Egyetemek, szakmai szervezetek képviselői, szülők, gyerekek és újságírók előtt mutatta be pénteken egyedi nyelvoktatási módszertanát Helen Doron brit nyelvész, a világ 36 országában jelenlévő, róla elnevezett nyelvoktató-hálózat alapítója. A hálózat több éve Magyarországon is jelen van, és már több ezer diákot készítettek fel sikeresen a nyelvvizsgára. A szakember viszont most kifejezetten azért érkezett hazánkba, hogy felajánlja – akár teljesen ingyen – módszertani tapasztalatait a magyar oktatáspolitika döntéshozóinak.
– Módszerünk a gyerekek velük született nyelvelsajátítási képességét használja ki. Négy alappillérünk van: az ismétlődő hallgatás, a pozitív megerősítés, a kiscsoportos, szórakoztató tanulás és az elkötelezett tanárok. Hasonlóan működik ahhoz, ahogy a csecsemők az anyanyelvet tanulják. Épp ezért fontos, hogy az idegennyelv-oktatást minél hamarabb megkezdjük – mondta.
Az oktatóközpont 0-19 éves korig foglalkozik gyerekekkel, akik jóval azelőtt érthetik, beszélhetik az idegen nyelvet, hogy írni, olvasni tudnának. Ezzel a módszerrel már 14 éves korukra elérhetik azt a szintet, hogy középfokú, sőt akár felsőfokú nyelvvizsgát tegyenek.
– A módszertan alkalmas nagyobb csoportok oktatására is, így a közoktatásban is lehetne alkalmazni – erről Mászáros Szilvia, a hálózat magyarországi szakmai vezetője beszélt. Szeretnék elérni, hogy ha a szakminisztériumban bármilyen munkacsoport létrejön a hazai idegennyelv-oktatás fejlesztése érdekében, annak ők is részesei lehessenek. – Bízunk benne, hogy felajánlásunk nyitott fülekre talál – mondta.
A rendezvényre meghívták az Emberi Erőforrások Minisztériumának képviselőit is, ám részükről végül senki nem jelent meg.
Holott 2020-tól már csak legalább egy középfokú nyelvvizsga birtokában lehet egyetemre felvételizni. A szakemberek szerint a nyelvoktatás módszertanán ezért is sürgősen változtatni kellene, a jelenlegi rendszerben ugyanis a legtöbb diák nem tudja elérni a szükséges szintet. Egy tavalyi, az Oktatási Hivatal által elvégzett felmérés is rávilágított arra, hogy nagy bajok vannak. A kutatás eredményeiből kiindulva elméletileg készül egy új nyelvoktatási stratégia, ám arról a szakmai szervezetek sem tudnak semmit, a minisztérium pedig nem hajlandó tájékoztatást adni: a stratégiával kapcsolatos kérdéseinkre többszöri megkeresés után sem válaszoltak.
Mészáros Szilvia lapunknak úgy nyilatkozott: a hazai problémákat az is jól mutatja, hogy azok közül az országok közül, ahol a Helen Doron nyelvoktató hálózat jelen van, egyedül Magyarországon kellett kamaszkorú gyerekeknek is teljesen kezdő csoportokat indítani.
A szakember szerint az egyetemi tanárképzésen is változtatni kell, e nélkül ugyanis nem lehet eredményes változásokat elérni az idegennyelv-oktatásban sem. Elmondta azt is, egyre több magyar egyetem kéri a segítségüket, amit eddig mindig ingyenesen biztosítottak számukra.