A Magyar Helsinki Bizottság társelnökét választották az év emberi jogvédőjének Stockholmban

Publikálás dátuma
2019.04.04. 11:16

Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
A jogállam szisztematikus lerombolásával szembeni kiállása, valamint az idegengyűlölet és gyűlölet-bűncselekmények elleni tevékenysége győzte meg a díj odaítélőit.
Pardavi Márta, a Magyar Helsinki Bizottság társelnöke nyerte el az év emberi jogvédője díját – jelentette be Stockholmban a Civil Rights Defenders svéd jogvédő szervezet.
A választás sokéves jogvédő tevékenysége miatt esett Pardavi Mártára – írja közleményében a Magyar Helsinki, a díjat adományozó svéd emberi jogi szervezet nyomán. Különösen a jogállam szisztematikus lerombolásával szembeni kiállása, valamint az idegengyűlölet és gyűlölet-bűncselekmények elleni tevékenysége győzte meg a díj odaítélőit. A Civil Rights Defenders kitér arra is, hogy a demokrácia intézményei folyamatos nyomás alatt állnak, a kormányfüggetlen és kormánykritikus szervezeteket igyekeznek megfélemlíteni és elhallgattatni Magyarországon.
"Az illiberális hatalom közellenségként igyekszik beállítani a kritikusait, az emberi jogok védelmezőit és a kitaszított csoportokat. Mindenki láthatja, mi történik Magyarországon, de Lengyelországban is. Ez a díj megerősít bennünket, civil magyar jogvédőket, hogy munkánkra szükség van, és bátorítást ad ahhoz, hogy a jogállami értékeket továbbra is védelmezzük"

- nyilatkozta Pardavi."A megmérgezett közhangulat és a fenyegetések ellenére is nyíltan szembefordul az állami elnyomással" - méltatta őt Anders Petterson, a svéd emberi jogi szervezet ügyvezető igazgatója.
Az elismerést hetedszer osztják ki, és minden évben egyetlen személyt ismernek el vele. A díj történetében eddig szerb, fehérorosz, vietnami, azeri, dél-szudáni és török aktivistát ismertek el. Pardavi Márta az első olyan jogvédő, aki uniós országban él és dolgozik.
Szerző

A rendőrminiszter feladatává válhat a felzárkóztatás, miközben lecserélik Balog Zoltán romaügyi biztost

Publikálás dátuma
2019.04.04. 11:04

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A Belügyminisztériumba költözik az Emmi társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkársága.
Balog Zoltán romaügyi miniszterelnöki biztos megbízatása megszűnik, helyette új kormánybiztos veszi át a romák felzárkóztatásának ügyét, írja a Magyar Nemzet. Az új kormánybiztos Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat vezetője lehet a lap szerint, bár értesüléseiket egyik érintett sem kommentálta.
Ezzel összefüggésben az Emberi Erőforrások Minisztériumához tartozó társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkárság átköltözik a Belügyminisztériumba, hogy a kormánybiztossal együttműködve onnan folytassák programjaik lebonyolítását.

Az átköltözést azzal indokolják, hogy a legszegényebb 300 magyarországi település (ahol nem tudtak élni az állami programok nyújtotta lehetőségekkel, és az egyházak és civilek sincsenek jelen) felzárkóztatását az önkormányzatokat felügyelő tárcától lehet a leghatékonyabban segíteni.
Februárban egy kormányülésen Balognak a romák felzárkóztatásával kapcsolatos előterjesztését öt órán keresztül tárgyalták - szerinte ezzel végére ért a megbízatása, mostantól egy kormánymegbízottnak kell átvennie a terepet, aki koordinálja, irányítja a tárcák közötti együttműködést.
Szerző
Frissítve: 2019.04.04. 12:15

Keskeny nyomtáv, nagy lehetőség: újraindulhat a balatonfenyvesi kisvasút

Publikálás dátuma
2019.04.04. 11:00

Fotó: MAVCSOPORT.HU
Majd’ két évtized üzemszünet után jövőre újraindulhat a keskeny nyomtávú vasúti közlekedés Balatonfenyves és Csisztapuszta között, s ezzel amellett, hogy újabb attrakcióval bővül a tóparti turizmus, az eddig elzárt dél-balatoni háttértelepülések is profitálhatnak a vendégáradatból.
A pálya állapota miatt a MÁV 2002. szeptember 2-től ideiglenes üzemszünetet vezet be a Pálmajor-Somogyszentpál, a központi főmajor-Csiszta, valamint a táskai elágazás-Táska szakaszokon, került ki a hivatalos papír 17 éve a balatonfenyvesi kisvasút állomásépülete előtti tájékoztató táblára. A vasúttársaság a szentpáli szakasz esetében két hónapos felújításra hivatkozott, a csisztainál hatvanmilliós rekonstrukciót ígért 2003 tavaszára, a táskairól viszont mélyen hallgatott. Somogyszentpál felé hamarost újra is indult a forgalom, a két másik vonalon azonban azóta sem járt vonat. A táskain vélhetően nem is fog, ugyanis már a síneket is ellopták, a népművészetéről és néptáncáról messze földön híres Buzsákhoz tartozó Csisztapuszta azonban egy 650 millió forintos pályázatnak köszönhetően új esélyt kapott. A balatoni Nagyberekben a helyi állami gazdaság kezdeményezésére 1950-ben kezdték el a keskeny nyomtávú vasúti pálya építését, hogy a lapos-mocsaras területen fekvő majorságokból be tudják szállítani a terményt, illetve a tőzeget és a mésziszapot a fenyvesi állomásra. Hat évvel később indult meg a személyi forgalom a vonalon, melynek gazdasági jelentősége folyamatosan csökkent, turisztikai kihasználtsága viszont növekedett, főként a csisztai fürdő felé, így a nyolcvanas évek végén egy kilométerrel, egészen a strandig meghosszabbították a pályát. Tizenhét éve aztán a MÁV – mely 1960 óta a kisvasút tulajdonosa – megszüntette a vonatközlekedést. A csisztai fürdőtől csodálatos a panoráma: a messzeségben a Badacsony és Gulács, a fonyódi hegy szinte a falu határában látszik. A látvány azonban csalóka, úgy öt kilométer a távolság a buzsáki faluvégtől a tópartig. Autóval viszont négyszeres, hiszen kerülni kell Lengyeltóti felé, a Nagybereken át csak egy töltés vezet, pedig Fonyód felől elindul a betonút, sőt átjáró is épült az M7-es sztrádánál, ám a faluig tartó 1700 méter leaszfaltozására már nem maradt pénz az autópálya építésénél… - Legalább négy évtizede ígérgetik – mondta Kara Lajos, a másfél ezres észak-somogyi Buzsák polgármestere –, tervek is készültek rendre, de pénz valahogy sohasem jutott rá. Pedig nemcsak nekünk lenne fontos Csisztafürdő miatt, melynek megötszöröződhetne a forgalma, de a környező tóparti településeknek, Fonyódnak, Boglárnak, Lellének és Fenyvesnek is: a termálvízre alapozva meg lehetne valósítani az egész éves balatoni szezont. Az útra továbbra sincs remény – jelenleg kerékpárút épül a Balaton felől –, a kisvonat azonban belátható időn belül újra hozhatja a vendégeket. S nemcsak Buzsákra, de a közeli Somogyvárra, a nemzeti emlékhelyre Kupavárra, Berzsenyi Dániel Niklájára, vagy éppen a szőlősgyöröki borospincékbe. Melyek jelenleg alig profitálnak a balatoni turizmusból. - Amíg volt összeköttetésünk Fenyvessel, hat étterem működött a faluban, jelenleg csak kettő – vázolta a lehetőségeket Kara Lajos. – A falu abszolút fogadóképes, vannak új szálláshelyek, s a tervek szerint a régi hagyományt is felújítjuk, amikor a végállomásnál lovas kocsik várták a vendégeket, s vitték ki őket a szőlőhegyre. Ha nem is lovakkal, de reményeink szerint valamilyen formában erre a jövőben is lesz lehetőség. Hogy mikor, azt viszont a buzsáki faluvezető sem tudta megmondani, de fenyvesi kollégája, Lombár Gábor is csak széttárta a kezét. - A pénzt ugyan megnyertük, de nem olyan egyszerű a helyzetünk, hiszen a MÁV a kisvasút tulajdonosa, azaz a vasúttársasággal kell egyezkednünk és együttműködnünk – magyarázta. – Természetesen már a pályázatról egyeztettünk velük, de jelenleg még azt sem tudjuk, hogyan állnak a tervek. Annyi viszont bizonyos, hogy Imremajortól 8,6 kilométeren új alapot, talpfákat és síneket kap a vonal, mely az elmúlt bő másfél évtizedben teljesen tönkrement. - Nem szeretek jósolgatni, de ha minden jól megy, a 2020-as kisvasutak napjára, vagyis szeptember első hétvégéjére elkészülhet a felújítás, hiszen a nyári szezonban sem kell leállni a munkákkal – jegyezte meg Lombár Gábor. – Ha újra indul a forgalom, az nem csak azért lesz fontos számunkra, mert egy egyedi, balatoni turisztikai szenzáció a keskeny nyomtávú vasút, hanem mert a szerves része is a településnek: Fenyves 120 éves, a kisvasút jövőre lesz hetven, vagyis az életünk része volt. És persze az sem mellékes, hogy nem kell Fonyódon és Lengyeltótin át kerülni Buzsákra és Csisztába, azaz a Balaton nyugati medencéjéből könnyen elérhető lesz az egész évben nyitva tartó fürdő. Persze a járműparkra is ráfér a bővítés, de első lépésként induljanak el a mostani szerelvények. Ha kipöfög az első vonat a fürdő felé, majd tovább álmodunk.
Szerző
Frissítve: 2019.04.04. 12:13