Nemet mondtak az önkormányzatok a balatoni e-jetskire

Publikálás dátuma
2019.04.24. 10:00

Fotó: Shutterstock
Ha az önkormányzatokon múlik, mégsem lehet elektromos jetskit használni a tavon. A BSZ legutóbbi ülésén ugyanis az érintett települések polgármestereinek többsége ellenezte az engedélyezést.
A magyar fejlesztésű Narke TheElectrojetet gyártó cég a Balatonon is szeretné elterjeszteni három személyes, 380 kilogrammos, 60 lóerős, 55 kilométer/órás sebességre képes járművét, mely hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, és fejlesztői szerint újabb vonzerőt jelentene a tó számára. Mint arról a Népszava már tavaly beszámolt, ráadásul egy jogi kiskapunak köszönhetően a jelenlegi szabályoknak is megfelel, ellentétben a jetskivel, mely a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan ki van tiltva a magyar tóról. Más kérdés, hogy a hatályos törvényben már csak azért sem szerepel az elektrojet, mert amikor a nyolcvanas években megalkották az erre vonatkozó passzust, értelemszerűen senki sem gondolt elektromos járművekre. Az elektrojet engedélyezése ellen komoly civil tiltakozás kezdődött tavaly ősszel: a Nők a Balatonért Egyesület petíciójához sokan csatlakoztak, többek között Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. Az egyesület szerint nem véletlen, hogy a motorcsónakokat is már több mint harminc éve kitiltották a tóról, ugyanis nemcsak balesetveszélyesek, de környezetszennyezőek is, és ugyanez igaz az elektromos jetskire is, hiszen felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek. Az ügy a tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség ülésein is többször felmerült. Szóba került például, hogy módosítani kellene a jogszabályt, hogy az elektrojetre is vonatkozzon, de olyan vélemény is akadt, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a megengedett sebességet a tavon, ami egyértelműen értelmetlenné tenné az e-jetski bevezetését. Ennek ellenére nemrég a Balatoni Szövetség (BSZ) és a Balatoni Fejlesztési Tanács is (BFT) szabad utat adott az elektrojetnek, egészen pontosan nem léptek fel a bevezetése ellen, így mostanáig úgy tűnt, a nyáron már megjelenhetnek a tavon a járművek. A szövetség legutóbbi ülésén azonban a polgármesterek többsége mégis a tiltás mellett állt ki. – Határozott nemet mondtam – felelte lapunk megkeresésére Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere. – Egyáltalán nem vagyok maradi, s egyetértek, fejleszteni kell a tó turisztikai vonzerejét, de nem mindegy, hogyan. Az elektrojet nem ide való, főleg nem a déli partra, ahol a sekélyebb víz miatt a parttól több száz méterre is fürdeni lehet, ami komoly balesetveszély, hiszen egy 50-60 kilométerrel száguldó jetskiről nem lehet észrevenni például egy úszót, főként, ha úgy süt a nap. Szerintem a Balaton kicsi egy ilyen teljesítményű járműhöz, személy szerint 5-7 kilométer/órában szabnám meg a maximális sebességet a tavon. Nem csak a polgármesterek ellenzik az elektromos jetskit, úgy tudjuk, a balatoni horgászok egyik szervezete is felszólalt a jármű ellen, arra hivatkozva, hogy a jármű annyira felkavarná a vizet és az iszapot, hogy sérülnének a halak élőhelyei. Döntés azonban nem született a BSZ ülésén, ahol információink szerint nyilvánosan egyetlen polgármester sem állt ki az engedélyezés mellett. Más kérdés, hogy sok településvezető nagyon bírálni sem merte az ötletet, ugyanis attól tartottak, hogy a fejlesztő-terjesztő cég mögött olyan politikai erők állnak, melyek hatással lehetnek falujuk-városuk későbbi támogatására. Így aztán olyan javaslat is elhangzott, hogy csak kijelölt pályán lehessen használni a járműveket, ám végül arról állapodtak meg az ülés résztvevői, hogy a BFT-vel, civilekkel és szakemberekkel közösen döntenek az e-jetski balatoni jövőjéről, s ez alapján javasolják a törvény módosítását.
Szerző
Témák
Balaton jetski
Frissítve: 2019.04.24. 11:06

Műsorvezetőként tér vissza Juhász Péter

Publikálás dátuma
2019.04.24. 09:21
Fotó: Népszava
Újdonsült kollégáival nem kezdőként vágnak bele a feladatba, mindhárman készítettek már műsort a Tilos Rádióban.
Juhász Péter, a megszűnt Együtt párt volt társelnöke a közösségi oldalán tette közzé hogy ezentúl Sárosi Péterrel és Dj Dervissel készít műsort a Tilos Rádióban – írja a Magyar Narancs
„Nem most hordott minket össze a szél, mindhárman a Kendermag Egyesület tagjai voltunk, majd mindhárman készítettünk már műsort a Tiloson”

– idézte fel Juhász.  Sárosi sokáig a TASZ Drogpolitikai koordinátoraként volt ismert, egy ideje önállósult alapítványával készíti a Drogriporter cikkeit, videóit. Juhász szerint világlátását leginkább a Pendulum cikkein keresztül lehet megismerni.
Szerző
Témák
Juhász Péter

Csaknem félmillióval emelték a közmédia vezetőjének fizetését

Publikálás dátuma
2019.04.24. 08:36
Fotó: Népszava
Papp Dániel járandósága havi bruttó 2 millió forintról 2,4 millió forintra nőtt.
Az RTL Klub Híradója szerint az MTVA vezérigazgatói 2016 októberéig egységesen havi bruttó 2 millió forintot kerestek – így tehát Böröcz István, Szabó László Zsolt és Vaszily Miklós is. A kereskedelmi csatorna és a köztévé közötti másfél évig tartó per után megosztott adatokból az is kiderült, hogy akkor a még tartalomszolgáltatási igazgatóként dolgozó, később 
hírhamisítóként elhíresült Papp Dániel volt a második legjobban fizetett alkalmazott havi bruttó 1,85 millió forintos fizetésével.

HVG most közérdekű adatigénylést nyújtott be a vezetői fizetésekre vonatkozóan, amiből úgy tűnik, béremelés volt a közmédiánál, ugyanis a jelenlegi vezérigazgató, Papp most már bruttó 2,4 milliós fizetést tudhat magáénak. A vezérigazgató nemcsak a magas havi fizetésére számíthat: ha teljesít egy prémiumfeladatot, akkor,
további akár 12 millió forintot vihet haza.

„Egyéb juttatás jelenleg: vállalati gépjármű, mobilkommunikációs eszközök korlátlan használata, prémiumfeladat kitűzése (opcionális) esetén legfeljebb 5 havi alapbérnek megfelelő prémium/év” – írta a laphoz eljuttatott válaszában az MTVA. Ez is újdonság, ugyanis tavaly márciusban prémiumfeladatra vonatkozó pluszjuttatás még nem volt. Papp Dániel mellett kikérték Dobos Menyhért fizetését is, aki jelenleg a Duna Médiaszolgáltató vezérigazgatója ( ő volt az, aki Hadházy Ákossal és Szél Bernadettel folytatott rövid beszélgetést, miután emlékezetes kidobásukat követően a képviselők újra bementek az MTVA-ba.)  Dobos  havi bruttó 2 millió forintot kap munkájáért - a DMSZ-nél jellemző vezérigazgatói fizetés nem emelkedett 2016 októbere óta.
Dobos prémiuma az éves fizetés 25 százaléka lehet, tehát 6 millió forint, ami már 2018 márciusában is így volt.

Szerző
Témák
köztévé
Frissítve: 2019.04.24. 08:50