A San Franciscó-i opera lemondta a szexuális zaklatással vádolt Plácido Domingo koncertjét

Publikálás dátuma
2019.08.14. 06:16

Fotó: ANGELA WEISS / AFP
A Metropolitanben is fellép a tenor, de ők megvárják a vizsgálat eredményét.
A San Franciscó-i opera kedden lemondta a szexuális zaklatással vádolt Plácido Domingo október elejére tervezett koncertjét. Az operaház közleményben jelentette be, hogy noha az operaénekes-igazgató elleni vádak szerint a szexuális zaklatás nem San Franciscóban történt, a dalszínház elkötelezett a szexuális zaklatások elleni szigorú politikája iránt és elvárja a társulat minden tagjától, hogy szakmai viselkedésével eleget tegyen a legmagasabb szintű elvárásoknak. Kedden a Los Angeles-i opera bejelentette, hogy külső tanácsadókat kér fel a sztár elleni vádak kivizsgálására. Kedden egyébként a Philadelphiai Zenekar is visszavonta Domingo meghívását az évadnyitó koncertre. Az AP amerikai hírügynökség kedden adott hírt arról, hogy nyolc énekesnő és egy balerina szexuális zaklatással vádolta meg Domingót, aki 2003 óta a Los Angeles-i operaház főigazgatója, korábban pedig művészeti tanácsadója is volt. A riport szerint Domingo évtizedeken keresztül visszaélt beosztásával és a művésznőket szexuális viszonyra kényszerítette. Aki erre nem mutatkozott hajlandónak, annak állítólag csupán jelentéktelenebb szerepeket osztott, vagy el is vette tőlük a szerepeket. Az amerikai újságíróknak az ügyről beszámoló és névtelenséget kérő művészek elmondták: az esetek jó része még az 1980-as években történt. Az egyik - szintén névtelenséget kérő - operaénekesnő pedig részletekkel is szolgált Domingo viselkedéséről. Az AP mindehhez hozzáfűzte: művészberkekben ismert volt, hogy Domingo szerette a női társaságot. A botrány kirobbanásakor a Los Angeles-i opera közleményt tett közzé, amelyben hangsúlyozta: "Plácido Domingo három évtizede dinamikus alkotója a Los Angeles-i Operának és Los Angeles művészeti életének. Mindazonáltal mindent megteszünk annak érdekében, hogy megvédjük alkalmazottainknak és művészeinknek azt a szakmai környezetet, amelyben nyugodtan alkothatnak". Az NPR amerikai közszolgálati rádiónak megküldött nyilatkozatában a kaliforniai operaház azt is leszögezte: "hitünk szerint minden alkalmazottnak és művésznek joga van a tiszteletre és arra, hogy biztonságban érezhesse magát a munkahelyén". Plácido Domingo rendkívül zavarba ejtőnek és pontatlanul megfogalmazottnak nevezte a vádakat. Hozzáfűzte: "mindig azt hittem, hogy valamennyi kapcsolatom és viszonyom egyetértésen alapult". A washingtoni Kennedy Központ, ahol más színházak mellett a washingtoni operaház is működik, kedden nyilatkozatban határolódott el a szexuális zaklatásoktól, de leszögezte, hogy Plácido Domingo 2011 óta nem igazgatója az amerikai főváros operaházának. A New York-i Metropolitan - ahol Domingo novemberben Puccini Pillangókisasszony című operájában lép fel - nyilatkozatában azt közölte: tudomásul veszik a szexuális zaklatásokról szóló híreket, de mindaddig nem döntenek a művész és az operaház együttműködéséről, amíg a vádakkal kapcsolatos vizsgálat be nem fejeződik.

Szegeden fellép

A világhírű tenor augusztus 28-án Szegeden lép fel. A koncertet szervező Plácido Domingo Classics Fesztivál képviselője, miután lapunk megkérdezte, a távirati irodának kiadott közleményben úgy fogalmazott, ők szeretettel várják a művészt, aki Salzburgból érkezik majd Szegedre.

Szerző
Frissítve: 2019.08.15. 18:40

Kilenc nő vádolja szexuális zaklatással Placido Domingot

Publikálás dátuma
2019.08.13. 14:24
Placido Domingo
Fotó: CARLOS PACHECO / AFP
Volt, akinek derékba tört a karrierje, miután visszautasította a hírességet. Az ünnepelt operaénekes azzal védekezik, hogy régen mások voltak a normák, mint ma.
Nyolc énekesnő és egy táncosnő vádolja szexuális zaklatással Placido Domingot, a világhírű operaénekes tenort, írja az Associated Press hírügynökség. A kilencből heten állítják, hogy karrierjüket hátráltatta az, hogy nemet mondtak a kéretlen közeledésre. A vádlók közül még ma is csak egy valaki, a washingtoni operában éneklő Patrici Wulf meri névvel vállalni a vele történteket. További féltucat nő nyilatkozott úgy az AP-nek, hogy rendszeresen kifejezetten kellemetlen helyzetbe hozta őket kérlelhetetlen közeledésével az egyébként régóta házas operaénekes. Közel harmincan nyilatkoztak arról, hogy tanúi voltak, hogy Domingo büntetlenül zaklat fiatal nőket.
A vádlók történetei az 1980-as évekig nyúlnak vissza, és sok ponton nagyban hasonlítanak. Mind pályakezdők voltak, nemegyszer Domingo beosztottjai, akiket szerződés kötött. Domingo először munkájuk iránt érdeklődött, telefonszámukat megszerezve rendszeresen felhívva őket, olykor az éjszaka közepén is. Arra hivatkozva, hogy tanácsokat szeretne adni, ebédre vagy egy italra hívta a nőket, olykor lakására vagy szállodákba. Öltözőikbe hívatlanul is benyitott. Amikor négyszemközt voltak, fogdosta és csókolgatta őket, illetve ruhájuk alá nyúlt. Ez sokuk esetében évekig ment.
Ketten állítják, hogy pályájukat féltve engedtek az ünnepelt hírességnek. Egy nő le is feküdt vele, állítása szerint az operaénekes ezután pénzt adott neki. Úgy nyilatkozott, karrierje valóban kisiklott, mikor ezt kövtően megszakította Domingoval a kapcsolatot. Ezt mondta a másik nő is, aki minden önbizalmát elvesztette: a híresség közeledése után már nem tudta eldönteni, saját érdeme-e egy-egy szerep elnyerése - Domingo elutasítása után pedig a szerepek elvesztése -, vagy a szakmában félistenként tisztelt férfi intézte el azt.
Többen egymástól függetlenül nyilatkozták, hogy kollégáik rendszeresen figyelmeztették őket arra, hogy ha tehetik, még a liftben se maradjanak egyedül Domingoval. Arra is figyelmeztették őket, hogy ha elfogadják a meghívását, nyilvános helyen találkozzanak, lehetőleg inkább ebédre, és kerüljék az alkoholt. Mások viszont csak szórakoztak azon, hogy a zaklatott nők hogyan menekülnek a világsztár elől.
A most 78 éves Placido Domingo nem válaszolt az AP kérdéseire a konkrét esetekkel kapcsolatban, de a megkeresést követően kiadott egy közleményt. Ebben azt írja, a vádak "mélyen nyugtalanítóak", és "pontatlanul" kerültek előadásra. Hisz benne, hogy csak kölcsönös beleegyezésen alapuló kapcsolatai voltak, és mentségül azt hozza fel: ma más szabályok és elvárások szerint ítélik meg az embert, mint a múltban.
Szerző
Frissítve: 2019.08.13. 14:32

Boldogságbomba a Nagyszínpadról

Publikálás dátuma
2019.08.13. 13:12

Fotó: Erdős Dénes
Bármi is történt a fesztivál hétfői napján, aki ott volt a Florence and the Machine koncertjén nem csalódhatott. Megismételhetetlen élmény volt.
Nem nagyon maradtak szavaink a hétfő este után. Florence Welch senkinek nem hagyott menekülőutakat, mindenkit magával ragadott saját univerzumába. A kánikulába és porfelhőbe burkolt Sziget közönsége áthatolhatatlan energiáktól izzott, mintha a nyolcórás fellépő, a Catfish and the Bottlemen csupán díszlet, kezdő akkord vagy figyelemelterelés lett volna a Nagyszínpad hétfői királynője előtt. A 2007-ben alakult walesi indie-rock együttes idén megjelent, The Balance című harmadik albumával a brit slágerlisták második helyéig jutott. Méltán, hisz a négytagú fiúzenekar ütős fellépésével odatette magát a színpadra, és a közönség magja imádta is őket. Arról persze nem ők tehettek, hogy a meghatározó hangulat inkább a várakozásé volt: a legtöbben a Florence and the Machine miatt sereglettek a környékre.
És milyen jól tették. A 2007-ben alapított angliai indie-rock zenekar nem először lépett fel a fesztiválon, 2016-os, sokak számára emlékezetes fellépésük után ismét megjelentek, hogy szíveket törjenek össze és emeljenek a magasba. A fergeteges koncert különleges közösségi élmény volt ez alkalommal is: a tündöklő énekesnő mintha nem is a backstageből, hanem egy földöntúli paradicsomból szállt volna közénk, vagy minimum egy reneszánsz festményből lépett volna ki. Hol gyermeki lelkesedéssel szökdécselt a kifutón, akár csak egy tökéletes gazella, míg máskor királynőként lépdelt alattvalóinak körében. A másfél órát az elsőtől utolsó pillanatáig uralta, hangoztatva hitvallását a szeretetben, az egyenlőségben, egy számát például az LMBTQ közösségnek ajánlva. A közönség kérdés nélkül követte az égő fáklyaként elöl haladó varázslatos nőt, s ha az azt kérte, mindenki forduljon meg, és mondja el a körülötte állóknak, hogy szereti őket, kérdés nélkül megtették. S a telefonok is eltűntek az előbb óvatos, majd határozottan felsikoltó „put your fucking phones” felszólításra. Ezt követően szinte teljes sötétség borult a színpad előtti mérhetetlenül tágas, ám annak minden négyzetcentiméterét betöltő téren pulzáló tömegre, amely aztán sokáig változatlan is maradt. Hiszen kinek lenne mersze újra előkapni a telefonját, ha maga Florence Welch kéri, hogy ne tegye?
A hirtelen jött, és viccnek induló nevű együttest feltehetően még azok is ismerik, akik nem tudnak róluk semmit, hisz nincs, aki ne hallotta volna már a Hunger vagy a Dog Days Are Over című slágereiket, amelyek hatalmas ováció mellett a koncerten is felhangzottak. Sokan azonban talán a nagysikerű sorozatban, a Trónok harcában felhangzott dalok után jegyezték meg őket: a második évad beharangozójában a Seven Devils című szerzeményt, míg az utolsó részek egyikében a Jenny of Oldstonest hallhattuk tőlük. A többféle stílust vegyítő, egyedülálló hangzásvilágú zenekart rendszeresen jelölik a legrangosabb zenei elismerésekre, és hívják meg olyan eseményekre is, mint például a 2010-es Nobel Békedíj átadója. A libabőrt és dallamtapadást könnyedén előidéző dalok egyik lemezükről sem hiányoznak. Az idén jubiláló, 2009-ben napvilágot látott Lungsról és a friss High as Hope című lemezről is felcsendült számos nagy-erejű alkotásuk. Fellépésük tökéletes összeállítás volt, a líraibb dallamok után erőteljes váltások következtek: megjártuk az összes mélységeket és magasságokat Florence kedvéért. Nincsenek jelzők, amelyeket túlzás volna használni a hétfő este látottakra és hallottakra: jóval több volt ez, mint koncert. A Nagyszínpadon könnyen giccsbe forduló jeligék a lehető legőszintébben hangzottak a bámulatos énekesnő szájából, aki lenge ruhájában olykor valóságos látomásként lebegett köztünk, hogy aztán egy másodperc alatt forduljon át legelvetemültebb formájába, majd ismét mezítláb rohanjon a felszabadult hévtől fűtve. A Florence and the Machine boldogságbombát dobott le az emberek közé, amely aztán hosszú-hosszú ideig sistergett a koncert után is.
Szerző
Frissítve: 2019.08.13. 13:23