Polt hivatala is nyomozhatott volna Elios-ügyben – de valamiért nem akartak

Publikálás dátuma
2019.04.02. 15:27

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely / MTI
Ez csak lehetőség, nem kötelezettség, írta a legfőbb ügyész Varju László DK-s képviselőnek küldött levelében.
Dupla fenekű válasszal indokolta meg Polt Péter, miért nem a Legfőbb Ügyészség nyomozott az Elios-ügyben: Poltot Varju László, a Demokratikus Koalíció képviselője faggatta.
A legfőbb ügyész először a 2018 júliusában elfogadott új Büntetőeljárási törvényre (Be.) hivatkozott, ami a nyomozást két részre osztotta: az első, felderítési szakasz a gyanúsított kihallgatásáig tart, és a rendőrség hatáskörébe tartozik, ebben a szakaszban az ügyészségnek csak felügyeleti joga van – az irányítást a második, vizsgálati szakaszban veszik a rendőröktől.
Mivel a rendőrség a gyanúsítotti kihallgatásig sem jutott el az Elios-botrány felderítése során, „az ügyészség nem került abba a helyzetbe, hogy irányíthassa a nyomozást”- fejtegette Polt, aki azt is tisztázta, hogy az aktuális iránymutatások szerint járnak el, a régi Be. ezért nem érvényes az ügyben.
Az igazi, az ügyészség szándékairól jobban árulkodó válasz azonban ezután következett: Varju László emlékeztetett rá, hogy az osztott feladatkörről szóló érvelés némileg sántít, hiszen a hatályos Büntetőeljárási törvény szerint a szerint a felderítés is a nyomozás részét képezi és a törvény 26. § (5) bekezdése kimondja, hogy „Az ügyészség bármely ügyben magához vonhatja a nyomozást”  
Utóbbit Polt sem cáfolta, de hozzátette, hogy ez nem kötelezettség, és mindenképpen az általános hatásköri szabályoktól eltérő jelentő kivétel”.
Vagyis megtehették volna, de nem akarták átvenni a nyomozást, és mivel a rendőrség kihallgatás lezárta az ügyet, ők sem foglalkozhattak már vele.

Az csak a hab a tortán hogy a rendőrség gyors zárlata miatt Jávor Benedek, a Párbeszéd-EP- képviselője is feljelentést tett, hivatali visszaélés gyanújával. A Központi Nyomozó Ügyészségtől pedig azt a választ kapta, hogy korábban volt már egy hasonló tárgyú feljelentés, de azt is visszautasították, Jávor beadványa pedig ahhoz képest nem tartalmazott új adatokat; így az EP-képviselő feljelentésével már nem is foglalkoztak érdemben.
Az Elios-ügyben így csak a beismeréssel felérő kormányzati döntés a biztos:  az Orbán-kormány visszavonta a Brüsszelnek kifizetésre kiküldött számlák közül a Tiborcz Istvánhoz, Orbán Viktor vejéhez köthető, botrányos körülmények között odaítélt Elios-beruházások tételeit, ezzel pedig 13 milliárdos kárt okoztak az államnak. 
Szerző

Áramszünet a határon - nem lehetett átkelni Tiszaszigetnél

Publikálás dátuma
2019.04.02. 15:07

Délután 1-től nem tudtak utasokat fogadni az áramkimaradás miatt.
Áramkimaradás miatt szünetel a határellenőrzés a tiszaszigeti közúti átkelőhelyen Magyarország és Szerbia között- tájékoztatta a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője kedd délután. Szabó Szilvia közölte, 13 óra óta az átkelőhelyen nincs áram, így nem tudott utasokat fogadni.
Délután 4-re elhárították a problémát. Az utasokat a tiszaszigeti közúti határátkelőhely 7 és 19 óra között fogadja.
Frissítve: 2019.04.02. 16:20

Sanghaj, Toronto, Philadelphia - tizenöt új légijárat indul Budapestről nyáron

Publikálás dátuma
2019.04.02. 14:57
Képünk illusztráció
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Tizenöt új járat indul a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről az április elején életbe lépett nyári menetrendi időszakban, a légitársaságok október végéig összesen 12,4 millió ülőhelyet biztosítanak
Új járatként június 7-én indul és heti három alkalommal közlekedik majd a Shanghai Airlines Sanghaj és Budapest közötti járata. A Wizz Air naponta közlekedő járatot indít egy új londoni repülőtérre, Gatwickre, illetve a Flydubai is összeköti Budapestet Dubajjal a nyáron, a lengyel LOT pedig Brüsszelbe és Bukarestbe indít járatokat heti 12 alkalommal. A tavalyi nyári időszakhoz hasonlóan újra elérhető lesz az Air Canada Rouge torontói és az American Airlines philadelphiai járata is. A Budapest Airport összesítése szerint október végéig a légitársaságok 12,4 millió ülőhelyet biztosítanak a járatokon, ez mintegy 7 százalékkal magasabb, mint a tavaly nyári időszakban. A repülőtér üzemeltetője közölte: az idei első negyedévben lelassult az utasforgalom növekedése, mivel a január-márciusi időszakban 6,5 százalékos forgalombővülést mértek, míg egy évvel korábban ugyanebben az időszakban 13,5 százalék volt a növekedési ráta. Az anna.aero légiközlekedési szaklap kutatása szerint Európában a legnagyobb mértékben, 18,2 százalékkal a magyar kötődésű Wizz Air növeli a kapacitásokat a nyári időszakban. A legtöbb széket, 40 milliót a Ryanair biztosítja, a legtöbb ülőhelyet biztosító hálózatos légitársaság pedig a Turkish Airlines lesz, mivel az eddigi legnagyobb Lufthansa egyáltalán nem növelte a kínálatát tavalyhoz képest.
Szerző