Tovább drágult a benzin

Publikálás dátuma
2019.05.24. 06:45

Fotó: Népszava
A Mol pénteken 5 forinttal emelte a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát, a gázolajé nem módosult.
A változást követően a benzin átlagára literenként 412 forintra emelkedett, a gázolajé változatlanul 416 forint. Az üzemanyag ára legutóbb május 22-én, szerdán változott, akkor a Mol 5 forinttal 408 forintra emelte a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a gázolajét ugyanennyivel 416 forintra. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. 
Szerző

Vészesen fogy az ország olajtartaléka a tárolókból

Publikálás dátuma
2019.05.24. 06:00
HUNGARY-RUSSIA-BELARUS-ENERGY-OIL-TRADE-PIPELINE
Fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP
Lassan lemerül a stratégiai kőolajkészlet, miközben még mindig nem érkezik jó minőségű nyersanyag a Barátság vezetékből.
A Mol május 13-ig az ország biztonsági készleteiből felszabadított 400 ezer tonna több mint felét, 203 ezer tonnát már megvásárolta – közölte lapunk megkeresésére az illetékes Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség (MSZKSZ). Ez számításaik szerint 12 napnyi behozatalnak felel meg. A Mol legutoljára május elején jelezte, hogy a két nappal azelőtt az illetékes innovációs és technológiai miniszter által megvásárolhatónak nyilvánított biztonsági készletekből 150 ezer tonnát lefoglalt. A Mol az összesen 560 ezer tonnára rúgó biztonsági nyersolajkészletből 400 ezer tonnát köthet le. Számításunk szerint ebből a finomító napi közel 17 ezer tonnát igényel. Ezt a 13-a óta eltelt időre vetítve arra juthatunk, hogy a Mol lassan a teljes, felszabadított készletet felhasználja. Mivel továbbra sem érkezik megfelelő minőségű kőolaj a Barátság-vezetékből, akár a fennmaradó biztonsági tartalék felszabadítása is napirendre kerülhet. Arról, hogy mikor érkezhet megfelelő minőségű olaj a Barátság-vezetékből, ellentmondásosak a hírek. Míg a Mol az időpontot hétfőn e hétre ígérte, az orosz energiaügyi minisztérium szerdán a jövő hét elejét is lehetségesnek tartotta. Április 19-én orosz olajkutakon jelentős mennyiségű szennyezőanyag került az Európát ellátó Barátság-kőolajvezetékbe. A hónap végén a nyomvonalon fekvő államok sorra jelentették az átvétel leállítását. A helyreállítással kapcsolatos hírek ellentmondásosak. Miközben számos európai vevő – így a Mol – is vállalta a szennyezett olaj ideiglenes letárolását, a Reuters korábbi értesülése szerint orosz kikötőkből másfél millió tonna, olcsóbban eladható szennyezett kőolaj indult meg hajókon Kína felé. Ez a mennyiség már a teljes szennyezés nagyságrendje. A Mol a múlt héten százezer tonna szennyezett anyag tárolását vállalta, amiből eddig - egy e hét eleji, kisebb fennakadás után - 60 ezer tonna érkezhetett meg. Az bizonyos, hogy ha már jó minőségű anyag érkezik, ahhoz fokozatosan hozzákeverve a szennyezett nyersanyag gondmentesen feldolgozhatóvá válik. Egyes, lapunknak nyilatkozó szakértők megkérdőjelezték, hogy jogilag előállt-e az ország biztonsági készleteinek felszabadítását lehetővé tévő ellátási válsághelyzet. Bár a vonatkozó szabály nem rögzíti a súlyos zavar, illetve válsághelyzet pontos ismérveit, korlátozást csak akkor engedélyez, amikor a forrásokból nem fedezhetők az igények. Bár korlátozásra nem került sor, eme feltételek jelen helyzetre nem is állnak, hisz - a Mol nyilatkozata szerint - az Adria-vezetékből teljes egészében ellátható lenne tengeren behajózott nyersanyaggal százhalombattai és pozsonyi finomítójuk is. A vonatkozó EU-irányelv egy uniós egyeztetőcsoport véleményétől is függővé teszi a súlyos zavar megállapítását. Rosszmájú megközelítés szerint az ország kőolajkészleteit inkább a Mol profitcsökkenésének elkerülése végett, illetve a – mindeddig nem hasznosított – tartalékok létjogosultsága alátámasztására szabadítják fel. Felvetésünkre az MSZKSZ nem kívánta értékelni a miniszteri döntés hátterét. A vételár a nemzetközi jegyzéseken alapul úgy, az ügyletnek fedeznie kell a visszapótlási költségeket is – tették hozzá. Tegnap egy más témájú rendezvényen Kaderják Péter, az innovációs és technológiai tárca energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára kérdésünkre kiállt amellett, hogy a Barátság leállása ellátási válsághelyzet. Az Adria-vezeték létező beszerzési lehetőség, de ilyen helyzetben az onnan származó, más típusú kőolaj beszerzése és leszállítása hosszabb idő. Hozzáfűzte: Magyarország a lépésről tájékoztatta a Nemzetközi Energiaügynökséget. Közölte: a kormány követi a Mol ez irányú tevékenységét, illetve abbéli reményét fejezte ki, hogy a helyzet hamarosan megoldódik. Lapunknak más szakértők is megerősítették: mivel a Mol-finomítóba eddig átlag 63 százalékban a Barátság-vezetékből érkezett a nyersanyag, az Adrián keresztüli szállításokat csak a válság valószínűsíthető elmúlta utánra lehetett volna érdemben felpörgetni. Az Adria-vezetéken más – jobb – minőségű kőolaj érkezik, így azt az orosz kőolajra beállított finomító drágábban dolgozza fel. Információinkat a Mol nem kívánta kommentálni.

Biomassza-szállítás a Dunán

A biomassza vízi szállítási lehetőségeinek kihasználására hívta fel a figyelmet az A38 hajón szervezett, Energiabárka (Energy Barge) elnevezésű nemzetközi konferencia sajtótájékoztatóján Kaderják Péter, Magyarország ebbéli adottságait kiemelkedőnek nevezve. A megbeszéléssorozatot szervező, német FNR képviselője, Thies Fellenberg bemutatta a részt vevő államok együttműködését segítő online felületet. Sztilkovics Szávó, az állami Mahart Zrt. vezérigazgatója - aki Kaderják Péterhez hasonlóan Fidesz-alapító - emlékeztetett, hogy szalmából akár bioetanol is előállítható.

Szerző

Magyar külügy: 1314 milliárd forintnyi kínai befektetés van az országban

Publikálás dátuma
2019.05.23. 20:18
Menczer Tamás
Fotó: Népszava
Kína Magyarország legfontosabb Európán kívüli gazdasági partnere a Külgazdasági és Külügyminisztérium szerint. Úgy számolják, tavaly 9 milliárd dollár volt a két ország közti külkereskedelmi forgalom.
Kína Magyarország legfontosabb Európán kívüli külkereskedelmi partnere, 2018-ban a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) számításai szerint a két ország közötti külkereskedelmi forgalom megközelítette a 9 milliárd dollárt - mondta Menczer Tamás, a KKM tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára csütörtökön. Menczer a Kína (Henan tartomány) - Magyarország Gazdasági és Kereskedelmi Konferencián arra is felhívta a figyelmet, hogy
jelenleg 4,5 milliárd dollárnyi - durván 1314 milliárd forintnyi - kínai befektetés, beruházás van jelen Magyarországon, az országban található kínai cégek 15 000 magyar embernek adnak munkát.

Az államtitkár elmondta, hogy a konferenciát megelőzően Jü Hung-csiuval, a Kína középső részén található Henan tartomány pártfőtitkár-helyettesével tárgyalt, és mindketten egyetértettek abban, hogy a magyar-kínai kapcsolatok még soha nem voltak olyan kedvezőek mint most. Az államtitkár kiemelte, a két ország méretéből és lakosságszámából adódó jelentős eltérések miatt Magyarország külgazdasági stratégiáját arra alapozták, hogy Kínában olyan régiókat találjanak, amelyekkel jó gazdasági kapcsolatokat építhet ki Magyarország. A csütörtöki rendezvényen ezért Henan mutatkozhatott be. Magyarország idén áprilisban díszvendégként vett részt a tartományban rendezett Nemzetközi Befektetési és Kereskedelmi Vásáron.
Jü Hung-csiu elmondta, Henan lakossága meghaladja a 100 milliót, a tartományok rangsorában a gazdasági teljesítményét tekintve az 5. helyen áll. Hozzáfűzte, hogy Henan tartományt tekintik a kínai kultúra bölcsőjének. Mindkét felszólaló megemlékezett arról, hogy Kína és Magyarország az idén ünnepli a diplomáciai kapcsolat felvételének 70. évfordulóját.