munkaerőhiány;

- Lasszóval fogják a dolgozókat – Járművezetőkből, kalauzokból és kézbesítőkből sincs elég

Összesen csaknem 2500 új munkatársat keresnek a Volán-társaságok, a MÁV, a Magyar Posta, valamint BKV.

A Magyar Postánál csaknem 250, a MÁV-nál 1000-1100, a Volán-társaságoknál 900, míg a BKV-nál 150-200 álláshely betöltetlen – derült ki a vállalatok tájékoztatásaiból, amelyeket a Népszava megkeresésére küldtek.

A válaszok alapján 2017-hez képest papíron a Magyar Posta lépte a legnagyobbat, ahol a hivatalos tájékoztatás szerint ma alig 1 százalékos a betöltetlen állások száma. A 30 ezer dolgozót foglalkoztató társaság internetes oldalán ezen a hétvégén mindössze 244 álláshirdetés szerepelt, a tavalyi 700-hoz képest. Leginkább kézbesítőket, csomagfeldolgozókat és gépjárművezetőket keresnek, az ajánlatok között sok a 4-5-6 órás munkára szóló lehetőség. Országos szinten 150 általános iskolai végzettséggel is betölthető álláshely üres, 85-höz kellene érettségi vagy valamilyen szakképzettség, OKJ bizonyítvány és csak 9 diplomásra várnak. Ez az adat azért érdekes, mert a munkahelyekkel alig rendelkező falvakban sok a szakképzetlen munkanélküli, mégsem tudják betölteni az állásokat. Másrészt viszont jelzi, hogy változatlan az a korábban a régi dolgozóktól származó kritika, amely szerint rengeteg a képzetlen munkatárs, mert az állam megszüntette a postaforgalmi szakközépiskolákat, a főiskolai postatiszti képzéseket.

Az elmúlt 3 évben összesen 40,4 százalékos béremelés volt a Postánál, és van éjszakai, pénzkezelési – oktatási, biztonsági, rakodási, ügyeleti pótlék is. Idén a dolgozók több mint fele kapott 10 százalékos vagy azt meghaladó mértékű bérfejlesztést – felelte kérdéseinkre a cég, hozzátéve, hogy közben folyamatosan toboroznak. A kézbesítők egyébként nagyjából bruttó 210 ezer forintot keresnek.

A MÁV-csoport Kommunikációs Igazgatósága országos átlagban 2,5-3 százalékos létszámhiányról számolt be azzal a megjegyzéssel, hogy az arány a tartósan betegek nélkül értendő. Csakhogy a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János az év elején épp a Népszavában ismertette azt a belső felmérést, amely szerint a létszámhiány majdnem 35 százalékát a tartósan beteg munkavállalók adják, az ő munkájukat is pótolni kell a 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató vasúti csoportnál. Kevés a váltókezelő, pénztáros, tolatásvezető, jegyvizsgáló, járműszerelő, biztosítóberendezési és távközlési műszerész, felsővezeték-szerelő, forgalmi szolgálattevő és a mérnök is.

Az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója úgy nyilatkozott, hogy a hároméves bérmegállapodás sokat segített a munkatársak megtartásában az évi majdnem bruttó 400 ezer forintos választható béren kívüli juttatás, a nyugdíjcélú megtakarítás támogatása, az ingyenes utazás, a nehéz fizikai munkát végzők egészségmegőrző programja mellett. Mindezek hatására a vállalatcsoport dolgozóinak kevesebb mint 10 százaléka cserélődik ki évente. A szakszervezetek azonban arra is figyelmeztetnek, hogy nagyon sok az 50 év feletti dolgozó, és már az idén sokan mennek nyugdíjba. Egy jegyvizsgáló egyébként nagyjából bruttó 270 ezer forintot is kereshet.

Az éppen átszervezés előtt álló VOLÁNBUSZ Zrt. válaszai szerint a Volán-társaságoknál jelenleg 5 százalék körüli a betöltetlen álláshelyek aránya, de úgy értékelik, hogy az állandó toborzásnak köszönhetően ez nem okoz gondot a szerződéseik teljesítésében. Elsősorban autóbusz-vezetőket és járműkarbantartókat keresnek.

A cég toborzóbuszt indított, az országot járva próbálja megismertetni az álláslehetőségeket, de a szakszervezetek szerint további béremelés nélkül jövőre megállhat a közúti távolsági közlekedés. A Munkástanácsok elnöke, Palkovics Imre a múlt héten a Trend FM-nek úgy nyilatkozott, hogy az állami vállalatok három éves 30 százalékos béremelésével annyit lehetett elérni, hogy a buszvezetők 15 százalékkal vannak lemaradva az átlagkeresetektől, ezért tekintik alapvetőnek az ekkora jövő évi emelés kiharcolását. Csak így lehet elérni, hogy a szerintük akár 2-3 ezres létszámhiány mellett dolgozó 18 ezer volános munkavállaló ne menjen el a regionális központok összevonásával éppen most egy állami cégbe szerveződő társaságtól.

A BKV Zrt. – az állami társaságokhoz hasonlóan – úgy látja, mára kezelhető szintre, 1,5-2 százalékra csökkent az üres álláshelyek aránya a cégnél. Főként fizikai területen van hiány, „leginkább járművek szerelésével, karbantartásával, illetve az infrastruktúra karbantartásával kapcsolatos munkakörökbe, valamint járművezetői és mérnöki feladatok ellátására keresünk munkaerőt” – írták válaszukban. A legnehezebb a járművezetők pótlása – ismerik el. A tíz százalék körüli fluktuácó kétharmadát a nyugdíjba vonulás okozza – felelték lapunknak, hozzátéve, hogy az elmúlt évek jelentős bérfejlesztésének és az intenzívebb toborzó kampányuknak köszönhetően a létszám pótlása folyamatos. A BKV-nál idén átlagosan 35 százalékkal magasabbak a bérek, mint 2016-ban, tavasszal 8 százalékos emelésben állapodott meg a cégvezetés a szakszervezetekkel. Egy kezdő sofőr egyébként nagyjából nettó 200 ezer forintot keres.

Az összesített statisztikákban sem állunk valami fényes helyen.