az Elios Zrt. végezte 2015-ben, s akkor Orbán Viktor veje, Tiborcz István volt a cég egyik tulajdonosa. Az LMP városi vezetői szeretnék, ha szakértők vizsgálnák meg Pécsett a gyalogátkelőknél az esti fényviszonyokat, s ahol szükséges, ott az önkormányzat javítson a közvilágítás minőségén. A Fidesz pécsi csoportjának elnöksége a tájékoztatót követően kiadott egy közleményt, azt állítva, hogy az említett kereszteződésben a fényerő 30 százalékkal erősebb, mint a korszerűsítése előtt volt, és ez mérésekkel igazolható. Mivel a kész tényként hivatkoztak a fényerőnövekményre, úgy gondoltam, hogy az állítást alátámasztó dokumentum azonnal megmutatható. Ám se Guzsvány Attilát pécsi kabinetfőnök, se a városháza szóvivője nem segített többszöri megkeresésre sem. Jeleztem, hogy ha a Fidesz pécsi csoportja nem tudja igazolni állítását, akkor ezt írom meg. Ennek hatására megkaptam a választ. Csakhogy a városháza által küldött anyag nem egy összehasonlító mérés számadatait rögzítette, hanem egy gyári prospektus volt az Elios által beszerelt lámpákról. Az abban szereplő számok arról szóltak, hogy a lámpák mennyi fényt bocsátanak ki, s nem arról, hogy milyen fényerőt biztosítanak például a baleset helyszínén. Megkérdeztem az ügyben pécsi közvilágítási szakembereket, s ők elmondták, hogy saját tapasztalatuk szerint is gyengék az esti fények a Búza téri átkelőnél és még a város számos pontján. Hozzátették: lehet, hogy a korszerűsítés energiamegtakarítást hozott az önkormányzatnak, de a beruházás sok helyütt nem javította a látási viszonyokat, sőt. Elmondták ennek műszaki okait: a lámpacsere önmagában kevés, gyakran szükség lett volna a lámpaoszlopok áthelyezésére, sűrítésére és magasságának módosítására. Ez viszont nem fért bele a 900 milliós beruházásba, amelynek révén Pécsett 7 ezer lámpát cseréltek ki. A költségekbe az se fért bele, hogy megmérjék, milyen volt egy-egy helyen a fényerő a korszerűsítés előtt és után. Bár a Fidesz közleményében azt sugallta, van ilyen felmérés, utóbb a városháza is elismerte, hogy nincs. Tegyük hozzá, hogy Pécsen a lámpacserét nem az unió finanszírozta, hanem a 7-8 milliárdos adóssággal küszködő önkormányzat. Igaz, azóta kiderült, hogy a többi város Elios által elvégzett lámpacseréjének 13 milliárdos költségét se hajlandó finanszírozni az unió, gazdasági összefonódások gyanúja miatt.
Témák
Elios
Frissítve: 2019.03.07 08:50

Mindjárt kiderül, hogy a Fidesznek erkölcsi kötelessége kizuhanni az Európai Néppártból

Publikálás dátuma
2019.03.20 09:58

Fotó: AFP/ Dursun Aydemir
A kormánysajtó ezerrel festi a látszatot, hogy legfőbb ideje kiugrással büntetni a migránssimogató konzervatív pártcsaládot.
Minden kormánypárti médiatermék dinamikus elszakadásban van (ez a visszavonulás eufemisztikus fedőneve), magyarán a hatalom minden orgánuma arra készíti fel olvasóit, hogy ma esetleg kizárják a Fideszt az Európai Néppártból.

Az origo.hu például „a fideszes hátország szerint itt az ideje kilépni a Néppártból” címmel közöl vezető anyagot, amelyben többek között azt állítja: „a kérdés egyre erősebben az, hogy a Fidesz akar-e maradni egy egyre inkább bevándorláspárti irányba tartó Néppártban. Sőt: szabad-e maradnia.” Ezután hosszan ekézik a pártcsaládot, amelyben „ha a bevándorláspárti erők végérvényesen átveszik a hatalmat a Néppárton belül, akkor már tényleg semmi nem marad, ami a pártcsaládot megkülönböztetné a zöldektől, a liberálisoktól, a kommunistáktól, és a szocialistáktól.” (Több megyei lap úgy ítélte meg, hogy ennél mívesebb helyzetelemzéssel nem szolgálhat, így egy az egyben átvette az origo.hu cikkét.) A az újrafideszesített Magyar Nemzet is bőségesen foglalkozik a témával, Szentesi Zöldi László kora délelőtti vezető anyaga egyszerűen "A szakítás ideje" címet kapta. A szerző szerint Az Európai Néppárt eredeti hivatását, küldetését percenként eláruló Weber, Daul, Juncker és a többiek életrajza már régóta hamisan csillog: ők nem kereszténydemokrata, jobboldali politikusok, hanem a globalistákat és a bevándorláspártiakat kiszolgáló politikai hobbisták. A kormánylap egy másik cikkében "politikai elemzőket" kérdeznek, akik természetesen egyöntetűen azt állítják: a Fidesz számára új lehetőségek nyílhatnak az esetleges szakítással.

Üdítő kivételt a hirado.hu jelentett, amelyik visszafogottan csak annyit közölt, hogy ma tárgyal az Európai Néppárt a Fidesz tagságáról.
Frissítve: 2019.03.20 10:11

Red Bull Air Race: miután Tarlós kirakta, most a balatoni civilek tiltakoznak ellene

Publikálás dátuma
2019.03.20 09:53
Tarlós kirakta a versenyt Budapestről
Fotó: Népszava
A verseny levegő- és vízszennyezéssel jár, ráadásul a tó természetes úton nem tud úgy megtisztulni, mint a Duna - többek között ezzel érvelnek, akik nem szeretnék, ha Zamárdiban rendeznék meg a repülős futamokat.
 Ha a napokon át, ismeretlen mértékű zaj-, lég- és vízszennyezéssel járó rendezvény veszélytelenségét nem bizonyítják előre, akkor a gazdasági előnyök és érvek nem mérlegelhetők, vagyis sem a bevétel, sem az országimázs növelése nem érv a környezeti veszélyeztetés ellenében – hivatkozik a Legfelsőbb Bíróság 1999. május 13-i ítéletére a Nők a Balatonért Egyesület. A civil szervezet szerint ugyanis a Red Bull Air Race zamárdi futama sokkal több kárt okoz, mint hasznot hoz, s emiatt tiltakoznak a verseny balatoni megtartása ellen. Március elején vált biztossá, az idén Zamárdiban rendezik meg a Red Bull Air Race repülőverseny magyarországi futamát. A lakossági panaszok miatt Tarlós István tavaly nyáron jelentette ki, amíg ő a főpolgármester, nem lesz több futam Budapesten, az idén február elején pedig hivatalossá vált, a főváros nem engedélyezi a futam megtartását.
A szervezők ezek után kezdtek új helyszínt keresni az eseménynek, s a tárgyalások után végül Zamárdi lett a befutó. Csákovics Gyula, a somogyi kisváros polgármestere lapunknak elismerte, nem egyeztettek előzetesen a helyiekkel, illetve az üdülőtulajdonosokkal a rendezvény befogadásáról, de a településnek hatalmas reklámot, s komoly bevételt jelent majd az esemény, melyre százezer vendéget várnak.

- A zöld ombudsman a budapesti versennyel kapcsolatban megállapította, a környezeti terhelés miatt a rendezvény megtartása belvárosban, sűrűn beépített, lakott területen egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze – áll a NABE közleményében, mely megjegyzi: nemcsak Zamárdiban, de a tó környékén is hatalmas zaj lesz, s nemcsak a verseny idején, hanem már előtte, az edzések alatt is. A verseny levegő- és vízszennyezéssel jár, ráadásul a tó természetes úton nem tud úgy megtisztulni, mint a Duna. – Amíg ezekre a kérdésekre nincs érdemi, hatósági válasz – jelenti ki a közlemény –, addig az Alaptörvényre és más jogforrásokra alapozva az egyetlen lehetséges jogkövető magatartás a légi parádé elleni tiltakozás.