A Hableány kiemeléshez négy hevedert vezetnek át a roncs alatt

Publikálás dátuma
2019.06.07. 16:32
Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője sajtótájékoztatót tart a Margit híd közelében elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésével kapcsolatos munkálatokról
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.
A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez - jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten. Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt. Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert. A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával - mondta. A hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik. Még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni. Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken "lehozzák" a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg "megszoruljon" az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti. Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés. A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.
Szerző
Frissítve: 2019.06.07. 17:03
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Átfért a Margit híd alatt a 200 tonna teherbírású úszódaru - képek a helyszínről

A Clark Ádám már pénteken délután háromkor lehorgonyzott a koreai turistákat szállító Hableány tragédiájának helyszínén, ahol egy másik uszály és pontonok várták markológépekkel.

Szerző

Megosztás
Frissítve: 2019.06.07. 20:15
A Clark Ádám daru Újpesten horgonyzott
Fotó: Szergej Markoszov
A kedvező vízállás miatt hajózott most a baleset helyszínére
Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
A Duna áradása miatt kérdéses volt, hogy átfér-e a Margit híd alatt
Fotó: Szergej Markoszov
Átfért, de ez nem volt véletlen
Fotó: Szergej Markoszov
Dunakilitinél vizet eresztenek át a Dunából az Öreg-Duna szakaszára az apadás elősegítésére
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Korábban a búvárok hevedereket húztak át a Hableány törzse alatt, hoyg a darut csak rá kelljen akasztani
Fotó: Balogh Zoltán / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
Prohászka Richárd elmondta, hogy a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság több mint 200 kilométernyi Duna-szakaszon 15 hajóval kutatja a dunai hajóbaleset során eltűnteket egészen az országhatárig
Fotó: Bruzák Noémi / MTI
Speciálisan kiképzett személykereső kutyák segítségével keresik az áldozatokat
Fotó: Mohai Balázs / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
A szerencsétlenül járt Hableány roncsát az áldozatokkal együtt emelik ki
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Korábban a helyszínre érkezett egy uszály, amire a roncsot fogják kiemelni
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Szlovák segítséggel gyorsítják a Duna apadását, ez segítheti a május 29-én balesetet szenvedett Hableány turistahajó roncsának kiemelését
Fotó: Krizsán Csaba / MTI

Lényegében saját magának fizethet a Viking Cruises, ha kiköt Budapesten

Publikálás dátuma
2019.06.07. 14:27
Viking Sigyn a rostocki kikötőben márciusban
Fotó: BERND WUSTNECK / AFP
A magyar állammal közösen tulajdonolja a Mahart PassNave Kft.-t a svájci cég, és több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.
Nagyon gáláns volt a kormány a Viking River Cruises AG svájci céggel, aminek gazdasági szempontból értelmezhetetlen kedvezményeket adott, mikor maga mellé engedte a budapesti hajózási bizniszben, írja a 24.hu. A szállodahajós svájciak ugyanis
hazavihetik annak a magyar kikötőüzemeltető cégnek a nyereségét, amelynek ők a legnagyobb díjfizetői.

A portál számítása szerint a Viking Cruises, amely a dunai szállodahajóival az egyik legfőbb bevételi forrása a Mahart PassNave Kft.-nek, több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.
Mint írják, a Viking Cruises magyarországi céges megjelenése érdekes módon egybeesett azzal, amikor az Orbán-kormány 2013-ban elhatározta: állami irányítás alá veszi a legnagyobb magyar dunai vállalatot. Az állam 750 millió forintért vásárolta meg a Mahart PassNave Kft. 51 százalékát. A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő, közöttük a budapesti hajókikötők túlnyomó része.
A Viking Cruises néhány héttel az állam után vette meg a Mahart PassNave-ból a fennmaradó részt. A vásárlás lezárulta után a Viking Hungary Kft. lett az összekötő kapocs a Mahart PassNave és a svájci anyacég között. Jegyzőkönyvek tanúsága szerint most a Rogán Antal miniszter által felügyelt Magyar Turisztikai Ügynökségnek 18665, a Vikingnek pedig 17993 szavazata van a cég tulajdonosi taggyűlésében, és a két fél ebben az arányban részesedett az osztalékból is.
A Viking így egyik oldalon a Mahart PassNave klienseként a konkurenciához hasonlóan fizeti a hajók parkolási díját, az úgynevezett pontondíjat, a másik oldalon viszont tulajdonosként kiveszi a cégből a hasznot.

Ezzel a megoldással a Viking sokkal jobb helyzetbe kerül a piac többi szereplőjénél, az állam viszont elesik a bevételek jelentős részétől: ha például a 2018-as üzleti évben a Viking hajói kevesebb mint ötszázszor kötöttek ki a fővárosi rakparton, akkor nemhogy nullszaldós, de nyereséges volt a cég számára a budapesti kikötés.
A Mahart PassNave 2017-ben egyébként 1,2 milliárd, 2018-ban pedig 1 milliárdos nyereséget termelt. Ezeket a pénzeket osztalékként a két tulajdonos az utolsó fillérig kivette a cégből.
Szerző