Korábban már korlátozták volna a nagy szállodahajók közlekedését, de győzött az ezeket üzemeltető cégek lobbiereje

Publikálás dátuma
2019.05.30. 12:06

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Nem segít a dunai közlekedési helyzeten, hogy botrányosan rossz a hazai hajós szakemberképzés.
Szalma Botond, Magyar Hajózási Országos Szövetség korábbi elnöke, a Mahart volt vezérigazgatója, jelenleg a Plimsoll Zrt. ügyvezetője szerint önmagában nem kellett volna problémát okozni, hogy esős, időben indultak neki a városnéző hajók a Dunának, ahogy a vízen lévő hajók nagy száma sem jelenthetne közvetlen balesetveszélyt. Szerinte a szerda esti balesetet rengeteg minden előidézhette, rossz radarhasználat, hozzá nem értés, a kormány, a hajó főgépének a meghibásodása, pillanatnyi figyelmetlenség, rossz, elhibázott manőver. Ezzel kapcsolatban mindenképpen meg kellene várni, mire jutnak a hatóságok, majd le kell vonni ebből a szakmai konzekvenciákat, illetve milyen rendszerszintű változásokra lehet majd szükség. Az egyik ilyen, megválaszolandó kérdés, hogy jó-e a Dunán a nagy szállodahajók a belvárosi szakaszon történő esti áthaladása? Szalma Botond elmondta: korábban ő maga is tett olyan javaslatot a kormányzatnak, hogy az ilyen nagy hajókat Újpesten, illetve a Szabadság-híd alatt kössenek ki és a köztes területen az utasokat a kisebb hajókat üzemeltető magyar vállalkozások vigyék el várost nézni. Végül azonban a nagy szállodahajókat üzemeltető társaságok lobbiereje győzött, így a nagy méretű szállodahajókat beengedték a belvárosi folyószakaszra. A másik kérdés, hogy szükség van-e önálló ágazati szakpolitika kialakítására. Így Szalma Botond szerint ma ilyen lényegében nincsen, de még a Közlekedési Minisztériumot is megszüntették 2006-ban, ami Európában mindenképpen egyedülálló. Mivel a balesetben emberi hiba is szerepet játszhatott, rákérdeztünk, hogy jelenleg milyen a hazai szakemberképzés. Szalma Botond úgy fogalmazott: "botrányosan rossz". A középfokú képzés kifejezetten gyengének minősíthető, kvázi afféle gyorstalpalókon kerülnek ki a hajós szakemberek. A jelenlegi gyakorlatban 5 év alatt lehet valakiből hajóvezető, holott Szalma szerint ehhez legalább 10 éves gyakorlatra lenne szükség, ráadásul úgy, hogy a jelölt végigjárja a szakmai szamárlétra minden fokát, így matróztól, kormányoson át másodkapitányig és csak utána lehessen hajókapitány. 

Zsúfolt és kaotikus a dunai hajóforgalom, csak idő kérdése volt a tragédia

Publikálás dátuma
2019.05.30. 11:21
Zsúfolt hajóforgalom a Dunán
Fotó: Francesco Meroni / AFP
Nem követi a megnövekedett forgalmat a hajózási szabályozás, gyakorlatilag mindenki össze-vissza járkál a Dunán – mondta a Népszavának nyilatkozó hajózási szakember.
Idő kérdése volt, mikor történik tragédia a Duna fővárosi szakaszán, ugyanis az elmúlt években egyre kaotikusabbá vált a helyzet Aki nem szállt vízre, az is látta, hogy néhány év alatt a sokszorosára nőtt a forgalom – mondta Orth Tomas hajózási szakember. – Ami egyáltalán nem baj, rengeteg olyan város akad, ahol hosszú évtizedek óta a a nagy hajóforgalom a mindennapok része, például Párizs, London vagy Amszterdam. Csakhogy ezekben a városokban a hajózási szabályozást folyamatosan a forgalomhoz alakították-alakítják, Budapesten viszont ez elmaradt.
Ha nem is szó szerint, de jelenleg mindenki össze-vissza járkál a Dunán, különféle méretű és navigálhatóságú hajók használnak egy relatív rövid szakaszt, hiszen a többség városnéző sétahajózást szervez, vagyis jellemzően a folyó Árpád- és Rákóczi-híd közötti szakaszán mozog.

Orth Tomas hozzátette, amíg megfelelő az időjárás, süt a nap, nincs áradás, akkor a jó láthatóság miatt értelemszerűen radikálisan lecsökken a balesetveszély, viszont a szabályokat éppen úgy kell kialakítani, hogy a kritikusabb időszakokban is működjenek. Jelenleg a Duna olyan, mint egy hangyaboly – jelentette ki. – Ilyen forgalomnál már szükség lehet egy hajózási radarközpontra, melyet úgy kell elképzelni, mint a reptereken a légiforgalmi irányítókat. Akik radaron belátják a folyó fővárosi szakaszát, s folyamatosan kapcsolatban vannak a hajókkal, éppen úgy, mint a légiirányítók a pilótákkal. A szakember megjegyezte, a vízi közlekedés azért is veszélyesebb bizonyos szempontból, mint például a közúti, mert a hajók nem tudnak úgy fékezni, mint az autók, azaz esetükben sokkal nagyobb a jelentősége a megelőzésnek, a megfelelő navigációnak. Ehhez persze megfelelő szakemberek is kellenek, s a hirtelen megnőtt forgalom miatt felhígult a szakma.
Persze, ha valakinek az adott hatóság kiállítja a megfelelő papírt, hivatalosan közlekedhet, más kérdés, hogy mekkora a rutinja – vélekedett Orth. Amúgy a hajózás  szerinte abban is különbözik a közúti közlekedéstől, hogy itt egy baleset esetén alapból mindkét kapitány hibás, aztán a vizsgálat eldönti, melyikük, milyen mértékben.
Szerző

Meghátrált a kormány: félretették a közigazgatási bíróságok tervét, törlik a reklámadót

Publikálás dátuma
2019.05.30. 11:20

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Gulyás Gergely számolt be visszavonulással felérő döntésekről. Varga Mihály pénzügyminiszter új akciótervet jelentett be kormányinfón.
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a csütörtöki kormányinfón jelentette be, hogy a kormány határidő nélkül elhalasztja a közigazgatási bírósági rendszer bevezetését – írja a 444.hu. Az erről szóló törvényjavaslatot pénteken nyújtják be a parlamentnek. Bár a kormány szerint az erről elfogadott jogszabály megfelel a jogállamiság követelményeinek, de azt látják, hogy az új bírósági rendszer „egy olyan európai és nemzetközi vita kereszttüzében áll”, ami a bírói függetlenséget kérdőjelezi meg. Gulyás alaptalannak tartja ezeket az aggályokat, de olyan fontosnak tartják a bírói függetlenséget, hogy ezután is nyitottak lesznek ezekre a vitákra. Nemrég az Amerikai Ügyvédi Kamara is jelezte, nagyon nem lenne jó, ha egy kormánytag által felügyelt párhuzamos bíróság jönne létre-  amivel  Magyarország nem mellesleg megsértené az ENSZ független bíróságokra vonatkozó alapelveit.
Az Eruópai Bizottság vezetőjének megválasztása kapcsán Gulyás az MTI szerint megerősítette, hogy sem a néppárti, sem a szocialista csúcsjelöltet, vagyis sem Manfred Webert, sem Frans Timmermanst nem támogatják az Európai Bizottság élére. Weberről azt mondta, hogy megsértette a magyar választókat, Timmermansszal kapcsolatban pedig úgy fogalmazott, a kabinet Európában sem szeretné, hogy Soros alapíthasson kormányt. 
Varga Mihály pénzügyminiszter (b) és Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfó sajtótájékoztatón a Mi
Fotó: Illyés Tibor / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
Az eseményen részt vett Varga Mihály pénzügyminiszter is, aki a kormány 13 plusz 1 pontból álló új „gazdaságvédelmi akciótervét ismertette,. ennek fő elemei az adózás egyszerűsítését, egyes adók kulcsának mérséklését, adók összevonását tartalmazzák,  A csomag része az is, hogy 2020-ig fokozatosan kivezetik a reklámadót, amit még 2017-ben, Kósa Lajos javaslatára emeltek 7,5 százalékra. Az öt évvel ezelőtt bevezetett, a szakma által diszkriminatívnak tartott adónemet az Európai Bizottság (EB) egyszer már betiltotta, ésaz adóteher volt az utolsó csepp a pohárban a korábbi médiatulajdonos Simicska Lajos számára is, aki ezután megkezdte korábbi szövetségese, Orbán Viktor ellen folytatott háborúját.  
A 13 pont közül a további  legfontosabbak:
  • csökkentik az adók számát, összevonnak egyes adótípusokat, és kivezethetik az evát
  • 18 -ról 5 százalékra csökkentik a szálláshely-szolgáltatások áfáját
  • Használt lakóházaknál is jár a visszatérítés a kistelepüléseken, 5 millió forintig téríthetik vissza felújítások, építkezések költségeit
  • Egy százalékkal, 12 százalékra csökkentik a kisvállalati adót, vagyis a kivát
  • Visszavágják a fejlesztési adókedvezmények korlátjait: jövő évtől a kisvállalatoknál 300 millió, a középvállatoknál 400 millió forintnyi fejlesztés után lehet kérni bővített adókedvezményt, az értékhatárt pedig 2022-ig 50, illetve 100 milliós fejlesztési szintig viszik le.
Szerző
Frissítve: 2019.05.30. 12:24