sorozat;RTL;színészek;etető;

- Sebes György: Mindenki főszereplő

Álomhelyzet. Így jellemezte a Drága örökösök című tévésorozatot a program showrunnere. Ez kétségkívül igaz, ám több magyarázatot is igényel.

Először is tisztázni kell, mi az a showrunner, bár nem egyszerű. Igazából ugyanis ennek az angol szónak nincs magyar megfelelője. A legközelebb akkor járunk az igazsághoz, ha azt mondjuk, ő a főnök. Jelen esetben tehát Hámori Barbara, aki úgy definiálta foglalkozását, hogy „ha tudsz írni, és van affinitásod a gyártáshoz, és tudod ezt a kettőt ötvözni, lehetsz showrunner”. Érdemes elidőzni az „álomhelyzetnél” is.

Ennek magyarázata pedig az, hogy az RTL sorozatát szeretik a nézők, még a kritikusok sem utálják, ráadásul a január elsejei indulás óta a legnézettebb hétköznapi műsor Magyarországon. Így aztán nem csoda, hogy a főnök – szavai szerint – „bolondja lett” a produkciónak.

Joggal. Élvezetes és nem túlbonyolított forgatókönyv, remek szituációk, valamint egy sor egészen kiváló színész játéka jellemzi a Drága örökösöket. S bár a kiinduló pont – egy vidéken élő ember halála után hatalmas összeget hagy közvetlen hozzátartozóira, de feltételekkel – nem hétköznapi, ám az ebből következő történetek olyanok, hogy bármelyikünkkel bármikor megeshetnének. Éppen ezért a karakterek bármikor szembejöhetnek velünk a való életben. A szereplők többsége pedig remekül kihasználja a lehetőséget, hogy úgy tarthat görbe tükröt elénk, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne.

Nehéz sorrendet felállítani a színészek között, de az biztos, hogy pompásan válogatták őket ki és ők kihasználják az álomhelyzetet. A tévéből már ismert arcok és esetleg csak a vidéki színházak szűkebb környezetében népszerű játékosok álltak össze kitűnő csapattá. Martin Márta, aki rengeteg klasszikus és modern darabban alakított igazi „nagy nőket”, most egy nem szépen megöregedett asszonyt állít elénk. Akiről azonban szép lassan kiderül, hogy nagyon bölcs, mindent tud és hogy a szépsége belülről jön.

Frenetikus alakítás. És sok méltó párja van. Lengyel Ferenc például, aki egyszerre tud szimpatikus és ellenszenves lenni. Folyamatos kudarcok érik és mégis, gyakran képes győzni. Macsó és papucsférj egyszerre. Lubickol a szerepben, akárcsak Hajdu Steve, akivel néhány hete már példálóztam, hogy a nagy nevettető elődök nyomába tudott lépni. Egyértelmű dicséret számára, hogy bár gyakran látni különböző beszélgető-műsorokban mint afféle „megmondó-embert”, a Drága örökösök katasztrófa-védőjeként látva ez egyszer sem jut eszünkbe.

Ezer arcát láthatjuk a sorozatban Járó Zsuzsának is. Mint a legnagyobb kavaró-gépet ismertük meg, de – akárcsak a szereplők többsége – ő is változik a történet folyamán. S kiderül róla, hogy nem csupán a machinátort tudja pompásan életre kelteni, hanem az érző, néha elveszettnek látszó embert is. Az ő alakításához hasonlóan reveláció Kocsis Judit produkciója. Mint postás és feleség is több színben játszik, egyszerre kedves és boszorkány, szerencsétlen és démonikus. Miközben nem tesz mást, mint egy abszolút hétköznapi nőt hoz. Hozzá hasonlóan többsíkú szerepében Molnár Gusztáv. A kezdetben kicsit málészájúnak látszó postásról lassacskán megtudjuk, hogy jól képzett katona, maffiózókat és gengsztereket képes ártalmatlanná tenni, egyúttal pedig bizonytalan és kicsit szerencsétlen hősszerelmes. Mindez persze egyszerre és ugyanakkor kitűnően.

Németh Kristóf, aki már hosszú pályafutása alatt volt minden, talán akasztott ember is, még sosem volt annyira jó, mint a macsó ügyvéd-polgármester szerepében. Úgy hoz egy abszolút negatív figurát, hogy nemcsak nevetségessé teszi, hanem kicsit meg is szeretteti. Ugyanígy az ellenszenvesből indult Mohai Tamás alakítása. De aztán ez a szerep is átfordult, ami a színész teljesen hiteles játékának köszönhető. Tény, ezeket a figurákat jól meg kell írni, de a színészek nagyon sokat hozzá is tesznek a karakterekhez.

És akkor még nem említettük a falu népét, megannyi epizodistát. Közülük is első helyen kell kiemelni a két pletykás öregasszonyt mesterien játszó Bessenyei Emmát és Fekete Györgyit. Egykor egész sorozatot írtak a Minden lében két kanálra (Roger Moore és Tony Curtis), ők ketten is megérdemelnének egy ilyent, bár gyilkosságokat – legalább is egyelőre – nem oldottak meg. Jó volt látni a harmadik falusi nénike szerepében Tóth Juditot, akit egykor délceg fiatal nőket alakítva ismertünk meg, de szakmai tudása láthatóan nem halványodott mostanra sem. Pompásan alakítja a panzió mindig sértett takarítónőjét Csonka Ibolya. Jól hozza a katasztrófa-védő butuskának látszó lányát Palágyi Melitta, akiről persze az is kiderül, hogy azért megvan a magához való esze.

Még hosszan sorolhatnánk a remek színészeket, akik lubickolnak szerepükben. Ennek a sorozatnak nincs igazi főszereplője, de lényegében mindenki az. A már említetteken kívül hol a fővadászt és papucsférjet játszó Bede-Fazekas Csaba, hol a kocsmáros és anya szerepében kitűnő Fekete Linda, hol pedig a bölcsen visszahúzódó feleséget alakító Csarnóy Zsuzsa ragadja magához – egy időre – a játék előremozdítását. Úgy sejtjük, hogy szerez még meglepetést az elhunyt apukát videó-üzeneteiben megjelenítő Koltai Róbert, valamint az ő érdekeit képviselő ügyvédnőt alakító Benkő Nóra is. Négy hónap alatt 81 rész ment le a Drága örökösökből és a történetnek egyáltalán nincs vége.

Korlátlanul folytatható és – valószínűleg a játszó személyekkel együtt – ebben bízunk is.