A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - állítja a Wall Street Journal. A hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága ezzel, mint írják, most először kerül nyilvánosságra. A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték az amerikai szövetségi légügyi hatóságnak (FAA).
- tette hozzá a lap. A gyár illetékes tisztségviselői csak öt hónappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról - eddigre már 346 ember halt meg. A nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó; újabb hat hetet kellett várni.
A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása. Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre beruházóit és ügyfeleit.
Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása a Lion Air járat 2018-as katasztrófájáig.