Volánbusz;

- Egy állami busztársaság marad

Októbertől működhet az egyik legnagyobb állami cég, az új, egységes vidéki Volánbusz Zrt.

Néhány napja aláírták a részvényesi határozatot az eddig működő hat regionális közlekedési központ beolvadásáról a Volánbusz Zrt-be, megvalósul tehát a februárban bejelentett újabb átszervezés a busztársaságoknál. Szakszervezeti vezetők véleménye szerint valójában még le sem zárult a 2015-ben indult előző átalakítás, mert a béreket még nem sikerült egységes szintre hozni valamennyi társaságban és most kezdődik elölről a kiegyenlítési játszma. A központ szerepét ezután betöltő, Budapesten és Pest megyében működő Volánbusznál a legmagasabbak a bérek, míg Észak-Magyarországon a legalacsonyabbak, de a többi régióban is eltérő pótlékrendszerek működnek, amit egységesíteni kell, ha egy vállalatban egyesülnek a cégek.

A jelenleg még működő hét regionális közlekedési központot 2015-ben hozták létre a valamikor 24 szervezetből álló Volán társaságcsoport átalakításával.

Az indoklás szó szerint ugyanaz volt, mint a mostani változtatásnál: hatékonyabb működést és magasabb színvonalú szolgáltatást ígértek az utazóknak. Csakhogy Gyöngyösi Máté, a Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője most is megerősítette korábban megfogalmazott véleményét, hogy az előző átalakításnak semmiféle előnyét nem látták az utasok. Ráadásul a pár évvel ezelőtti átszervezést majdnem három éves előkészítő munka előzte meg, az első kormánydöntés 2012-ben megszületett, az átalakításra jócskán hagytak időt. Most azonban a cégbírósági eljárások értelmében mindössze három hónap múlva, október elsejétől már az új formában kell működni az állami busztársaságnak.

A szervezet az egyik legnagyobb állami vállalat lesz, állítólag 20 ezer fős létszámmal, bár ezt az adatot egyelőre csak ízlelgetik a közlekedési szakszervezetek, hisz jelenleg a részmunkaidőben foglalkoztatottakkal együtt alig éri el a dolgozók száma a 18 ezret.

Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok egyik vezetője úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a szűkös idő ellenére május 22-én részletes tájékoztatást kaptak a Volánbusz átszervezési terveiről. Ennek megfelelően a fővárosi székhelyű busztársaságnak három régiós egysége lesz: egy a nyugati országrészben, várhatóan szombathelyi központtal, egy másik a keleti országrészben szolnoki centrummal, a harmadik pedig Budapesten és az agglomerációban működik majd.

Ez alapján egyértelmű, hogy a megszűnő közlekedési központokban szabadulnak fel állások, főként vezetői és irodai munkahelyek szűnnek meg. Az is kiderült, hogy több olyan munkát is vissza akarnak hozni a Volánbusz rendszerébe, amit a legutóbbi átalakításkor épp külső cégre bíztak, de menet közben kiderült, hogy így sokkal többe került a karbantartás vagy könyvelés elvégzése, mint korábban. Az azonban biztos, hogy a visszaszervezések maximum ezer fővel növelhetik a létszámot, nem tudni tehát, mi lesz a dolga a számolásnál hiányzó ezer embernek.

Buszvezetőket nehezen találnak, így azonban biztosan nem is küldenek el – erősítette meg a Népszavának a zalaegerszegi érdekvédő mellett Baranyai Zoltán is. Az ötezer fős Közúti Közlekedési Szakszervezet vezetője azt mondta, az összevonással egyetlen állami cég indulhat a 2017-ről 2020-ra halasztott piacnyitás pályázatain, ahol majd a meghirdetett szolgáltatási körzetek buszjáratainak üzemeltetésére bárki jelentkezhet az uniós piac szereplői közül. Ehhez a mainál újabb buszparkkal kellene rendelkezni, de azt nem tudják az érdekvédők, a beígért új járművekből mennyi érkezhet meg valóban a jövő év végéig és erről a Volánbusz Zrt. és a tárca nélküli miniszter hivatala sem adott tájékoztatást. Abban is biztosak a dolgozók képviselői, hogy az eddigi évi 50-100 új jármű édeskevés a buszállomány megújítására. Az alkatrészek pótlását is a mostaninál gyorsabban és rugalmasabban kell megoldani, mert az egyetlen beszerző cégbe központosított alkatrészvásárlás hetekkel hátráltatja ma a karbantartók munkáját.

A Volánbusz Zrt. vezetői egyértelművé tették, hogy az év eleji 5 százalék után idén már nem lesz béremelés.

A Közlekedési Munkástanácsok jövőre 14-15 százalékos javulást szeretne elérni, amiből 8 százalék a garantált bérminimum központi megemelése, további 2 a szociális hozzájárulási adó tegnaptól életbe lépett 2 százalékos csökkentése. Az eddigi tapasztalatok alapján a bérkülönbségek kiegyenlítése lassan halad majd, hacsak a társaság nem lesz hajlandó több pénzt tenni a rendszerbe.   

Új közlekedési rendszerA Velencei tónál közös közlekedési hálózatba integrálták a buszokat és a vonatokat – olvasható a Közlekedő Tömeg Facebook-oldalán. Szakértőik is dolgoztak az előző menetrendhez képest ötször több buszjáratot jelentő, a vasúti menetrendhez is igazodó lehetőségek összehangolásán. A megoldás akár minta is lehet a két közlekedési forma menetrendjének országos összehangolásán dolgozóknak, akik Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkára irányításával az év végére ígérnek egységes vasúti és autóbusz-menetrendet az egész országban.   

A 23 megyei jogú városból eddig 16 helyen született megállapodás a közös ellenzéki polgármesterjelöltről, de a maradék hét helyen is folynak már a tárgyalások.