Újabb győzelmet aratott a zsír a cukor felett

Publikálás dátuma
2019.03.25 21:05
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Egyre biztosabb: nem a zsír, hanem a cukor fogyasztása hizlal, azaz az avokádótól vagy a vajban sült lazactól nem kell tartanunk, de jobb, ha – cukros - müzlivel nem fogyókúrázunk.
A cukor és a zsír mindig szóba kerül, ha a túlsúlyról van szó. A legtöbb új tanulmány szerint azonban a zsír önmagában fogyasztva nem járul hozzá a súlygyarapodáshoz, míg ugyanez a cukorról nem mondható el. Tehát a viszonylag zsíros avokádótól vagy a vajban sült lazactól nem hízunk, de például a cukros müzlivel nem érdemes fogyókúrázni – írta a Szeretlek Magyarország a Business Insider alapján.   
A The Lancet folyóiratban közzétett tanulmányok közelmúltbeli áttekintése érdekében a tudósok 18 országban több mint 135 ezer embert hasonlítottak össze, akik vagy alacsony zsírtartalmú vagy alacsony szénhidráttartalmú étrenden éltek. Kiderült: az alacsony zsírtartalmú étrenden élő emberek nagyobb valószínűséggel halnak meg szívinfarktus és a szívbetegség következtében. Ezzel szemben az alacsony szénhidrátbevitel mindkét betegség rizikóját csökkenti. Az eredmények annyira meggyőzőek voltak, hogy a tanulmány szerzői azt javasolják: 
ideje a globális táplálkozási iránymutatásokat átgondolni.
Egy másik, nyolc éven át tartó és közel 50 000 nőt érintő vizsgálat során a tudósok alacsony zsírtartalmú diétán élőket megvizsgálva azt találták, hogy egyrészt nem igazán fogytak tőle, másrészt azt sem látták, hogy csökkent volna az emlőrák, a vastagbélrák vagy a szívbetegségek kialakulásának kockázata.
A baj az, hogy amikor valaki alacsony zsírtartalmú étrendre vált, sokszor olyan késztermékeket választ, amelyek tele vannak cukorral és szénhidrátokkal, miközben a tanulmányok arra utalnak, hogy ezek erősen kapcsolódnak a súlygyarapodáshoz. Tehát bár az "alacsony zsírtartalmú" termékeket súlycsökkentőkként ajánlják, ezek sokkal nagyobb mértékben vezethetnek hízáshoz, mint egy zsírban gazdag, de kevés finomított szénhidrátot tartalmazó termék.
Témák
zsírcukor

Így csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét

Publikálás dátuma
2019.04.22 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ SGO / VOGIN
A megfelelő koleszterinszintet a vérben lévő „rossz” és „jó” koleszterinek arányának "beállításával" tudjuk elérni.
A koleszterin nem egy eleve üldözendő anyag, bizonyos mennyiségben kifejezetten szükséges is. A sejtek egyik alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében is. Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek azonban különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok halmozódik fel, amelyet a szervezet nem képes lebontani, a felesleg az artériák falában lerakódik. Ezek a plakkok csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt, így az erek nem tudják a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet. 

Így csökkenthetjük a „rossz” szintjét

A máj elég koleszterint termel, hogy kielégítse a szervezetünk szükségleteit, így amit külsőleg, az élelmiszerrel és itallal viszünk be, többnyire már fölösleges. Tehát elsősorban a táplálkozásunk és életmódunk reformja csökkentheti a magas koleszterinszintet. A dietetikusok szerint az elsődleges szabály, hogy a telített és transzzsírok ne haladják meg a napi bevitt kalóriamennyiség 5-8 százalékát. Ezért érdemes kevesebb vörös húst, zsíros tejet, tejterméket fogyasztani. A baromfihúsról távolítsuk el a bőrt, csökkentsük az előrecsomagolt-, félkész-, kész- és gyorsételek fogyasztását. A trópusi zsiradékokból – pálma- és kókuszolaj - csak keveset fogyasszunk, amennyire lehet, kerüljük a cukor fogyasztását; együnk kevesebb bolti kekszet, süteményt, nápolyit, rágcsálnivalót, pékárut és üdítőitalt. Mérsékeljük a bolti sós, olajos rágcsálnivalókat is. Limitáljuk az alkohol mennyiségét, ha iszunk, napi 1-2 dl jó minőségű vörösbort válasszunk. Célszerű dietetikus segítségét kérni, mert az optimális, egyénre szabott étrend a „kilengések” esélyét is csökkenti.  
A koleszterinszint csökkentése szempontjából is lényeges, hogy kerüljük az aktív és passzív dohányzást, tartsuk fenn vagy állítsuk vissza a normál testsúlyt, és rendszeresen mozogjunk. Amennyiben pedig a magas koleszterinszint mellé más problémák is társulnak, mint például cukorbetegség vagy magas vérnyomás, feltétlenül szükség van orvosi kezelésre is - mondta Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont szakorvosa.  
„A koleszterinszint csökkentéséért sokat tehetünk az életmód megváltoztatásával. A rendszeres testmozgás például erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Már három kilogramm súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár.”
Vannak olyan helyzetek, amikor gyógyszerre is szükség van a normál értékek beállításához. Ilyen például, amikor öröklötten magas a koleszterinszint, illetve amikor már olyan előrehaladott az állapot, hogy a metabolikus szindróma más elemei is növelik a szív-érrendszer betegségek rizikóját. 

Így növelhetjük a „jó”szintjét

Fogyasszunk kevesebb transzzsírt tartalmazó margarint és a sok hidrogénezett növényi olajokat tartalmazó, bolti édességeket. Sütéshez-főzéshez használjunk vitaminokkal (pl. D-, A-vitamin) dúsított, többféle zsiradékot (pl. olívaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, napraforgóolaj) is tartalmazó olajat. Legyen több nyers zöldség és gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona az étrendünkben. Ismerkedjünk meg az avokádóval; használjuk krémekhez, salátákhoz. Nem kell minden nap húst hússal enni, feltétként fogyasszunk olajos magvakból, gabonákból vagy babból, lencséből készült fasírtokat, tengeri halakat, zsírszegény túrót, tofut. A rizs- és burgonyaköret helyett színesítsük a menüt kölessel, hajdinával, quinoával. Mindig válasszuk az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékeket. A fizikai aktivitás, a sport legyen része mindennapjainknak.
Frissítve: 2019.04.22 14:14

Az egészségtelen táplálkozás is hamarabb öregíti a bőrt

Publikálás dátuma
2019.04.21 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ Alice S.
A kor előrehaladtával természetes jelenség a ráncok megjelenése, azonban megfelelő életmóddal sokáig megőrizhetjük fiatalos megjelenésünket.
A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik. Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Sokan az ötvenes éveikben rémülnek meg a „hirtelen” megjelenő ráncoktól, pedig a folyamat már jóval korábban beindul. Az egyébként természetes jelenséghez Ehhez a genetikánk és számos életmódbeli tényező is hozzájárulhat, amelyek kiküszöbölésével sokat tehetünk bőrünk öregedésének késleltetéséért – mondta Dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus.
A környezeti hatások közül a bőr öregedését leginkább a napfény UV-A tartománya váltja ki, ezért óvatosan kell napozni és szoláriumozni is. Ez utóbbi nem is feltétlenül ajánlott, természetes fényterhelés esetén pedig már tavasztól fényvédő termékeket érdemes használni.A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. 
Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik.
Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl is segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta a szakember. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Frissítve: 2019.04.21 14:14