A klímaváltozás lakhatóvá teheti Szibériát

Publikálás dátuma
2019.06.11. 10:27

Fotó: YURI KADOBNOV / AFP
Oroszország ázsiai részének nagy területei válhatnak lakhatóvá az emberek számára 2080-ra a klímaváltozás miatt orosz és amerikai kutatók tanulmánya szerint.
A krasznojarszki Szövetségi Kutatóközpont és az amerikai nemzeti világűr kutatóintézet (NIA) szakemberei jelenlegi és várható klímaforgatókönyveket használva vizsgálták meg az Environmental Research Letters című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban, hogy miként változik meg az időjárás Oroszország ázsiai térségében és az milyen lehetőséget teremthet ember lakta települések számára a 21. században.
Oroszország 13 millió négyzetkilométeres ázsiai térsége, amely az Uraltól a Csendes-óceánig húzódik, az ország területének 77 százalékát adja. Lakossága azonban csupán az ország lakosságának 27 százalékát teszi ki, leginkább a délen elterülő sztyeppék mentén, ahol bőven termő talaj és kedvező időjárás van.
"Az emberek korábbi migrációi kapcsolatban vannak a klímaváltozással. Ahogyan a civilizációk létrehoztak olyan technológiákat, amelyek lehetővé tették alkalmazkodásukat, az emberek egyre kevésbé függenek a környezettől, különösen az időjárástól. Meg akartuk tudni, hogy a klíma jövőbeni változása által a kevésbé lakható ázsiai területek lakhatóbbá válnak-e az emberek számára"

- idézte Jelena Parfenovát, a tanulmány vezető szerzőjét az Eurekalert tudományos hírportál.

Tanulmányához a kutatócsoport felhasználta 20 általános körforgási modell kombinációját és két szén-dioxid reprezentatív koncentrációs nyomvonal (RCP) forgatókönyvet, utóbbiak feladata elsősorban a légkörben található üvegházhatású gázok koncentrációváltozásának időbeli leírása. Az egyik forgatókönyv egy enyhébb, a másik egy jóval szélsőségesebb klímaváltozást feltételezett.
Azt találták, hogy utóbbi esetében 2080-ra Oroszország ázsiai részén jóval enyhébb lesz az éghajlat, kisebb térségeket fog borítani a permafroszt (örökfagy), amely jelenleg a térség 65 százalékát uralja, ám 2080-ra ez 40 százalékra csökkenhet. Az enyhébb klímaváltozási forgatókönyv esetében is 15 százalékkal javulna a tájhasznosítás lehetősége az emberi élet fenntarthatósága szempontjából, ami azt jelenti, hogy ötszörösére nőne a terület termőképessége. 
"Oroszország ázsiai térsége jelenleg igen hideg. Egy jövőbeni melegebb időjárásban az élelmiszerbiztonság valószínűleg jóval kedvezőbb lesz az emberek számára" - mondta Parfenova. "Ám a földek megfelelő fejlesztése a hatóságok gazdasági, társadalmi politikájától függ. A fejlett infrastruktúrájú és jó mezőgazdasági potenciállal bíró földekre fognak először betelepedni az emberek" - tette hozzá. 
Szerző

Kutyameleg: a házi kedvenceket is hőguta fenyegeti

Publikálás dátuma
2019.06.11. 09:42

Fotó: Alain Pitton/NurPhoto / AFP
A nappali 30 foknál magasabb csúcshőmérséklet idején a nem megfelelően tartott házi kedvencek rövid időn belül hőgutát kaphatnak.
A kutya önszántából soha nem mozogna a tűző napon, ha mégis erre kényszerül, a forró beton, az árnyék és az ivóvíz hiánya akár végzetes is lehet - figyelmeztetett az Orpheus Állatvédő Egyesület. Mivel a kutya nem tud izzadni, a lihegéssel történő hővesztés nem mindig elég, ezért igyekszik hűvös helyet, padlót keresni, amire ráfeküdve hűtheti magát. 

Jó tudni!

 A nagyobb testű, sötét színű kutyák rosszabbul viselik a kánikulát, mint a kisebb testű, világos színűek.

Kánikulában

  • - a nagy sétát, játékot kora délelőttre és késő délutánra időzítsük,
  • - legyen mindig egy olyan hűvös hely, ahova az állat a napsugárzás elől el tud bújni,
  • - legyen mindig friss ivóvize minden állatnak,
  • - állatot ne hagyjunk egyedül autóban, a belső tér a melegben akár 60-70 fokos is lehet.
Szerző

Teljesen műanyagmentesen repül egy légitársaság

Publikálás dátuma
2019.06.10. 12:12

Fotó: Nicolas Economou / AFP
Repülőutanként mintegy 90 kilogramm műanyagot takarít meg a világ első teljesen műanyagmentes repülőjárata.
2018 végén indította első műanyagmentes tesztjáratát Lisszabonból a brazíliai Natalba a portugál Hi Fly légitársaság. Mivel a személyzet és az utasok is nagy lelkesedéssel fogadták, ma már minden termék természetes, újrahasznosítható vagy 100 százalékban lebomló anyagokból készül a gépek fedélzetén, ezzel repülőutanként 90 kiló műanyagtól szabadítják meg a világot – írta a Telegraph alapján az Impress Magazin.
Először a műanyag tálcákat, csészéket, tányérokat és evőeszközöket cserélték le, de megszüntették a műanyag csomagolásokat is: a fülhallgatóktól kezdve a takarókig mindent növényi alapú anyagokkal zárnak le. 
A légitársaság elnöke, Paulo Mirpuri szerint 2019 év végére az összes járatot műanyagmentessé teszik. A Hi Fly a szén-dioxid kibocsátását is csökkenteni szeretné, sőt 2021-re teljes szén-dioxid-mentességet terveznek, amelynek kivitelezéséhez már folynak a technológiai fejlesztések és tesztelések.
Az Air France pénteken jelentette be:  1300 tonna egyszerhasználatos műanyagtól szabadul meg, így 2019 végére 210 millió egyszerhasználatos műanyag eszközzel kevesebbet használ majd. Járatain ezek helyett fenntartható alternatív megoldásokat alkalmaz a jövőben. Ennek megfelelően  100 millió műanyagpoharat papírpohárra, 85 millió műanyag evőeszközt bio alapanyagból készült eszközökre és csomagolásra, 25 millió műanyag keverőpálcikát fából készültre cserél. A légitársaság már 2015 óta nem ad műanyag szívószálat az utasoknak, amivel 1,3 millióval kevesebb műanyagot használ, mint korábban.
A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) szerint egy utas átlagosan 1,4 kg hulladékot termel repülőutanként, amelynek nagyjából a fele egyszer használatos műanyag. Naponta több mint 100 ezer repülőjárat indul szerte a világban. Tavaly az utasszállítók több mint négymilliárd utast szállítottak.
Szerző