Ezer kutató kéri Manfred Webert, mentse meg az MTA-t a feldarabolástól

Publikálás dátuma
2019.06.10. 20:53

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Segélykérő levelet küldtek a Néppárt frakcióvezetőjének, hátha ő tud hatni az Akadémia felcincálására készülő Orbán-kormányra.
Már több mint ezer kutató és diák írta alá Kertész János fizikus, MTA-tag nyílt levelét, amelyben a tudós Manfred Webertől, az EPP frakcióvezetőjétől kér védelmet az Akadémia számára. Kertész az RTL Klubnak beszélt az üzenetről, amit maga is segélykiáltásnak tart – leveléről korábban a Népszava is beszámolt. A fizikus bízik benne, hogy Weber nyomást gyakorolhat az MTA kutatóhálózatára és ingatlanvagyonára is pályázó Orbán-kabinetre, amit eddig sem az akadémikusok egyöntetű tiltakozása, sem az intézmény mellett tartott szimpátiatüntetés nem hatott meg.
Kertész szerint a kormány három okból vetett szemet az Akadémia legértékesebb elemeire: 
  • irtóznak az autonómia bármilyen formájától, a kutatói önállóságtól is
  • az MTA társadalom- és bölcsészettudományi intézetei közül több a NER-be nem passzoló eredményt szokott publikálni
  • az uniós forráskiosztás a következő időszakban az innovációt és a kutatásfejlesztést támogatja, a kormány pedig ezeket a pénzeket is meg szeretné szerezni
A tévécsatorna úgy tudja, hogy Manfred Weber irodája már meg is kapta a levelet. Az RTL megkereste az intézményi hálózat leválasztásán dolgozó minisztériumot, Palkovics László tárcáját is, ahol azt mondták: a mostani intézményi struktúra nem hatékony, ezért van szükség az átalakításra. Az azonban máig nem derült ki, hogy a kormányzati ellenőrzés alá sorolt, az Eötvös Loránd  Kutatási Hálózatba terelt intézményi rendszer mitől lenne hatékonyabb az einstand után.
Szerző

Megvan az időpont: hajnali öt órakor kezdődik a Hableány roncsának kiemelése

Publikálás dátuma
2019.06.10. 17:40

Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
A művelet hat órán át is eltarthat.
Kedden hajnali öt órakor megkezdődik a Hableány személyszállító roncsának a kiemelése a Dunából, miután befejeződött az a hosszú napokon át tartó munkafolyamat, amely alatt az emelési pontok kialakításán dolgoztak a szakemberek. Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője a köztévében jelentette be a művelet megkezdésének időpontját hétfő este. A művelet hat órán át is eltarthat. Tehermentesíteni kell ugyanis a roncsot és folyamatosan szivattyúzni kell a vizet.
A Hableány turistahajó kiemelését készítik elő a Clark Ádám úszódaru segítségével a Margit hídnál horgonyzó uszályokon
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Jasenszky Nándor a hétfő délutáni sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra.      Elmondta: délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra "szerencsésebb lehet" a kiemelésre. Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt. A Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű "összeigazítása" a sodrásban "nem egyszerű". Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert. "Ha ez megvan, készen állunk az emelésre" - jegyezte meg. Nagyon fontos, hogy "minden a helyén legyen" az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. "Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami" - fűzte hozzá. 
Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is. Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok - mondta. Amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.

Több tényező is nehezíti a Hableány kiemelését

A Margit híd közelében elsüllyedt személyhajó, a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak - mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében, hétfőn a köztévében. Ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat. Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni. 

Újabb szemlét tart a rendőrség a Viking Sigynon

A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozócsoportja hétfő délután Visegrádon a további bizonyítékok beszerzése, és a történeti tényállás teljes körű tisztázása érdekében újabb szemlét tart a menetrend szerint Magyarországra érkezett Viking Sigyn kabinos szállodahajón - közölte honlapján a rendőrség. Az újabb szemle mindenképpen meglepő, hiszen a mostani közlés előtt 4 órával a rendőrség hivatalos tájékoztatása szerint amellett, hogy megszondáztatták a balesetben részes szállodahajó hajóvezetőjét, a 64 éves ukrán állampolgárságú C. Yuriy odesszai lakost, meghallgatták a szállodahajó személyzetét és minden utasát, "lefoglalták a hajóvezető telekommunikációs eszközeit, a szállodahajó szerverét, a radarképernyő és a teljes rádióforgalmazás adatállományát rögzítő adathordozókat, valamennyi AIS adatot". Majd ezt tovább részletezték: a balesetben részes szállodahajón igazságügyi hajózási, nautikai szakértő bevonásával a rendőrség szemlét tartott, kamerafelvételeket foglalt le és 4.896 darab digitális fényképfelvételt készített. Lefoglalta a szállodahajón fellelhető valamennyi hajózási és informatikai rendszer adatállományát. A több mint nyolc órán át tartó szemlén lefoglalt informatikai adatállomány együttes mérete meghaladja a két terrabájtot. A dél-koreai külügyminisztérium többször is kérte a magyar kormánytól, hogy foglalják le a hajót, de a magyar hatóságok azt mondták, hogy minden szükséges bizonyítékot begyűjtöttek a hajóról, ezért engedték el a baleset után.

Szerző
Frissítve: 2019.06.10. 22:06

Ne lepődjön meg, ha páncélosokat lát a román határon

Publikálás dátuma
2019.06.10. 17:40
Képünk illusztráció
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
A honvédség országszerte konvojokat mozgat, a legtöbb katonai járműre Nagylak mellett lehet számítani.
Jelentős létszámú katonai járművekből álló konvojok közlekedésére lehet számítani az ország több területén június 11-16. között. A menetoszlopok katonai rendész, rendőr, illetve különleges szállítmány szakkísérői felvezetéssel közlekednek – jelentette be honlapján a Honvédelmi Minisztérium.
Közleményükből kiderül, hogy katonai kontingensek főként a nagylaki román-magyar határátkelőhöz tartanak, és több mint 300 kilométert is megtehetnek országon belül – de egy konvoj Rajkára, a szlovák határhoz is indul Szentesről.
Bár a cikk ezt nem említi meg, a mozgósítás sejthetően egy hadgyakorlat részét képezi: június 21-én ér véget a Black Swan (Fekete Hattyú)  fantázianevű nemzetközi gyakorlat, amit a  Magyar Honvédség mellett az Európában Állomásozó Amerikai Különleges Műveleti Erők Parancsnoksága (SOCEUR), valamint az Európában Állomásozó Amerikai Szárazföldi Erők (USAEUR) Parancsnoksága szervez. Mint a feol.hu írja, a művelet Fekete-tenger térségét célozza, végrehajtási helye pedig Magyarország mellett Bulgária, Románia, Horvátország, Szlovénia és Észak-Macedónia – ez magyarázatot adhat a Nagylaknál feltűnő páncélosokra is.
Szerző
Frissítve: 2019.06.10. 17:54