Boeing;légi közlekedés;Boeing 737;

- Évek óta tudhatott a Boeing a 737-esek hibájáról, mégis hallgattak a második katasztrófáig

A gyár vezetői már az első modellek 2017-es gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték azt a hatóságoknak.

A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - állítja a Wall Street Journal. A hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága ezzel, mint írják, most először kerül nyilvánosságra. A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték az amerikai szövetségi légügyi hatóságnak (FAA).

Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen

- tette hozzá a lap. A gyár illetékes tisztségviselői csak öt hónappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról - eddigre már 346 ember halt meg. A nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó; újabb hat hetet kellett várni.

A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása. Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre beruházóit és ügyfeleit.

Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása a Lion Air járat 2018-as katasztrófájáig.

Nemzetközi sajtószemle, 2019. május 6.