Hosszabbítást kérünk – kezdődik a Margó és a Könyvhét

Publikálás dátuma
2019.06.12. 12:00

Fotó: Valuska Gábor
Több mint háromszáz új könyvvel, izgalmas beszélgetésekkel és dedikálásokkal várják a könyvmolyokat az Ünnepi Könyvhéten és a Margó Irodalmi Fesztiválon.
Idén is nagyon hosszúnak tűnt az áprilistól júniusig terjedő időszak, ám a Könyvfesztivál óta az Ünnepi Könyvhetet és a Margó Irodalmi Fesztivált váró olvasóknak végre nem kell tovább tűkön ülniük. Kilencvenedszer rendezi meg a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése a kortárs magyar irodalom legnagyobb szabadtéri rendezvényét, az Ünnepi Könyvhetet, amelyhez  a gyermekirodalmat népszerűsítő Gyermekkönyvnapok eseményei is kapcsolódnak. A számos vidéki városban (például Győrben, Kecskeméten, Szegeden, Balatonfüreden, Ózdon, Esztergomban, Szolnokon, Miskolcon, Dunaújvárosban, Nagykátán, Székesfehérváron, Debrecenben) is megrendezett programsorozat idén új fővárosi helyszínen – a Vörösmarty tér felújítása miatt –, a Dunakorzón várja az érdeklődőket június 13-tól 17-ig. A kiadók könyvbemutató beszélgetésekkel, zenés irodalmi programokkal, dedikálásokkal és könyvvásárral is készülnek. A kortárs magyar irodalom és a magyar könyv ünnepeként számon tartott eseményre több mint 300 új könyv jelent meg, köztük a hagyománnyá vált Körkép és a Szép versek is. Az irodalmi csemegékért és újdonságokért érdemes lesz idén is elveszni a szabadtéri forgatagban, de semmiképp sem érdemes kihagyni az ezzel szinte egy időben (június 12-től 17-ig) zajló Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásárt a Károlyi-palotában. Az évente kétszer megrendezett sorozat mostani rendezvényén a Petőfi Irodalmi Múzeumban a hazai irodalmi élet számos meghatározó résztvevője jelen lesz, többek közt Nádasdy Ádám, Péterffy Gergely, Tóth Krisztina, Egressy Zoltán, Lackfi János, Schein Gábor. Az idei Aegon-díjas Takács Zsuzsa, a Libri Irodalmi Díjjal, illetve Közönségdíjjal elismert Szvoren Edina és Krusovszky Dénes, valamint a Margó-díjas Mécs Anna is részt vesz egy-egy beszélgetésen. A június 3-án elhunyt Térey János emlékére A Nibelung-lakópark című drámájáról Mundruczó Kornél rendező beszélget Valuska László fesztiváligazgatóval. Folytatódik a Margó Extra, melynek keretében nem szorosan az irodalmi élethez kötődő emberekkel szerveznek beszélgetéseket, többek közt Vekerdy Tamás és Udvaros Dorottya mesél majd az olvasáshoz fűződő élményeiről. Emellett a hétvégére számos interaktív, izgalmas gyerekprogrammal is készülnek: választhatunk a kézműveskedés, palota-bejárás és elefántkészítés között, vagy résztvehetünk akár mindegyiken. Ráadásul a hatodik NIOK – Nincs időm olvasni kihívás közönségtalálkozója is a fesztiválon kap helyet: tökéletes alkalom, hogy akár közelebbről is megismerkedjünk Szabados Ágnes olvasásnépszerűsítő kezdeményezésével. Bármilyen programot is válasszunk, akár a Margó, akár a Könyvhét kínálatából, csalódni biztosan nem fogunk. A kérdés inkább az, miként lehetne az irodalom ünnepe ezentúl kicsit hosszabb, mondjuk háromszázhatvanöt napos?
Szerző
Frissítve: 2019.06.12. 12:55

Noé bárkája az akadémián

Publikálás dátuma
2019.06.12. 11:00

Fotó: David Parry / Royal Academy of Arts
Sorozatban 251. alkalommal rendezik meg a londoni Királyi Művészeti Akadémián a Nyári Kiállítást, amelyre bárki benevezheti alkotását.
Nagy fába vágta a fejszéjét Jock McFadyen, ismert brit festő, amikor elvállalta a Royal Academy of Arts idei nyári showjának vezető kurátori tisztségét. A képzőművészeti iskola 1769 óta tartja meg minden évben Summer Exhibition nevű, mostanra monumentálissá növekedett tárlatát, mely hihetetlen módon még a két világháború éveiben sem tette ki a “Szünet” táblát. Nem pusztán képzőművészeti, sokkal inkább társadalmi eseményről van szó, a nyári tárlat része a legendás brit nyári “szezonnak”, olyan rendezvények társaságában, mint az ascoti lóverseny, a henley-i regatta, a wimbledoni teniszbajnokság, vagy a glastonbury-i popfesztivál. Tavaly, a 250. születésnapon a leghíresebb brit képzőművészek egyike, Grayson Perry szerkesztette meg a kiállítást. Az 59 éves művész kerámia tárgyai és faliszőnyegei révén legalább annyira kedvelt, mint rendszeresen viselt kirívó-kihívó női ruháinak köszönhetően. Ennek megfelelően a tavalyi elrendezés nehezen felülmúlhatóan frappáns lett. Jock McFadyen-nek és a Summer Exhibition Bizottságnak nem sikerült felülmúlnia a tavalyi csúcsot, de a tárlat így is tartogat meglepetéseket. A kurátor által elvégzendő munka szédítő. Ez a világ legnagyobb kortárs kiállítása, amelyre bárki benyújthatja jelentkezését, míg a Művészeti Akadémia tagjai automatikusan számíthatnak felületre. Idén 16 ezer munkával pályáztak amatőr és professzionális alkotók a világ minden tájáról és végül több mint 1500 mű került a falakra, tárlókba, a földre, vagy lóg le a mennyezetről. A McFadyen és az évről évre változó Szelekciós Bizottság által elvégzett válogatás egészen addig nem fejeződik be teljesen, míg minden rendelkezésre álló tér be nem telik. Minden látogató kap egy kis könyvet, és a kiállított tárgyakra függesztett sorszámból derül ki, kinek az alkotásáról van szó, mi a címe és mennyiért vásárolható meg. Nem minden tárgyra tehetik rá kezüket egyszerűen a művészetek rajongói. Máris az első teremben, a Wohl Central Hall-ban látható az anonim művész, Banksy újabb Brexit-ellenes üzenete, egy “Keep Ou” című installáció, amelynek címe a Heathrow repülőterén kiselejtezett, leredőnyözött kapura van felfüggesztve. A hiányzó T betűt a mű alján egy patkány használja kalapácsként, ezzel próbálva feltörni a lakatot. Akit érdekel a darab, az Akadémia értékesítési részlegéhez fordulhat információért. Ugyanebben a teremben folytatva valóságos Noé bárkájával találkozunk. Ahogy a kiállítás sajtóbejárása során Jock McFadyen fogalmazott, “sokan azt gondolják, hogy a Nyári Kiállítás még manapság sem több, mint kutyákról és macskákról készült képek kavalkádja”. Bevallva, hogy azelőtt tőle magától sem állt távol ez az előítélet, kisplasztikákból tréfásan bizarr állatkertet alakított ki a teremben. Christopher James Papagája, Jasper Lyon Tyúkja, Shira Zelwer Jegesmedvéje, Cookie Galloway Nofretéte kutyája, Andrew Burton Kanárija, Kenny Hunter Fekete hattyúja csak néhány kiragadott példa az összeállításból. A Royal Academy nyári vállalkozásának alighanem legnagyobb előnye, hogy képes érzékeltetni, mennyire nincsenek határai a képzőművészeti fantáziának. A pihent lábakat és sok türelmet igénylő kiállítás az absztrakt és figuratív ábrázolásnak, az Akadémia régi és új gárdájának, ismerősen csengő neveknek (pl. Tracey Emin) és kibontakozó tehetségeknek, a lehető legszélesebben értelmezett művészetnek a legkülönbözőbb formákban nyújt bemutatkozási lehetőséget ebben a multimédia kavalkádban. Nagy szerepet kap a természet és a környezetvédelem, például Barbara Rae akadémikus grönlandi utazása és ott az olvadó hótakaró látványa ihlette alkotásaiban. Külön érdekesség az a teljes terem, melyben a legismertebb brit építészeti irodák, köztük Lord (Norman) Foster, Lord (Richard) Rogers és munkatársai mutatják be a megőrizhető környezetre gondolva készült legújabb terveiket, makettek és fotók által illusztrálva. Minden nemes hagyománytól függetlenül a Summer Exhibition ellentmondásos elemeket is tartalmaz. A 2004-es Turner-díjas Jeremy Deller például egy nagy kék transzparenssel érkezett a Piccadilly útra “We are all immigrant scum” (Mindannyian bevándorolt szemetek vagyunk” szöveggel. Jó illusztrációja ez Jock McFadyen vezérfonalának, mely szerint “olyan művészetet akar bemutatni, ami hűen tükrözi a világot”.   

Infó

 Summer Exhibition Royal Academy of Arts, London Belépődíj: 16 font Nyitva: augusztus 12-ig

Enyedi Ildikó új filmjével kilép a kelet-európai tematikai gettóból

Publikálás dátuma
2019.06.11. 20:42
Enyedi Ildikó és Gijs Naber
Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Angol nyelven, nemzetközi szereplőgárdával készül Enyedi Ildikó Füst Milán-adaptációja, A feleségem története.
Hamburg után jelenleg Budapesten zajlik az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem történetének forgatása – derült ki a stáb keddi, a budapesti Vasúttörténeti Parkban tartott sajtótájékoztatóján, amelyen a főszereplők - Gijs Naber holland, Léa Seydoux és Louis Garrell francia színészek - is jelen voltak. Mint Mécs Mónika producer elmondta: a harmincegyedik forgatási napnál tart a stáb a tervezett ötvenhétből: eddig tizenegy napig dolgoztak Hamburgban, ahol hajós jeleneteket vettek fel, de augusztus végén Máltán is készülnek felvételek. „A legegyszerűbb eszközökkel akarunk közel kerülni az emberekhez” – tette hozzá Rév Marcell operatőr, akitől még azt is megtudtuk, hogy 35 mm-es celluloid nyersanyagra rögzítik a jeleneteket.  „Az a célom, hogy amit Füst hőse, a féltékenységtől szenvedő Störr Jakab, a holland hajóskapitány átél a regényben, azt mi is közösen megtapasztalhassuk” – mondta Enyedi Ildikó. Hozzátéve: az irodalmi alapanyagban felvetett alapkérdések, illetve az általuk közvetített sokszínű világkép érdekli. Egyszóval semmiképp se csupán kamaradrámára számítsunk. Havas Ágnes, A feleségem története mozgóképes adaptációjához 1,15 milliárd forintos gyártási támogatással hozzájáruló Magyar Nemzeti Filmalap igazgatója szerint Enyedi Ildikó olyan alkotónk, aki már most igazi életművel rendelkezik, lendületben van, így mindenképpen érdemes volt odaállni mellé. Hangsúlyozta azt is, hogy az intézmény azért is kiemelten fontosnak tartja A feleségem történetét, mert irodalmi adaptáció, és filmeseink nagyon ritkán választanak a hihetetlenül gazdag magyar irodalom gyöngyszemei közül. 
Enyedi Ildikó szerint ezzel a filmmel kilép a kelet-európai tematikai gettóból, mert ugyan ez nincsen sehol leírva, a régiónkban kemény szocio-témákat és extrém erős szerzőiséget várnak el egy alkotótól, nem pedig egy olyan szenvedélyes szerelmi sztorit, mint A feleségem története. Mindemellett az is különlegesség, hogy a magyar filmnek nemzetközi a szereposztása: a két főszereplő angolul játszik az pedig forgalmazási kérdés, ezért még bizonytalan, hogy lesz-e magyarra szinkronizált verzió. A rendező fogalmazása szerint fel sem vetődött, hogy magyar színész kapja valamelyik főszerepet, mert Füst Milán pontosan leírta azt az aurát, amit egy nyelv és egy kulturális közeg jelent. Így különösen fontos, hogy a holland hajóskapitány és párizsi dáma felesége, Lizzy a saját akcentusukkal kommunikálnak egymással. Kisebb szerepekben játszanak magyar színészek, a rendező Hajduk Károlyt emelte ki példaképpen.  
Louis Garrel, Léa Seydouxés Gijs Naber
Fotó: Szalmás Péter / Népszava
A kissé provokatív újságírói kérdésre, hogy miért érdekes egy csaknem nyolcvanéves regény, amely a #metoo korában ellentmondásosnak tűnik, hiszen meglehetősen konzervatívan tekint a férfi-nő viszonyra és a házasság intézményére, Enyedi Ildikó azt felelte: ő nem modernizál semmit és ő is nagyon kíváncsi arra, hogyan fog majd "átjönni a film". Léa Seydoux, aki kifejezetten Enyedi Ildikó személye miatt vállalta el a szerepet, azt mondta: számára épp az az izgalmas A feleségem történetében, hogy egy nő női szemszögből meséli el egy erős férfi karakterét és drámáját. Korábban nem olvasta a regényt, de amióta megkapta a szerepet már többször átrágta magát Füst Milán művén – mondta lapunknak Gijs Naber, akit Enyedi Ildikó egyik SZFE-s diákjának vizsgafilmjében, a Csoma Sándor rendezte Castingban fedezte fel. A színésznek nem volt sok ideje meglepődni, mert a forgatás előtt csupán másfél héttel kapta meg a szerepet, ezért sprintben kellett felkészülnie.  Szavai szerint az olvasás nagyon sokat segített neki abban, hogy felépítse a karaktert, mert úgy véli, Enyedi Ildikó adaptációjának szépsége a részletekben rejlik majd. Gesztusokban, mozdulatokban, tekintetekben – tehát nem a szavak lesznek a készülő film lényegi pontjai, bár dialógusokból sem lesz hiány. Naber állítja: a legnehezebb feladat egyetlen pillanat alatt egy komplex lelkiállapotot hitelesen közvetíteni. Különösen, hogy Störr Jakab nagyon sokszor éli meg a mennyet és a poklot. Gijs Naber pedig azért is hálás Enyedi Ildikónak - akit Alex van Warmerdam holland rendezőhöz hasonlít - mert még sosem játszott efféle drámai szerepet. Hogy mit láthatott meg benne a rendező? „Azt hogy, egyszerre tudok elképesztően kegyetlen, ugyanakkor végtelenül sebezhető lenni” - húzta alá.

Infó

 A feleségem története tervezett bemutatója 2020 ősze, de a bonyolult utómunkák miatt akár 2021-re is átcsúszhat.   

Frissítve: 2019.06.11. 20:43