Hiába ígérte Palkovics és Tarlós, szó sincs éjszakai repülési tilalomról, van helyette látszatbírság

Publikálás dátuma
2019.08.01. 18:32

Fotó: Németh Dániel / Átlátszó
Nem úgy, nem az, nem akkor – felemás eredménnyel ért véget Tarlós István főpolgármester és Palkovics László miniszter harca az éjszakai járatokkal.
A korábban beharangozott éjszakai repülési tilalom helyett zajvédelmi bírsággal bírnák rá a légitársaságokat arra, hogy éjfél után már ne a főváros feletti légifolyosót használják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelítéséhez vagy elhagyásához – derült ki Tarlós István főpolgármester, valamint Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján. A jelenleg hatályos jogszabály éjfél és hajnali öt között összesen hat fel- vagy  leszállást engedélyez a repülőtéren. Csakhogy gyakran előfordul, hogy a késő járatok beleesnek ebbe az idősávban, így jellemzően a megengedettnél kétszer több az éjfél után beérkező gép. Az EP-választás kampányának hevében a városháza a tiltás mellett tette le a garast: a Palkoviccsal közös, korábbi közleményükben úgy fogalmaztak, hogy augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között, a mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. Ehhez képest Palkovics László most kérdésünkre úgy fogalmazott: „repülési tilalomról mi soha nem beszéltünk”. Itt érdemes felidézni: a Magyar Távirati Iroda „Augusztustól él az éjszakai repülési tilalom Budapest felett” címmel számolt be áprilisban Tarlós és Palkovics bejelentéséről. Ugyanezzel a címmel jelent meg a hír Budapest hivatalos oldalán is. A távirati iroda tudósításában pedig az áll: „Tarlós István azt mondta: a miniszter ígérete szerint augusztustól biztosan működik majd az éjszakai repülési tilalom.” Csütörtöki sajtótájékoztatójukon már azt bizonygatták, hogy ők csak a repülési műveletek számát igyekeznek minimálisra csökkenteni. Ráadásul Tarlós és Palkovics szerint a most bejelentett intézkedések a végeredmény ugyanaz lesz: a mélyalvás időszakában „gyakorlatilag Budapest felett a repülések megszűnnek". Ezt úgy érnék el, hogy némileg lazítanak a fel- és leszállás idejére vonatkozó repülésbiztonsági előírásokon. Ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét. (A repülőgépek lehetőleg széllel szemben landolnak és startolnak.) Így a jellemzően használt főváros feletti légifolyosóról át lehet terelni a gépeket a gyérebben lakott délkeleti irányba. Ha pedig egy gép Budapest felett repül át – miközben az időjárási körülmények megengednék a délkeleti megközelítést is –, akkor zajvédelmi bírságot szabnak ki, amelynek mértéke akár ezer euró is lehet. Az nem derült ki egyértelműen, hogy a szabályozás csak éjszakára érvényes vagy nappalra is. Az is kérdéses például, hogy a szabály havas, esős, fagyos időben is életbe lép-e. Noha korábban augusztustól ígérték a tiltást, az új szabályozás Palkovics ígérete szerint szeptembertől lép életbe.
Iparági szereplők szerint a most bejelentett szigorítás inkább a kampányévnek szól: az éjszakai forgalom átterelésével, csak annyit érnek el, hogy ezután Üllő, Monor lakói hallgathatják a fejük felett elzúgó hajnali repülőgépek zaját. Úgy tudjuk, a légitársaságoknál nem készülnek arra, hogy át kellene variálni a menetrendet a most belengetett jogszabályváltozások miatt. Az időnként „becsúszó” bírságot pedig beépítik a jegyáraikba. Az, hogy a jövőben valamivel több éjszaka érkező gépnek kell a hátszélben landolni, – ahogy egy szakértő fogalmazott – „sosem jó”. Más azt emelte ki, nincs ok aggodalomra: Ferihegyen éjszaka az esetek túlnyomó részében szélcsend van, másfelől a tíz csomós hátszél nem jelent komoly problémát, nemzetközi szinten 10-15 csomó a megengedett hátszél-limit. Kérdés, hogy a belengetett 1000 eurós bírság mekkora visszatartó erőt fog jelenteni a légitársaságok számára. Volt, aki megjegyezte, hogy a légitársaságok eddig sem jókedvükben késtek, hanem rajtuk kívül álló, nemzetközi átszállással kapcsolatos problémák miatt, azaz ezután sem tudnak máshogy közlekedni.

Palkovics: üzemeltessék jobban a repülőteret vagy adják el!

Miután a kormánypárt erőteljesen támadja a repülőteret üzemeltető Budapest Airportot (BA), megkérdeztük Palkovics László minisztert, van-e a kabinetnek reprivatizációs szándéka. Palkovics kifejtette: a kormány abban érdekelt, hogy Budapestnek legyen egy működőképes repülőtere. Márpedig szerinte jelenleg az nem azt a szolgáltatást nyújtja, amit el lehetne várni. Hozzátette: „Ha a Budapest Airport és a tulajdonosa nem képes megfelelően üzemeltetni a repülőteret, úgy fontolják meg, hogy eladják valaki olyannak aki képes azt működtetni. Úgy tűnik, hogy ezt a helyzetet a tulajdonosok is észrevették és erre reagáltak" – utalt a miniszter arra, hogy a cég vezetéséből többen távoztak már, a jelenlegi vezérigazgató pedig csak az év végéig marad.

Frissítve: 2019.08.01. 19:43

Jancsó: legyen ferencvárosi antikorrupciós alpolgármester Baranyi

Publikálás dátuma
2019.08.01. 18:26
Jancsó és Baranyi egy júliusi beszélgetésen
Fotó: Népszava
Bár elakadtak a tárgyalások az előválasztásról a budapesti IX. kerületben, de a párbeszéd tovább folyik, és most a momentumos jelölt állt elő egy ajánlattal.
Közel sem dőlt még el a budapesti IX. kerületben, hogy az ellenzéki pártok indítanak közös polgármesterjelöltként. Két jelenlegi önkormányzati képviselő van versenyben: az egyik a momentumos Jancsó Andrea, akit az MSZP, a DK és a Jobbik is támogat, a másik a független Baranyi Krisztina, aki mögé az LMP és a Kétfarkú Kutya Párt álltak be. A tervek szerint egy előválasztással dönthetnék el a ferencvárosiak, hogy ki legyen ősszel az ellenzéki jelölt, ám az erről szóló tárgyalások elakadtak - olyan szinten, hogy az Azonnali szerint a Momentum már Baranyi nélkül is megtartaná az előválasztást. A párbeszéd esetre tovább folyik, és csütörtökön Jancsó előállt egy újabb ajánlattal.
"Ha én nyerem az előválasztást – a kerületi ellenzéki pártokkal egyetértésben – azt javaslom, Baranyi Krisztina egyéni képviselőjelöltként induljon el az őt támogató LMP részére fenntartott egyéni választókerületben úgy, hogy értelemszerűen élvezi a többi ellenzéki párt támogatását is" - írja Jancsó, hozzátéve, hogy az LMP-nek ajánlott 2-es körzet az ellenzék egyik erőssége az európai parlamenti választási adatok alapján. A momentumos jelölt úgy folytatja,
"azt javaslom, hogy az újonnan megalakuló képviselő-testületben [Baranyi Krisztina] antikorrupciós alpolgármesterként végezze tovább munkáját. Ezt a kerületi ellenzéki többség vállalja, hogy megszavazza".

Baranyi Krisztina korábban azzal a javaslattal próbálta a holtpontból kimozdítani az elakadt tárgyalásokat, hogy az előválasztáson ne csak a polgármesterjelöltről, de a képviselőjelöltekről is lehessen dönteni. Ez ugyanis a kritikus pontja a tárgyalásoknak: Baranyi arról írt korábban, hogy Jancsó támogatóinak javaslata szerint az előválasztáson induló jelölteknek el kell fogadniuk a pártszervezetek korábbi megállapodását a jelöltekről. "Nem vettem részt az erről szóló tárgyalásokon, így a megállapodás tartalmát sem ismertem. Az előválasztásról szóló első egyeztetésen tájékoztattak a megállapodásuk szerinti jelöltek pártállásáról, de nem árulták el azok személyét" - fogalmazott. Jancsó azt is állítja, a megállapodással olyanokból is közös ellenzéki jelölt lenne, akik érintettek a helyi parkolási ügyekben.
Szerző

A magyar nyelv és a naptár is kifogott a KDNP sajtósain

Publikálás dátuma
2019.08.01. 16:50

Többek közt súlyos nyelvbotlások és nyelvhelyességi hibák nehezítik, hogy a kisebbik kormánypárt bizonyítsa újsütetű zöld elhivatottságát.
Valamit ki kellett találni a KDNP agytrösztjében, hogy legalább egy kicsit kilátszódjanak a Fidesz mögül. Felismerve az idők szavát, a környezetvédelem lett a téma, amivel meg akarják mutatni saját arcukat. Harrach Péter a Magyar Hírlapnak adott interjúban jelentette be, hogy zöld fordulatot vesz a kisebbik kormánypárt, most pedig egy videóval álltak elő. 
Juhász Hajnalka KDNP-s képviselő közreműködésével egy sajátos videót készítettek a Facebookra, bizonyítandó új keletű zöld elhivatottságukat. Ám
miközben "teremtésvédelemről" beszél Juhász, a konkrétumok terén nem merészkedik messzebb, mint hogy az augusztus 1-jén közzétett videóban a műanyagmentes július nevű kezdeményezést népszerűsítse.

De azt sem akárhogy: "a júliusi hónapban kerüljük az egyszer használatos műanyag termékek vásárlását", mondja, mintha mondjuk csak a véletlen műve lenne, hogy július hónap júliusba keveredett. Aztán valahol a negyvenedik másodpercnél pártjának "a teremtett környezetvédelem által" elérni kívánt céljaira is kitér a képviselő. A videó készítői nem vették a fáradságot, hogy legalább emiatt a durva nyelvbotlás miatt újraforgassák a 44 másodperces monológot; azt csak a feliratban javították ki.
Az persze egyértelmű, hogy csak a szavak szintjén igyekszik "a teremtett világ gondos gazdájává" válni a kisebbik kormánypárt. Ugyanis egy rossz szavuk nem volt például akkor, amikor a magyar kormány elgáncsolta az Európai Unió 2050-es klímavédelmi terveit a rezsicsökkentésre hivatkozva, nyilvánvalóan légből kapott érveléssel, szemérmesen hallgatva a Mészáros Lőrinc-féle Mátrai Erőmű rendkívüli szén-dioxid kibocsátásáról. Sőt: az sem bántja, hogy az Európai Néppárt - melynek a Fidesz mellett a KDNP s tagja - tízből majdhogynem kilenc klíma- és környezetvédelmi javaslatot leszavaz az Európai Parlamentben.
És akkor még szó sem esett arról, hogy a "teremtésvédelem" és Semjén Zsolt KDNP-elnök vadászszenvedélye - ami például helikopteres háziszarvas-vadászatban nyilvánult meg nemrég - vajon hogyan egyeztethetőek össze.
Szerző
Témák
KDNP
Frissítve: 2019.08.02. 19:51