Fotó: Draskovics Ádám / Népszava

Megjött az úszódaru, de még nem tud munkához kezdeni - fotók

A vízszint, az áramlás, az elsüllyed hajó elhelyezkedése mind jelentősen nehezíti a kiemelést.

Szerző

Megosztás
Frissítve: 2019.06.05. 16:55
Noha a Clark Ádám úszódaru szerdán reggel elindult Komáromból és kora délután meg is érkezett Budapestre
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a Margit híd előtt elsüllyedt Hableány kiemelésére képes daru mikor kezdheti meg a mentést
Fotó: Molnár-Bernáth László / MTI
Az is kérdés, hogy a Duna magas vízállása miatt mikor tudja megközelíteni a tragédia helyszínét
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
2006-os átépítése óta 200 tonna teherbírású, ezzel a legnagyobb ilyen jármű Közép-Európában
Fotó: Molnár-Bernáth László / MTI
A szakértő szerint árnyékolást kell építeni a Hableány roncsa elé: betontömbökkel csökkenteni kell a folyó áramlásának sebességé
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
A szonárképek, valamint a hajó rendkívül gyors elsüllyedése arra utal, hogy komolyabb sérülések lehetnek a testen
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
előfordulhat, hogy csak több darabban lehet majd kiemelni
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
A búvárok, miután feltérképezték a hajót, megfelelő rögzítési pontokat keresnek az úszódaru számára
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
Bár a Clark Ádám elvileg kétszáz tonnát bír el, a Hableány pedig cirka ötven tonna, utóbbinál nagyobb súllyal kell számolni a ki
Fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP or licensors
amint megemelik a hajótestet a meder aljától, már az áramlási erejével is számolni kell
Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
csak annyira emelik meg a roncsot, hogy uszályokhoz rögzítve olyan helyre vontassák a víz alatt, ahol biztonságosan dolgozhatnak
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Hiába érkezett meg a hatalmas úszódaru, hetekbe telhet kiemelni a Hableányt

Publikálás dátuma
2019.06.05. 15:23

Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
A vízszint, az áramlás, az elsüllyed hajó elhelyezkedése mind jelentősen nehezíti a kiemelést.
Noha a Clark Ádám úszódaru szerdán reggel elindult Komáromból és kora délután meg is érkezett Budapestre, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Margit híd előtt elsüllyedt Hableány kiemelésére képes daru mikor kezdheti meg a mentést. A speciális úszódaru egyébként valóban hatalmas: leengedett gémmel 50 méter hosszú és 20 méter széles, 2006-os átépítése óta 200 tonna teherbírású, ezzel a legnagyobb ilyen jármű Közép-Európában.
- Az is kérdés, hogy a Duna magas vízállása miatt mikor tudja megközelíteni a tragédia helyszínét – mondta a Népszavának egy szakértő -, és onnantól még hetekbe telhet, mire sikerül kiemelni a roncsot. A szakértő szerint árnyékolást kell építeni a Hableány roncsa elé: betontömbökkel csökkenteni kell a folyó áramlásának sebességét. Egyúttal arra is figyelni kell, hogy az árnyékolás mellett megnő az áramlás sebessége, vagyis úgy kell letenni a betontömböket, hogy a Duna ne mossa alá a Margit híd pilonjait. - A következő lépés a hajóroncs állapotának felmérése – folytatta a szakértő -, ami, miután nagyjából nulla a látótávolság, igazából abból áll majd, hogy a búvárok végigtapogatják a hajót, feltérképezve a sérüléseit, ugyanis ezektől függ, hogy egyben vagy darabokban lehet majd kiemelni a Hableányt. A szonárképek, valamint a hajó rendkívül gyors elsüllyedése arra utal, hogy komolyabb sérülések lehetnek a testen, vagyis előfordulhat, hogy csak több darabban lehet majd kiemelni.
A roncs a Margit híd két pillére között a szonárképen
A búvárok, miután feltérképezték a hajót, megfelelő rögzítési pontokat keresnek az úszódaru számára, s lehetséges, hogy ebben az esetben mesterséges emelési pontokat kell majd kialakítaniuk, vagyis hegeszteni is kell a víz alatt.
Bár a Clark Ádám elvileg kétszáz tonnát bír el, a Hableány pedig cirka ötven tonna, utóbbinál nagyobb súllyal kell számolni a kiemelésnél – jegyezte meg a Népszavának nyilatkozó szakértő –, ugyanis abban a pillanatban, amint megemelik a hajótestet a meder aljától, már az áramlási erejével is számolni kell. Növeli a nehézségeket, hogy a hajó rendkívül rossz helyen süllyedt el, közel a Margit-hídhoz. Nem véletlen, hogy Pintér Sándor belügyminiszter szerdán bejelentette, nem a tragédia helyszínén emelik majd ki a Hableányt: csak annyira emelik meg a roncsot, hogy uszályokhoz rögzítve olyan helyre vontassák a víz alatt, ahol biztonságosan dolgozhatnak majd a kiemelésén, illetve annak előkészítésén a szakemberek.
Szerző
Frissítve: 2019.06.07. 11:50

26 híradóban kell helyreigazítást lehoznia a köztévének, mert hazudtak Czeglédyről

Publikálás dátuma
2019.06.05. 15:05

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely / MTI
Hat hamis hír után hat helyreigazítást kell ismételgetnie az M1 Híradónak a Kúria döntése nyomán.
Nem kevesebb, mint 26 híradóban kell lehoznia az M1-nek azt a 6 helyreigazítást, melyre a Kúria a Czeglédy Csabáról terjesztett valótlan rágalmak miatt kötelezte a köztévét - szúrta ki az index.hu a Czeglédy által közösségi oldalán közzétett hírt. A bíróság arra hivatkozva, hogy az M1-nek közszolgálati médiaszolgáltatóként nagy a felelőssége a nyilvánosság tájékoztatásában, kötelezte az M1 Híradót, hogy
a 2017 őszén leadott hírekkel egy időpontban adja le az adott napi hírre vonatkozó helyreigazítását.

A fellebbviteli bíróság döntésének egyes részleteit maga Czeglédy posztolta Facebook-oldalára. Ő maga egyébként azt fűzte hozzá a Kúria döntéséhez. a köztévének újabb papírja van arról, hogy hazudik.
Szerző
Frissítve: 2019.06.05. 15:31