A hétvégén újra megindult az olajszállítás Magyarországra Ukrajna felől a Barátság II-vezetékből – tudatta megkeresésünkre a Mol. Annak érdekében, hogy a csőből mihamarabb újraindulhasson a szabványos kőolaj szállítása, a Mol, az érintett országok cégeihez hasonlóan vállalta, hogy a nemzetközi vezetékből mintegy 100 ezer tonna szennyezett kőolajat kivesz és hazai tárolókban elraktároz – fogalmaztak. Szakértők szerint ezt követően - e hét végétől vagy jövő hét elejétől - már ismét jó minőségű kőolaj érkezhet. Értesülésünk szerint Magyarország mellett Szlovákia is kész 10-15 ezer tonnát eltárolni a rossz minőségű kőolajból, illetve szükség esetén a Mol további közel százezer tonnát is képes lenne elhelyezni.
Az orosz kitermelési pontok közelében három hete nagy arányban oda nem való klórvegyületek keveredtek az Európát ellátó Barátság-vezetékbe táplált olajba. (Az adalék a bányászatot könnyíti, ám, mivel a finomítókat károsítja, azt a szállítás előtt ki kell vonni az olajból.) Moszkva nem szólt előre, így először Fehéroroszország jelezte a szennyezést, majd erre hivatkozva sorban a németek, lengyelek, szlovákok, ukránok és végül április vége felé a magyar Mol is felfüggesztette a szállítmányok átvételét. Oroszország a felelősséget magára vállalta: több magáncég-vezetőt letartóztattak, akik állítólag olajlopást igyekeztek ily módon – a jelek szerint sikertelenül – elleplezni.
Két hete orosz források már a tiszta szállítmányok megindításáról tudósítottak. A Mol az illetékes államok képviselőivel május közepére – vagyis e hétre - ígérte a rendezést. Ezzel egyidejűleg a magyar állam felkínálta a cég számára az ország biztonsági készleteit, amiből a Mol 150 ezer tonnát megvásárolt. Május elején Fehéroroszországból jó minőségű szállítmányok érkeztét jelezték. A szennyezett anyagot az egész nyomvonalon tárolókba töltik ki.
Vasárnap – az MTI tudósítása szerint - az ukrán fél is jelezte, hogy a vezeték Barátság II-nek nevezett déli szakaszán újraindítja a szállításokat, a Mol pedig hajlandó átvenni a terméket. A Mol a kivett mennyiséget a legmodernebb eljárásokkal és tiszta kőolaj hozzáadásával újra felhasználhatóvá teszi – írta lapunknak a társaság. Ennek nyomán a finomítóba kerülő anyag klórtartalma ismereteink szerint a megszokott 1-3 milliomod (ppm) arányról 3-4 ppm-re emelkedhet. Ez azonban még bőven a szabványos 10 ppm-en belül marad, így azt a finomító normál üzemben képes feldolgozni. A vállalat finomítói ezalatt is kizárólag tiszta, jó minőségű kőolajat engednek feldolgozásra, ennek megfelelően a Magyarországon elérhető üzemanyag minősége jelenleg is kiváló és a jövőben is az marad – szögezték le. Épp emiatt ugyanakkor, úgy tudjuk, a tárolóürítés még több hónapot vehet igénybe.
Az intézkedések többletköltséggel járhatnak a Mol számára. Ennek mértéke szakértők szerint legalábbis százmilliós nagyságrendű, amit a szerződés értelmében kiszámlázhatnak a szállítónak, vagyis – javarészt - az orosz Lukoilnak. Ugyanakkor most nem erre összpontosítanak. Ezt támasztja alá Hernádi Zsolt Mol-vezér lapunknak adott korábbi nyilatkozata is, miszerint az ügy miatt nem tervezik beszállítási útvonalaik alapvető átszervezését. Vagyis, bár a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítója egyaránt ellátható lenne a tengerről az Adria-vezetéken át, annak 20 százalékos arányát – legalábbis az ügy miatt – bizonyosan nem tervezik növelni. (Szakértők szerint a tengeri olaj részint drágább, részint nehezebben is feldolgozható a rosszabb minőségű orosz olajra beállított Mol-finomítók számára.)
A rendezésig a biztonsági kőolajkészletből felszabadított 150 ezer tonna elegendő lehet a napi mintegy 20 ezer tonna feldolgozására alkalmas százhalombattai finomító számára, amit az Adria-vezetékből, saját tartalékaikból és a hazai kitermelésből is ellátnak. A Molnál a kőolajszállítások teljes helyreállását május második felére várják.