sztrájk;Ferihegy;

- Sztrájkra készülnek Ferihegyen

Minimum 15 százalékos bérfejlesztést követelnek. A munkabeszüntetés lassíthatja a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmát.

Sztrájkra készül a földi kiszolgálókat képviselő Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet, miután több hétig tartó tárgyalás után sem sikerült megegyezniük a Malév Ground Handling vezetésével – írja az mfor.hu.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke a portál megkeresésére elmondta, hogy 2011 óta most először készülnek sztrájkra, mivel bár az elmúlt 3-4 év erőteljes növekedést hozott a hazai légi forgalomban, a dolgozók bére hosszú évek óta alig változott. Csorba Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a Malév GH Zrt-nél 2013-2014 táján 25 százalékkal csökkentek a bérek. Akkor a fizetések későbbi rendezésére, emelésére ígéretet tett a cég, ám ez a vezetőség cseréje után sem történt meg.

Mint mondta, ez a sztrájk egy segélykiáltás, mivel annyira alacsonyak a munkabérek, és olyan méreteket öltött a dolgozói elvándorlás, hogy nem maradt más eszközük.

Állítása szerint a dolgozók túlterheltek, és árulkodó, hogy a nyomott fizetések és a megterhelő munka miatt az elmúlt egy évben körülbelül 200 ember fordult meg ebben a munkakörben, vagyis nagy a fluktuáció. Az alacsony bérek és az elégtelen létszám emellett sokszor a kiszolgálás minőségének rovására is mennek.

A követeléseik listáján egyebek mellett szerepel

  • minimum 15 százalékos bérfejlesztés,

  • 200 óra (+50, a munkavállalóval egyeztetve) legyen a túlóraszám,

  • elviselhető munkaidő-beosztás, tervezhető szabad és pihenő napok, élhető családi, magán-élet,

  • a munkakezdések közti minimum 11 órás pihenőidők biztosítása,

  • tiszta, rendszeresen takarított és megfelelő méretű pihenő és szociális helyiségek biztosítása,

  • megfelelő forma- és munkaruha biztosítása, a munkavállalók kompenzálása a saját pénzből vásárolt egyenruhákért,

  • és olyan kiszolgáló eszközök alkalmazása, használata, amelyek – a jelenlegiektől eltérően –, a munkavállalók testi épségét, egészséget megóvják, ilyenek például a rugózatlan kiszolgáló eszközökön, személyszállító padoskocsin történő utazás, a nyitott traktorok használata (egész évben, időjárástól függetlenül), vagy a kézzel mozgatott rendkívül súlyos utaslépcsők, kézzel pakolt repülőgépek és rendkívül súlyos bőröndök jelenlegi feltétel rendszerben történő rakodása.

Csorba szerint másfél hónapja zajlanak az egyeztetések, de eddig nem sikerült megegyezésre jutni. A 15 százalékos béremelésből semmiképpen sem akarnak engedni, mivel ez lehet az első lépés, hogy megálljon a munkaerő-elvándorlás.

Hozzátette, hogy bár a cégnél az elmúlt években voltak kísérletek a bérek rendezésére, de ebben nem kérték ki a szakszervezet véleményét, és a problémákat – a létszámhiányt és az elvándorlás megakadályozását – nem sikerült megoldani. Mint mondta, vannak olyan területek, ahol ha akár öt ember is felmondana, hatalmas járatkésések lennének és megbénulna az egész cég. Hozzátette, hogy bármilyen furcsa is, ez igaz ma a Menziesre, a Celebi-re és a Malév GH-ra is, csak a problémák jelentős része évek óta a szőnyeg alá kerül.

Bármikor sztrájkba tudnának lépniCsorba Attila elmondta, hogy a Malév GH-nál körülbelül 250 dolgozó érintett egy munkabeszüntetésben, közülük egy műszakban 100-120-an állnak szolgálatban. A sztrájk előtt a LESZ felmérést is végzett a dolgozók körében: a munkavállalók döntő többsége támogatná a tiltakozások bármely formáját. Gyakorlatilag bármikor sztrájkba tudnának lépni, viszont nem feltétlenül hosszan elhúzódó munkabeszüntetést terveznek, mivel úgy vélik, hogy hogy sokszor a rövidebb ideig tartó sztrájk is megfelelő figyelemfelhívás lehet a dolgozók égető problémáira.

Milliós nagyságrendű bírságot is kaphatnak a létesítmények.