Előfizetés

Fekete lyuk körül keringő csillag vizsgálatával igazolták Einstein elméletét

MTI
2019.07.26. 17:03

Fotó: AFP/Xinhua
A Tejútrendszer közepén lévő nagy tömegű fekete lyuk körül keringő csillag fényének megfigyelésével támasztották alá az eddigi leghatározottabban Albert Einstein 1915-ös relativitáselméletét amerikai tudósok.
A kutatók az SO-2 nevű, a Napnál nagyjából tízszer nagyobb tömegű csillagot vizsgálták, amint ellipszis alakú pályáján 16 év alatt megkerüli a Sagittarius A nevű, a Földtől 26 ezer fényévnyire lévő fekete lyukat - írták a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) tudósai a Science című tudományos folyóiratban. Azt találták, hogy a fekete lyuk - amelynek tömege a Nap négymilliószorosa - óriási gravitációs vonzását elkerülő csillag fényének viselkedése egybevág azzal, amit Einstein elmélete alapján várni lehet. A világhírű elméleti fizikus általános relativitáselmélete a gravitáció és más természeti jelenségek viszonyának törvényeit írja le.
Bár Einstein elméletét teljesen alátámasztja a csillag megfigyelése, Andrea Ghez, a UCLA csillagásza szerint maga a teória nem ad teljes magyarázatot arra, mi történik a legszélsőségesebb gravitációs körülmények között, mint amilyen a fekete lyukakat jellemzi. Ezeknek a különösen sűrű objektumoknak olyan erős a gravitációs mezejük, hogy abból semmilyen anyag vagy fény nem menekül. A kutatók 24 éven át figyelték meg a csillag mozgását. Eközben kimutatták az úgynevezett gravitációs vöröseltolódás jelenségét is, amely az általános relativitáselmélet jellegzetes ismertetőjegye. A fekete lyuk szélsőségesen nagy gravitációs ereje vörösessé teszi a csillagfényt, Einstein szerint ugyanis a fény a gigantikus gravitációval szemben a fekete lyuk közelében extra nagy munkát végez, és eközben hullámhossza a vörös tartományba tolódik.
"Einsteinnek igaza van, legalábbis most. Teóriája azonban határozottan sebezhető. Nem tudja teljesen megmagyarázni egy fekete lyuk gravitációs erejét és valamikor ki kell alakítani egy Einstein elméletén túlmutató, átfogóbb gravitációs elméletet, amely megmagyarázza, mi is egy fekete lyuk"

- mondta Ghez.

Néha többet árt, mint használ – Így kerülheti el, hogy kikészítse a futás a térdét

nepszava.hu
2019.07.26. 14:14
Fotó: Shutterstock
Sokakat késztet a futás, biciklizés feladására a térdfájdalom.
Nyáron sokan kezdenek futni, kerékpározni, edzeni, ám nem kevesen vannak, akiket néhány hét után feladásra késztet a térdfájás – mondta Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. Ha ugyanis a térdet megfelelő előkészítés nélkül ismételt, erős terhelés éri, esetleg nem is helyes kivitelezéssel, az gyorsan és könnyen térdproblémát okozhat. Ebből a szempontból a plyometrikus erősítő edzésmódszerekkel is érdemes óvatosnak lenni. Ezek célja, hogy a lehető leggyorsabban alakítsák az izomerőt robbanékonysággá és gyorsasággá, ám nem megfelelő edzésfelépítés esetén többet árthatnak, mint amennyit használnak.
Ha a lábban található csontok a bokától a térden át a csípőig valamiért nem megfelelő pozícióban helyezkednek el, az nagy nyomást helyezhet a térdre, ami előbb-utóbb fájdalomhoz vezet. Ráadásul nem csak a térdben. A lábfejnek is lehet számos olyan problémája, amely megváltoztatja a láb statikáját, a járás, a futás módját. A hypermobilitás, a boka- és a talpsüllyedés gyakran akkor okoz fájdalmat a térdben, amikor intenzívebb mozgást kezdünk végezni. Ha a comb elején lévő négyfejű combizom gyenge, akkor a térd könnyen kimozdulhat a megfelelő pozícióból, mert a quadriceps feladata többek között az, hogy hajlítás és nyújtás közben helyén tartsa a térdet.

Futótérd is van

A gyakori és túl erős földre érkezéstől a patella (térdkalács) ín könnyen túlterhelődhet. A futótérd oka a combfeszítő izomzat krónikus túlterhelése, ami nagyrészt a nem szakszerűen kivitelezett mozdulatok, a nem jól felépített edzés következménye, de fizikai munka és egy sérülés is lehet a kiindulópontja. A kezdeti gyulladás lassan állandósulhat, ami a patella ín eredési zónájának elváltozásához vezethet.
A térdproblémák fő tünete a fájdalom, amely a térdkalácsban, körülötte és a térdhajlatban is jelentkezhet. A fájdalom erősödhet, ha lefelé haladunk vagy lépcsőzünk, és kapcsolódhat hozzá pattogó hang, kattogó érzés is.
„Az edzést hirtelen elkezdők vagy újrakezdők térdfájdalmának oka legtöbbször a nagy lendület, ami miatt sem az előkészítés, az izomerő fejlesztés, sem a bemelegítés, a megfelelően felépített edzésprogram nem válik rutinná”

– mondta a sportorvos.

Ha kiderül, hogy futótérdről vagy más, túlterheléssel, ortopédiai alapproblémával kapcsolatos gondról van szó, sok mindent a „kályhától” kell kezdeni. Nemcsak az edzésfelépítést, a megfelelő cipő kiválasztását és a környéki izmok megerősítését kell megtanulni, hanem a pihenés fontosságát is. Ebben fontos segítség lehet az edző, a mozgásterapeuta, a gyógytornász. Gyorsan csillapítható a fájdalom és enyhíthető a gyulladás helyi célzott injekcióval, hosszabb távon pedig nagyon hatékony lehet az orvosi kollagén injekciókúra és az orvosi lézerterápia, amelyek támogatják, erősítik a szöveti struktúrát. Szintén lassabban, de tartósan fejti ki hatását a lökéshullám terápia, ami oldja a mozgásszervi fájdalmat okozó triggereket, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét, és nemcsak a fájdalmat csökkenti, de a kiváltó okot is megszüntetheti a sérült szövetek regenerálásával.

Vakságot gyógyítanának génszerkesztéssel amerikai tudósok

Népszava-MTI
2019.07.25. 20:21
Fotó: TEK IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
A Leber-féle veleszületett vakságot azzal az eszközzel kezelnék, amivel tavaly egy kínai tudós ért el vitatott eredményeket.
Először fogják alkalmazni az emberi testben a CRISPR programozott génszerkesztési rendszert, hogy megpróbáljanak gyógyítani egy örökletes szembetegséget, a Leber-féle veleszületett vakságot. A ritka betegség már születéskor vagy az élet első hónapjaiban megjelenik. A betegnek hiányzik egy génje, ami megakadályozza a fotoreceptor-sejtek egészséges fejlődését.
A kísérleti gyógykezelés célja, hogy olyan gyerekek vagy felnőttek genomját, akiknél hiányzik ez a gén, kipótolják a CRISPR genetikai ollót használva.
A beavatkozás egyszeri kezelést jelent, amely meg fogja változtatni az beteg veleszületett DNS-ét, de utódai esetében nem lesz örökölhető.

Két amerikai gyógyszeripari vállalat, az Editas Medicine és az Allergan 18 emberen teszteli ősztől az úttörő technológiát az Egyesült Államokban, egyebek között a Harvard egyetem oktatókórházában, a bostoni Massachusetts Eye and Ear szemészeti klinikán.
Ez a fajta génszerkesztés az emberi testben eltér attól, amit Ho Csian-kuj kínai kutató tavaly végzett, amikor a "molekuláris ollóval" megváltoztatta egy ikerpár génállományát, hogy a babák ne kaphassák el a HIV-vírust, amellyel apjuk fertőzött volt. Azok a gyermekek utódaiknak örökíthetik megváltoztatott génállományukat.
A Leber-féle veleszületett vakságot egyes betegeken már sikeresen kezelték génterápiával. Az ő esetükben módosított vírust használtak az egészséges gén bejuttatására a retinában lévő sejtekbe injekció által. Az új tanulmányba három éves gyerekeket és felnőtteket vonnak be.