Árthat a szívnek a szénhidrátmegvonás

Publikálás dátuma
2019.04.01. 17:17
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Bár a fogynivágyók legnagyobb ellensége a szénhidrát, most kiderült, a megvonását sem célszerű túlzásba vinni, ugyanis növelheti a szívritmuszavar kialakulásának kockázatát - hívta fel a figyelmet a Magyar Kardiológusok Társasága.
A tavasz a diéták időszaka, ilyenkor elégelik meg ugyanis a legtöbben a tél során felkúszott plusz kilókat. A fogyáshoz rengeteg módszer közül lehet választani, a legújabbak, és a talán leglátványosabb eredménnyel járók - például a paleó, a ketogén vagy az atkins - a legnagyobb mumus, a szénhidrát drasztikus megvonásán alapulnak. A Magyar Kardiológusok Társasága egy új kutatás nyomán arra hívta fel a figyelmet, hogy a szénhidrát tartós hiánya hosszútávon komoly veszélyt jelenthet a szívünkre, ezért nem célszerű sokáig megvonni. 
A kutatás szerint, amelyet dr. Xiaodong Zhuang, a kínai Sun Yat-Sen Egyetem kardiológusa az American College of Cardiology kongresszuson március 16-án New Orleans-ban hozott nyilvánosságra, azoknál, akiknek a napi kalóriabevitelüknek rendszeresen kevesebb, mint 45 százaléka áll szénhidrátból 18 százalékkal nagyobb az esély a pitvarfibrilláció kialakulására, mint azoknál, akiknél ez az arány 45-52 százalék között van. Azt már korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy ezt a rizikót nem befolyásolja az sem, hogy milyen fehérjével vagy zsírral pótolták a szénhidrátot. Ennek alapján az biztos: 
kerülni kell a szélsőségeket, azaz nemcsak a túlzott fogyasztás, de a drasztikus megvonás sem tesz jót a szervezetnek.

„A pitvarfibrilláció a leggyakoribb szívritmuszavar. Olyankor a szív szabályos ütemét biztosító szinuszcsomó működése kiesik, és egy, a pitvarokból eredő, kaotikus elektromos tevékenység veszi át a szívösszehúzódások vezérlését. Ennek következtében a kamrák szabálytalan ritmusban és legtöbbször túl gyorsan húzódnak össze. Mivel a szív nem szivattyúzása nem megfelelő, vérrögök képződnek. Ha egy ilyen felszabadul, és eléri az agyat, legsúlyosabb következményként stroke-ot okozhat" - mondta dr. Gellér László egyetemi tanár, tanszékvezető helyettes. 
Bár a jelenlegi vizsgálat nem mutatott közvetlen ok-okozati kapcsolatot a diéta és a betegség kialakulása között, az tény, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrend negatív következményekkel járhat. Bár gyors fogyást eredményez, felgyorsítja a folyadékvesztést, a dehidratáció pedig zavart okozhat a szívben; a víz- és elektrolit háztartás rendellenessége befolyásolhatja a szívritmust”- magyarázta a Városmajori Szív-és Érgyógyászati Klinika osztályvezetője. Bármennyire is szeretnénk gyors eredményeket elérni, a szívünk védelmében óvakodjunk a szélsőséges fogyókúráktól – hangsúlyozta a Magyar Kardiológusok Társaságának elnökségi tagja. 
A mostani vizsgálat megállapította azt is, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követők általában kevesebb gyulladáscsökkentő hatású zöldséget, gyümölcsöt és gabonát fogyasztanak. A szervezetben kialakult gyulladás pedig szintén növeli a pitvarfibrilláció kockázatát. 

Arany középút

Akkor is a szélsőségektől mentes, kiegyensúlyozott étrend követése javasolt, ha gyorsan szeretnénk formába hozni magunkat - hangsúlyozta Gellér László a Magyar Kardiológusok Társaságának közleményében.
Szerző

"2 pohár/nap, de azt se minden nap" - Kampány indult a túl sok ivás ellen Franciaországban

Publikálás dátuma
2019.04.01. 12:12
Illusztráció
Fotó: VOISIN / AFP
Kampányt indítottak a hatóságok, mert a felmérések szerint túl sok alkoholt isznak a franciák.
A statisztikai adatok szerint a franciák negyede túl sokat iszik, ezért a hatóságok tájékoztató kampányt indítottak. Az akció mottója: "Egészsége érdekében legfeljebb két pohár alkoholt igyon egy nap, de azt se minden nap" - írta az Euronews
A célcsoportot két részre osztották, a "két pohár/nap" elsősorban a fiataloknak szól, a "ne minden nap" rész pedig az idősebb korosztályt célozza. Az ismeretterjesztő anyagok azt hangsúlyozzák, hogy már egy pohár alkohol elfogyasztása is fokozza a súlyos betegségek - magas vérnyomás, agyvérzés, rák - kialakulásának kockázatát.  Az elkerülhető halálokok között évek óta első helyen állnak az alkoholhoz köthető esetek, a becslések szerint ezek 41 ezer ember halálát okozzák évente.
Szerző
Frissítve: 2019.04.01. 12:35

Szorongást is old az esti mese

Publikálás dátuma
2019.03.30. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A mesék gazdagítják a fantáziát, segítenek a félelmek feldolgozásában és hozzájárulnak az érzelmi intelligencia fejlődéséhez, de az egyre digitalizálódó világunkban sokszor háttérbe szorul a könyv és az olvasás. A folyamat megállítása a gyermekkönyvek keddi világnapjának fő célja.
1967 óta Hans Christian Andersen dán meseíró születésnapján, április 2-án tartják a gyermekkönyvek nemzetközi napját, amelynek célja, hogy a gyermekek megszeressék a könyveket és az olvasást. Erre pedig most különösen nagy szükség van, hiszen a (mese)könyvek helyét sokszor átveszik a mobiltelefonok, számítógépek és a televízió.
„Egy könyv nemcsak kellemes időtöltésre alkalmas, de észrevétlenül tanít is. Már az egész kicsik számára is érdekes lehet egy zörgő könyvecske. Forgatása közben színekkel, formákkal találkoznak, lapozgatása során pedig fejlődik a finommotoros képességük”

– mondta Küri Johanna gyermekpszichológus.

Ma már az esti meseolvasást, vagy -mondást sok esetben felváltja a mozgókép, pedig a meghitt esti program rengeteg mindenben segíti a gyermekeket. A mesék gazdagítják a fantáziát, a képzelőerőt, segítenek feldolgozni, feloldani bizonyos félelmeket, szorongásokat és fejlesztik a szövegértést, amely a későbbiekben nélkülözhetetlen a tanuláshoz, hozzájárulnak a kreativitás, és az érzelmi intelligencia fejlődéséhez.
A mesemondás minőségi együtt töltött idő, amely segíti a szülő és a gyermek egymásra hangolódását, megerősíti és elmélyíti a kapcsolatukat. A mesét olvasó szülő és az azt hallgató gyermek között „virtuális” köldökzsinór alakul ki. A mese előkészít a pihenésre, ellazít. Példát mutat a gyerekeknek és bátorítja őket egy nehéz helyzet, egy, az ő életükben adódó probléma megoldásában. Segít megismerni és megérteni olyan fogalmakat, jelenségeket, mint például a bátorság, harag, szeretet, irigység, gonoszság, önzetlen segítségnyújtás, összefogás, de a mese beszél a születésről és halálról is, mint az életünk velejáróiról - mondta a Budai Egészségközpont szakembere.

Hogyan válasszunk mesét?

  • A gyermekünk életkorának és lelki világának megfelelő mesét olvassunk, hogy megértse a történetet és a mese elérje a célját.
  • Figyeljünk arra, hogy a gyermekünk meddig tud egy dologra koncentrálni. Kisóvodás korban elegendő lehet egy 3-4 perces mese is.
  • A legjobb, ha mi találunk ki valamilyen történetet, hiszen abba beleszőhetjük a gyermekünket érintő problémákat, az őt foglalkoztató kérdéseket, az átélt történéseket.
„A legfontosabb, hogy örömmel meséljünk. Legyen idő a számítógépezésre vagy a tévénézésre is, de ha tehetjük, a nyüzsgő napot egy összebújós meséléssel zárjuk"

– tette hozzá Küri Johanna.

Szerző
Témák
mese gyerekek