Ferihegy;repülés;

2019-08-01 18:32:22

Hiába ígérte Palkovics és Tarlós, szó sincs éjszakai repülési tilalomról, van helyette látszatbírság

Nem úgy, nem az, nem akkor – felemás eredménnyel ért véget Tarlós István főpolgármester és Palkovics László miniszter harca az éjszakai járatokkal.HÁTSZÉL Nem úgy, nem az és nem akkor – felemás eredménnyel ért véget Tarlós István főpolgármester és Palkovics László államtitkár harca az éjszakai járatokkal.

A korábban beharangozott éjszakai repülési tilalom helyett zajvédelmi bírsággal bírnák rá a légitársaságokat arra, hogy éjfél után már ne a főváros feletti légifolyosót használják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelítéséhez vagy elhagyásához – derült ki Tarlós István főpolgármester, valamint Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A jelenleg hatályos jogszabály éjfél és hajnali öt között összesen hat fel- vagy  leszállást engedélyez a repülőtéren. Csakhogy gyakran előfordul, hogy a késő járatok beleesnek ebbe az idősávban, így jellemzően a megengedettnél kétszer több az éjfél után beérkező gép. Az EP-választás kampányának hevében a városháza a tiltás mellett tette le a garast: a Palkoviccsal közös, korábbi közleményükben úgy fogalmaztak, hogy augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között, a mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. Ehhez képest Palkovics László most kérdésünkre úgy fogalmazott: „repülési tilalomról mi soha nem beszéltünk”.

Itt érdemes felidézni: a Magyar Távirati Iroda „Augusztustól él az éjszakai repülési tilalom Budapest felett” címmel számolt be áprilisban Tarlós és Palkovics bejelentéséről. Ugyanezzel a címmel jelent meg a hír Budapest hivatalos oldalán is. A távirati iroda tudósításában pedig az áll: „Tarlós István azt mondta: a miniszter ígérete szerint augusztustól biztosan működik majd az éjszakai repülési tilalom.”

Csütörtöki sajtótájékoztatójukon már azt bizonygatták, hogy ők csak a repülési műveletek számát igyekeznek minimálisra csökkenteni. Ráadásul Tarlós és Palkovics szerint a most bejelentett intézkedések a végeredmény ugyanaz lesz: a mélyalvás időszakában „gyakorlatilag Budapest felett a repülések megszűnnek".

Ezt úgy érnék el, hogy némileg lazítanak a fel- és leszállás idejére vonatkozó repülésbiztonsági előírásokon. Ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét. (A repülőgépek lehetőleg széllel szemben landolnak és startolnak.) Így a jellemzően használt főváros feletti légifolyosóról át lehet terelni a gépeket a gyérebben lakott délkeleti irányba. Ha pedig egy gép Budapest felett repül át – miközben az időjárási körülmények megengednék a délkeleti megközelítést is –, akkor zajvédelmi bírságot szabnak ki, amelynek mértéke akár ezer euró is lehet. Az nem derült ki egyértelműen, hogy a szabályozás csak éjszakára érvényes vagy nappalra is. Az is kérdéses például, hogy a szabály havas, esős, fagyos időben is életbe lép-e.

Noha korábban augusztustól ígérték a tiltást, az új szabályozás Palkovics ígérete szerint szeptembertől lép életbe.

Iparági szereplők szerint a most bejelentett szigorítás inkább a kampányévnek szól: az éjszakai forgalom átterelésével, csak annyit érnek el, hogy ezután Üllő, Monor lakói hallgathatják a fejük felett elzúgó hajnali repülőgépek zaját. Úgy tudjuk, a légitársaságoknál nem készülnek arra, hogy át kellene variálni a menetrendet a most belengetett jogszabályváltozások miatt. Az időnként „becsúszó” bírságot pedig beépítik a jegyáraikba.

Az, hogy a jövőben valamivel több éjszaka érkező gépnek kell a hátszélben landolni, – ahogy egy szakértő fogalmazott – „sosem jó”. Más azt emelte ki, nincs ok aggodalomra: Ferihegyen éjszaka az esetek túlnyomó részében szélcsend van, másfelől a tíz csomós hátszél nem jelent komoly problémát, nemzetközi szinten 10-15 csomó a megengedett hátszél-limit.

Kérdés, hogy a belengetett 1000 eurós bírság mekkora visszatartó erőt fog jelenteni a légitársaságok számára. Volt, aki megjegyezte, hogy a légitársaságok eddig sem jókedvükben késtek, hanem rajtuk kívül álló, nemzetközi átszállással kapcsolatos problémák miatt, azaz ezután sem tudnak máshogy közlekedni.