Őrült roham a szuperkötvényért

Publikálás dátuma
2019.06.12. 18:57

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
A tervezett 100 milliárd helyett négy nap alatt 529 milliárd forint értékben jegyezték.
A csak szuperkötvénynek becézett Magyar Állampapír Plusz (máp) kibocsátása utáni első sorozatából június 3. és 7. között 529 milliárd forint értékben jegyzett a lakosság. A háztartások ilyen rövid idő alatt ilyen hatalmas mértékben még soha nem finanszírozták az államadósságot. Eredetileg az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) arra számított, hogy "csak" 100 milliárd forint után lesz érdeklődés, de időközben rábocsátással végül is ki tudták elégíteni a páratlan mértékű érdeklődést. A kormány merész célokat tűzött ki maga elé, hiszen 2023-ra 11 ezer milliárd forintra kívánják növelni a lakossági állampapír-állományt, mint arról szerda reggel Varga Mihály pénzügyminiszter is beszélt az MTI-nek. A mostani jegyzéssel együtt a lakossági állomány 8060 milliárd forintra emelkedett. Az új állampapír, amelyből már a második sorozatot lehet jegyezni, sávos kamatozású, nem terheli kamatadó. Öt év alatt összességben 27,35 százalékos hozamot nyújt mindazoknak akik a futamidő végéig megtartják kötvényüket. Mindeddig az éven túli megtakarítások nem voltak túl népszerűek. Ezt a befektetői szokást is figyelembe veszi az ÁKK, hiszen nem szükséges kivárni az öt esztendőt, mert már az első fél év után fizetnek kamatot (az éves 3,5 százalékos hozam felét), majd évente újabb 0,5-0,5 százalékokkal nő a kamat, amíg az utolsó évben el nem éri a 6 százalékot, így jön ki a már említett 27,35 százalék. A megszolgált kamatot azonban, ha a megtakarító nem veszi fel, akkor az azon a héten jegyezhető államkötvényben automatikusan befekteti a Magyar Államkincstár. A mostani hatalmas érdeklődésnek több forrása lehet. Feltehetően valamennyi megmozdult abból a mintegy 6 ezer milliárd forintból, amelyet készpénzben otthon,  vagy nem kamatozó folyószámlán tartottak az emberek. A friss jövedelemből is elhelyezhettek az új állampapírban, de a legnagyobb mértékben más banki befektetések pénzeit csoportosították át ide az ezeknél biztonságosabb,  és kamataikat nagy mértékben felülmúló pénzügyi termékbe. A szuperkötvény-kibocsátás nagy vesztesei kétségtelenül a kereskedelmi bankok. Ma egyetlen banknál lehet 3 százalékos kamattal, 3 hónapra lekötni a betétet, de többségében 0,15-0,20 százalékos a hozam, ráadásul ezeket még 15 százalékos kamatadó és számlavezetési díj is terheli. Vagyis az új kötvénynek nincs versenytársa. A kormány célja egyértelmű ezzel a pillanatnyi inflációt meghaladó kamatozású értékpapírral. Bevonni az átmenetileg szabad pénzeszközöket, a banki betéteket, a rossz hozamot eredményező befektetési jegyeket és a részvényeket az államadósság és a hiány finanszírozásába, még ha a költségvetésnek sokba is kerül. A tapasztalatok szerint  ebben a tekintetben a háztartások a legstabilabb partnerek.
Szerző
Témák
államkötvény
Frissítve: 2019.06.12. 20:00

50 milliós bírságot kapott a Provident a jegybanktól

Publikálás dátuma
2019.06.12. 12:27

Fotó: FRANK MAY / AFP
A túlzott eladósodás veszélyének tették ki ügyfeleiket a szabályok megszegésével.
Bírságot szabott ki a Provident Pénzügyi Zrt.-re a jegybank a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató meghatározására és felső korlátjára, az ezzel kapcsolatos ügyfél-tájékoztatásra, illetve a Központi Hitelinformációs Rendszerbe történő adatszolgáltatásra vonatkozó jogszabályi előírások megsértése miatt - írja közleményében az MNB. Röviden, azt írják:
a Provident a túlzott eladósodás veszélyének tette ki az ügyfeleket.

A 2015 és 2018 közötti időszakra eső szabálytalanságok miatt a jegybank 45 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott.
Szerző

Kétmilliárd dolláros szerződést kötött Mészáros cége a Budapest-Belgrád-vasútvonalra

Publikálás dátuma
2019.06.12. 12:22

Fotó: Népszava
Az alvállalkozók közt pedig feltűnik a Huawei, valamint majdnem a teljes Mészáros-család.
A Budapest-Belgrád vasútvonalra már május végén megköttetett a kivitelezési szerződés; a Mészáros Lőrinc nevével fémjelzett RM International Zrt. a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-vel és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-vel konzorciumban építheti a vasútvonalat. A szerződés részletei viszont csak szerdán derültek ki az Opus Global rendkívüli közleményéből:
a közös irányítású magyar-kínai konzorciumban az Opus Global Nyrt. tulajdonrésze 51 százalék, és az RM International Zrt. fele részben vesz majd részt a munkálatokban.

A szerződés értéke: 2,0786 amerikai dollár, vagyis nagyjából 590-600 milliárd forint. Ennél jóval pesszimistább becslések is keringtek az összeget illetően, ami lehetett volna akár 700-750 milliárd forintnyi is.
A beruházás 85 százalékát kínai hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrésszel finanszírozza a magyar állam.

Alvállalkozó a Huawei és majdnem a teljes Mészáros-család

Többek között a Huawei, valamint Mészáros Lőrinc, illetve gyerekei és veje érdekeltségei lettek az alvállalkozói a Soroksár és Kelebia közötti vasútvonal fejlesztést megkapó CRE Konzorcium-nak - szúrta ki az uniós közbeszerzési értesítőben az átlátszó.hu. A TED legfrissebb számában megjelent tájékoztató szerint az alábbi alvállalkozók vesznek részt a vasútvonal építésében:
  • az R-Kord Kft. és a V-Híd Zrt., amik szintén Mészáros Lőrinc cégei;
  • a FEJÉR-B.Á.L. Zrt., ami Mészáros gyerekeié (Mészáros Beatrix, Mészáros Ágnes és ifjabb Mészáros Lőrinc);
  • és a VASÚTVILL Kft. is, ami pedig Mészáros vejéé, Homlok Zsolté.
Az alvállalkozók teljes listája persze négynél több tételből áll: R-Kord Kft.; FormiConcept Kft.; Kontúr Csoport Kft.; RING Mérnöki Iroda Kft.; TSCP Kft.; V-Híd Zrt.; VASÚTVILL Kft.; Vasútépítők Kft.; MÁV FKG Kft.; Híd-Tám Kft.; FEJÉR-B.Á.L. Zrt.; VILLFELÉP Bt.; China Railway Design Corporation; China Railway Electrification Engeineering Group Co., Ltd.; CARS Engineering Consulting Corporation Limited (Bejging); CRSC International Company Limited; Nokia Shanghai Bell Co., Ltd.; Huawei Technologies Hungary Ltd.; ZTE Hungary Ltd.; China Railway Electric Industries Co., Ltd.; China Railway No. 9 Group Co., Ltd.; Shanghai Civil Eingineering Group Hungary Ltd.
Szerző
Frissítve: 2019.06.12. 13:26