Meglepetés győztes a POSZT-on

Publikálás dátuma
2019.06.16. 16:34

Fotó: Kallos Bea
A hétvégén véget ért Pécsi Országos Színházi Találkozón a legjobb előadás a Nemzeti Színház produkciója lett, amely a Sztalker Csoport alkotóival készült. A legtöbb díjat a pesti kőszínházak kapták.
Az egyik kolléga kissé markánsan és túlzóan úgy fogalmazott, hogy a Pécsi Országos Színházi Találkozó bizonyos rendezvényei a közönség kizárásával történnek. Ez nem igaz, annyi alapja azonban van, hogy a szombat esti gálaként meghirdetett zárórendezvényen leginkább a szakma képviselői voltak jelen a Kodály Központban, nem volt hagyományosan gálaműsor, inkább a díjak kiosztására szorítkoztak, ami egyébként nem feltétlenül baj. Az más kérdés, hogy miért volt ehhez szükség a Kodály Központra. Annál is inkább, mert nem csak a civil közönség maradt részben távol, hanem a városvezetés is. Az őszi önkormányzati választás miatt senki sem exponálta magát, sem a mostani, ám újra nem induló polgármester, sem a jelöltek. A minisztérium pedig főosztályvezetői szinten volt jelen és a beszédet mondó szívesen használta a pátoszos, elragadtatott kifejezéseket, tények, tervek, tendenciák helyett. Az is feltűnő volt, hogy milyen sokszor elhangzott, hogy a 20. POSZT jövőre Pécsett kell, hogy legyen. Ezt többen elmondták, de inkább vágyként, mint eldöntött realitásként. (Épp lapunkban jelent meg, hogy Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke szívesebben látná a POSZT-ot vándorfesztiválként, de a sorozat távolabbi jövőjének kérdése legkorábban az önkormányzati választások után kerülhet napirendre.) Ami a finanszírozást illeti, idén csaknem negyven millió hiányzott a költségvetésből, ez érződött is valamelyest. Kevesebb kísérő program volt, miközben több közönség vonzó produkció megjelent Pécsett, és valóban fájóan hiányoztak bizonyos szakmai viták. Egy a taoról szóló eszmecserére én is szívesen beültem volna, hátha bizonyos rég megválaszolatlan kérdések a nyilvánosság előtt, reakciókra késztetik az illetékeseket. De ilyen megbeszélést nem rendeztek Pécsett. Idén is szóba került viszont a fesztivál kapcsán a versenyprogram válogatásának problematikája. A 14 versenyelőadást idén Gulyás Gábor esztéta és Zalán Tibor író válogatta, segítőik Mispál Attila rendező és Csikós Attila író voltak. Úgy tudni, bizonyos előadások egyértelmű sikert arattak a közönség és a zsűri körében is, ám néhány előadás jelenléte komoly vitát váltott ki. De mivel ízlésről, esztétikai szempontokról van szó, ez nem nagy meglepetés. Az más kérdés, hogy arról lehet vitázni, hogy ki válogasson képzőművész, zenész, író, tervező, netán kritikus. (Néhány éve ez utóbbival kapcsolatban volt nagyobb vihar.) Ami a díjakat illeti, kisebb meglepetést keltett, hogy a legjobb előadás a Woyzeck lett, ami a Nemzeti Színház produkciója ugyan, de az alkotók többsége, egy fiatalokból álló műhelyhez, a Sztalker Csoporthoz kötődik. Lőkös Ildikó dramaturg, a zsűri tagja ezzel kapcsolatban megjegyezte: „Igyekeztünk úgy dönteni, hogy az értékítélet mutasson valamilyen tendenciát, eszerint azért a Woyzeck kapta a fődíjat, mert egy progresszív csapat hozta létre, bár nem hibátlan előadás, de erős benne a közlési szándék és nagyon is a máról szól és egyértelműen olyan produkció, amelyre fel kell hívni a figyelmet és egyáltalán nem mellesleg jó színház.” Bodor Johanna koreográfus, a zsűri elnöke, a POSZT jövőjével kapcsolatos kérdésünkre azt válaszolta: „ Voltam POSZT-on szereplő, most már zsűriző, de mindig is figyeltem a fesztiválra. Engem a színház érdekel, azt szeretem. És szeretném, ha hagynának szeretni a színházat. Szeretném, ha ez nem kerülne semmilyen irányítás alá. Ha például előírnák, hogy csak Picassót lehet szeretni, az a művészet halálát jelentené. Fontos, hogy a fantázia és a mondanivaló maradjon szabad terület, és senki ne akarja megszabni a jövőben sem, hogy valaki mit és milyen módon alkot.” 

Főbb elismerések

A szakmai zsűri díjai:   Legjobb előadás: Woyzeck Nemzeti Színház, a Sztalker Csoport alkotóival Legjobb rendezés: Sebestyén Aba 10 Radnóti Színház Legjobb női főszereplő: Szirtes Ági Rozsdatemető 2.0 Katona József Színház Legjobb férfi főszereplő: Horváth Lajos Ottó és Trill Zsolt Caligula helytartója Nemzeti Színház és Gyulai Várszínház Legjobb női mellékszereplő: Csákányi Eszter Secondhand Örkény Színház Legjobb férfi mellékszereplő: Erdei Gábor Egy zabigyerek kék háttér előtt történetet mesél Tamási Áron Színház Legjobb 30 év alatti női színész: Mészáros Blanka Jeanne d’Arc Katona József Színház Legjobb 30 év alatti férfi színész Ifj. Vidnyánszky Attila A diktátor Vígszínház Legjobb színházi zene: Cári Tibor 10 Radnóti Színház Legjobb színpadi mozgás és koreográfia: A diktátor Vígszínház Koreográfus: Bóbis László Legjobb dramaturgi munka: Gábor Sára Secondhand Örkény Színház Legjobb jelmez: Giliga Ilka Idióta Csokonai Színház Legjobb díszlet: Cziegler Balázs Rozsdatemető 2.0 Katona József Színház

Szerző
Témák
POSZT Woyzeck
Frissítve: 2019.06.16. 17:23

Zeffirelli halálára: Szenvedélyek magaskultúrája

Publikálás dátuma
2019.06.16. 16:15

Fotó: PAOLO COCCO / AFP
Ha csak a Rómeó és Júliát jegyezné, akkor is a filmtörténet örök alkotója lenne.
Zeffirelli nevét akkor hallottam először, amikor a magyar tanárnőnk a gimnáziumban az olasz nagymester 1968-ban készült mozis adaptációjával hozta meg a kedvünket Shakespeare tragédiájához. Ekkor hintették el a tudatomban, hogy mit jelent az, hogy valaki nagy rendező. Ha csak a Rómeó és Júliát jegyezné, akkor is a filmtörténet örök alkotója lenne, hiszen ő tette minden korosztály számára kedveltté a világirodalom egyik legnagyobb tragédiáját – a műhöz komponált Nino Rota dallamairól és a gyerekszínészek szenvedélyes játékáról nem is beszélve. Nem véletlen, hogy élete másik legnagyobb műve az 1967-ben bemutatott A makrancos hölgy, amelyben Richard Burton és Elizabeth Taylor égett magas hőfokon – ezt a művet nyugodtan szintén odatehetjük a legjobb Shakespeare adaptációk közé. A hetvenes években is formában volt, ekkor készítette el az Assisi Szent Ferenc életét bemutató Napfivér, holdnővért, illetve a hat és fél órás monumentális nagyepikus „minisorozatát”, a Názáreti Jézust. Hollywoodban nem sok szeretet kapott, A Brooke Shields-szel 1981-ben forgatott Végtelen szerelem az életmű talán legnagyobb bukása, 1990-es Hamletről pedig mindenki azt a kérdést tette fel: de miért Mel Gibson kapta a címszerepet? Ám, azt, hogy az idős rendezőkben az út végén ott egy bölcs mestermű, a Tea Mussolinivel bizonyította, amelyben brit és amerikai nők sorsán keresztül mutatta be, milyen volt Benito Olaszországa. A Firenzében játszódó történet abszolút önéletrajzi ihletésű. És az is kiderül belőle, hogy Zeffirelli hogyan lehetett egyszerre mélyen vallásos, jobboldali politikus Silvio Berlusconi pártjában, mellette vállaltan homoszexuális. Sosem józan fejjel gondolkodott, a szenvedély vezérelte.

A Woyzeck lett a legjobb előadás a POSZT-on

Publikálás dátuma
2019.06.15. 20:31
POSZT
Fotó: Facebook
A legjobb rendezésért Sebestyén Abát díjazták a 10 színreviteléért.
A legjobb előadásért járó elismerést a szakmai zsűri a Woyzeck című előadásnak ítélte a 19. Pécsi Országos Színházi Találkozón (POSZT). A darabot Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, aki a legjobb 30 év alatti férfi színész díját is bezsebelte. A legjobb rendezésért Sebestyén Abát díjazták a 10 színreviteléért.
A díjátadó ceremónián Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) főtitkára a MTI tudósítása szerint úgy fogalmazott: minden találkozó annyira sikerül jól, amennyire az fontos a megjelenteknek. A POSZT szerinte egy nagyon jól sikerült esemény volt, hiszen "akik megjelentek, azok beletették szívüket-lelküket, akiknek szólt, azok pedig jól érezték magukat". Szűcs Gábor fesztiváligazgató kiemelte: a szakmai tulajdonosok, a Magyar Teátrumi Társaság és az Magyar Színházi Társaság negyedik éve töretlen bizalommal állnak a szervezők mögött.

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás: Woyzeck Nemzeti Színház Legjobb rendezés: Sebestyén Aba 10 Radnóti Színház Legjobb női főszereplő: Szirtes Ági Rozsdatemető 2.0 Katona József Színház Legjobb férfi főszereplő: Horváth Lajos Ottó és Trill Zsolt Caligula helytartója Nemzeti Színház és Gyulai Várszínház Legjobb női mellékszereplő: Csákányi Eszter Secondhand Örkény Színház Legjobb férfi mellékszereplő: Erdei Gábor Egy zabigyerek kék háttér előtt történetet mesél Tamási Áron Színház Legjobb 30 év alatti női színész: Mészáros Blanka Jeanne d’Arc Katona József Színház Legjobb 30 év alatti férfi színész Ifj. Vidnyánszky Attila A diktátor Vígszínház Legjobb színházi zene: Cári Tibor 10 Radnóti Színház Legjobb színpadi mozgás és koreográfia: A diktátor Vígszínház Koreográfus: Bóbis László Legjobb dramaturgi munka: Gábor Sára Secondhand Örkény Színház Legjobb jelmez: Giliga Ilka Idióta Csokonai Színház Legjobb díszlet: Cziegler Balázs Rozsdatemető 2.0 Katona József Színház Legjobb fényterv: Csontos Balázs A diktátor Vígszínház

A színészzsűri különdíja:

A legjobb női alakításért: Sodró Eliza 10 Radnóti Színház A legjobb férfi alakításért: Kiss Gergely Máté Idióta Csokonai Színház

A közönségzsűri különdíja:

10 Radnóti Színház

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díja:

Mészáros Béla Jeanne d’Arc, Rozsdatemető 2.0 Katona József Színház és Fazakas Júlia Karenina, Anna József Attila Színház 

A Színházi Dramaturgok Céhének Vilmos-díja az idei Nyílt Fórum legjobb színművének:

Oláh-Horváth Sára: Életigen 
Szerző
Témák
POSZT díjak
Frissítve: 2019.06.15. 22:25