Budapesti Fesztiválzenekar;"TérTáncKoncert”;

- Mert táncolni jó! - TértáncKoncert a Bazilikánál

A Budapesti Fesztiválzenekar ötödik éve rendezi meg ingyenes szabadtéri nagykoncertjét. Idén Beethoven VII. szimfóniáját játszották el, az utolsó tételre négyszáz gyerek táncolt a Bazilika előtt.

- Amikor egy világhírű zenekar húzza a talpalávalót, ez azért nem semmi – mondja Csenteri Andrea, apátfalvi óvónő, aki a Budapesit Fesztiválzenekar TérTáncKoncert koreográfiáját tanította be 18 gyereknek.

A Csongrád megyei község egyike annak a 21 településnek, ahonnan a négyszáz gyerek érkezett a vasárnapi Szent István Bazilika előtt zajló programra.

- Annak idején egy néptánccsoportban táncoltam Vári Bertalannal, ő keresett meg öt évvel ezelőtt a kérdéssel, hogy van-e kedvünk csatlakozni a programhoz. Először nemigen értettem az ötletet, de az első budapesti TérTáncon rájöttem, hogy az a toleranciáról, egymás elfogadásáról szól. Fontos az is, hogy a gyerekek ismerkednek a komolyzenével, ami nem kifejezetten gyerekműfaj. Nagyon jó érzés, amikor azt a visszajelzést kapom valamelyiküktől, hogy ezt megismerem a rádióból, ezt táncoltam és tudom ki Beethoven, vagy Sztravinszkij – meséli az amatőr néptáncos Csenteri Andrea a szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskolában tartott szombati próbán.

Az apátfalviak egyike, a pink ruhás két copfos kislány profin ismeri a mozdulatokat, bizonytalanságot csak a gyerekrengeteg miatt látni rajta. Az iskolai aula tikkasztó hőségében nem spórol meg egyetlen guggolást sem, csak Vári Bertalan csendre intő mondatai alatt próbál elnyomni egy-két ásítást. A koreográfia nem okoz nehézséget neki. - Apátfalva a néptáncban nagy tradicionális múlttal rendelkezik, nálunk gyűjtötték a dél-alföldi táncrend több mint felét Gajdos István vőfélytől. Így nálunk a tánc eleve fontos, az óvodában és az iskolában is tanítjuk – büszkélkedik Csenteri Andrea. Videón kapták meg a koreográfiát, február óta próbálnak. - A klasszikus balettmozdulatok nekem is feladták a leckét, mert mi néptáncosok a kezünkkel nem nagyon tudunk mit kezdeni, csípőre tesszük, vagy felemeljük, azt jónapot - utal a különbségre az óvónő, aki a Szeged Táncegyüttesben és a Makói forgatósban táncolt.  

A Harangozó-díjas táncművész, koreográfus Vári Bertalan a Honvéd Táncegyüttesben kezdte, dolgozott az Experidance társulatában, 2011-ben saját együttest alapított Varidance néven. Öt éve minden évben ő készíti a sok száz gyerekre kitalált koreográfiát. A legtöbb csoport visszatérő már, az újak motivációs levéllel jelentkezhetnek. Az akár több száz kilométerről érkező együttesek buszait a zenekar bérli, a szombati próba után Szentendrén töltik az éjszakát. Este tábortűz körül hozzák össze az ötszáz fős Baranya megyei Drávafokról és a budapesti Gustave Eiffel Francia Általános Iskola és Gimnáziumból, a Szabolcs megyei Tiszaszalkáról és a budajenői általános iskolából, az ország legkülönbözőbb településeiről érkező különböző szociális helyzetű, kultúrájú, bőrszínű gyerekeket.  

- Mert jó táncolni! - válaszolja a kilenc éves Kristóf Milán a miértről érdeklődő kérdésre. Kicsit nehéz a koreográfia és kicsit furcsa számára, hogy egyszerre több százan táncolnak, pedig nem először vesz részt a programon. - Tavaly is voltam, és az idei zene jobban tetszik – meséli a hernádszentandrási kisfiú, akinek már 33-34-es a lába. Tavaly Brahms Magyar táncok-jára járták. - Amikor próbálták szétosztani a csoportokat, be kellett állniuk cipőméret szerint és Milán 32-es cipője volt a legkisebb – meséli Csaba Viktória, az InDaHouse Hungary program Hernádszentandráson, a négyszáz fős lakosú borsodi faluban két éve dolgozó önkéntese, aki 24 gyereknek tanította be a koreográfiát. - Van egy család, amelynek Budapest annyira ismeretlen, hogy nem merik elengedni a gyereküket, mert nagyon sokat hallottak arról, hogy Budapesten elrabolnak gyerekeket. De talán vasárnap az anyuka mégis elhozza őt – mutatja be kétszáz kilométeresnél sokkal nagyobb távolságot Csaba Viktória.  

Örömmámor és szabadságFischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapítója, vezetője - Mitől különleges a TérTáncKoncert? - Minden koncert lehetőség arra, hogy átadjuk azt az örömérzést, amit a zene nekünk jelent. Csodálatos megélni, ahogy a roma és nem roma, hátrányos helyzetű és elitgimnáziumban tanuló gyerekeknek, miután hónapokig tanulták a koreográfiát, nagyon keményen dolgoztak, együtt mit jelent ez a program. Fantasztikus nézni a sokféleségüket és azt, ahogy összeköti őket ez a közös produkció. - Kinek az ötlete volt öt évvel ezelőtt? - Eleinte minden évben a Budapesti Búcsún volt egy szabadtéri koncert a Hősök terén. Nem emlékszem, hogy kinek a fejéből pattant ki az ötlet, hogy a koncertet összekössük azzal, hogy gyerekek táncolnak, de végül a Budapesti Búcsú továbbfejlesztése lett a TérTáncKoncert. Sehol a világon nem láttam hozzá hasonlót, sok külföldi vendég is eljön. - Miért Beethoven VII. szimfóniáját választotta idén? - A VII. szimfónia a szabadság himnusza és a tánc valamiféle megdicsőülése. Az utolsó tételben örömmámorról és táncról van szó, ezért ennél tökéletesebb találkozást el sem tudnék képzelni darab és az esemény között. - Évekkel ezelőtt a fővárosi finanszírozással kapcsolatos felhívásában is ez a szimfónia szólt. Személyesen is van különleges köze a darabhoz? - Ez az egyik nagy kedvenc, a zeneirodalom egyik nagy csodája. Sokszor előadtuk már a zenekarral, de így ezzel a sok száz táncoló gyerekkel, mindennél jobb. - A zenekar dél-koreai turnéjának koncertjeit a dunai hajóbalesetben elhunyt áldozatok emlékének szenteli. Miért? - Nagyon sokat dolgozunk az ország és Budapest nemzetközi hírnevén, és ez nem valamiféle üres frázis. Sokat utazunk és sok ezer ember ünnepli a zenekart és rajta keresztül a magyar kultúrát. A koreaiaknak most Budapest neve ezt a hajótragédiát jelenti. Épp ebből a városból érkezik hozzájuk egy zenekar. A világ legtermészetesebb dolga, hogy nemcsak a saját részvétünket kell kifejeznünk, hanem közvetítenünk kell Budapest és az ország együttérzését is. Ezért a koreai koncertek egy megemlékező negyedórával kezdődnek, kifejezetten erre a célra választottunk egy koreai darabot. - A dél-koreai megemlékezés és a TérTáncKoncert sem a szűken értelmezett zene része. Miért gondolja fontosnak, hogy a közügyekre reagáljanak? - A Fesztiválzenekar története két fázisra osztható. Az elsőben az motivált bennünket, hogy mi legyünk a legjobbak, és iszonyú kemény munkával eljutottunk a szakma csúcsára. A második fázisban azt a célt tűztük ki, hogy miután felelősek vagyunk a közösségért, felhasználjuk a nemzetközi és hazai jelenlétet, népszerűséget arra, hogy tegyünk valamit a közösségért. Majdnem tíz éve elindult a nem csupán a zenét adás korszaka. - Ki dönti el, hogy milyen ügyek mellé állnak, mit képviselnek? - Mint vezetőnek nekem kell eldöntenem, de nagyon sokat beszélgetünk zenészekkel, munkatársakkal is erről. 

A legjobb rendezésért Sebestyén Abát díjazták a 10 színreviteléért.