Ötezer milliárdot szeretne kérni az emberektől a magyar állam

Publikálás dátuma
2019.03.21 17:52
illusztráció
Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
„Az új forrással lényegében lenullázzuk Magyarország devizaadósságát” – mondta a pénzügyekért felelős államtitkár.
Olcsó, áttekinthető és vonzó hozamszintet biztosító megtakarítási terméket fejlesztene a Pénzügyminisztérium az állampapírokból – mondta a Világgazdaságnak Gion Gábor. A pénzügyekért felelős államtitkár kiemelte:   „A cél az, hogy 2018-hoz képest öt év alatt ötezermilliárd forinttal növeljük meg a lakossági állampapír-állományt. Most mintegy hatezermilliárd forint állampapír van a lakosság kezében. Azt szeretnénk elérni, hogy 2023-ra ez 11 ezermilliárd forintra nőjön. Ha sikerül, az új forrással lényegében lenullázzuk Magyarország devizaadósságát, amivel nagymértékben mérsékelhető az ország gazdasági kitettsége és sérülékenysége is.” Arra a felvetésre, hogy sokak szerint az adómentességgel a Pénzügyminisztérium lényegében értelmetlenné teszi a befektetők egy részénél népszerű befektetéseket, például a tartós befektetési és a nyugdíj-előtakarékossági számlát, Gion Gábor azt mondta: az említett befektetési formákban állampapírok továbbra is lehetnek, de ne felejtsük el, hogy egyéb tőkepiaci instrumentumok is vásárolhatók a számlákra. „Egy mindezekkel versenyképes, egyszerű, érthető, vonzó hozamszinttel rendelkező megtakarítási terméket igyekszünk adni az ügyfeleknek” – fogalmazott. Az értékesítésben a lakás-takarékpénztári ügynököknek nyílik meg a lehetőség. „Olyan értékesítői kört kerestünk, ahol biztosítható a termék prioritása a befektetések értékesítésében. A korábbi években azt tapasztaltuk, hogy a kereskedelmi bankok – önmagában teljesen érthetően – inkább saját megtakarítási termékeiket ajánlották az ügyfelek figyelmébe az állampapír helyett vagy mellett, így csökkentve a jegyzett mennyiséget. Ezért most olyan csatornát kerestünk, ahol nincs saját befektetési termék a kínálati körben. A lakás-takarékpénztári piac ilyen, ráadásul egy tapasztalt, jó értékesítési hálózat áll készen az értékesítésre” – közölte Gion Gábor.

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző