Előfizetés

Jönnek a választások, mégsem vágnak ki egy kisebb erdőt Pokorni kerületében

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.08.29. 17:50
A Kútvölgyi Kórház mellett gyönyörűen látszik a kiserdő, ahová a sportcsarnokot szánták
Fotó: Google Maps
Pedig nyilván csodálatos sportcsarnokot és parkolóházat lehetett volna építeni a helyükre.
"A Szent János Kórház mellett épül sportcsarnok és parkolóház Budán" - írta még augusztus 23-án a Magyar Építők szakportál. A hírt elég nagy felháborodás követte, ugyanis a Pokorni Zoltán által vezetett XII. kerület, vagyis Hegyvidék az építkezés miatt kivágatott volna egy egész kiserdőt. Mára egészen odáig jutott a tiltakozáshullám, hogy a kerületi vezetés elállt a sportcsarnok és a parkolóház építésétől, indoklásul pedig azt találták mondani a 168 órának, hogy
"a közelgő önkormányzati választás miatt egy szakmai kérdés szükségtelen politikai viták kereszttüzébe került”.

Fenyő-ügy: az ügyészség P. Tamás-t felbújtóként vádolná meg

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.08.29. 14:45

Fotó: Népszava
Perújítási indítványt nyújtott be a Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség a Fővárosi Ítélőtáblához P. Tamás terhére.
A Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség – a Fővárosi Főügyészség előterjesztésével egyetértve – perújítási indítványt terjesztett elő a Fővárosi Ítélőtáblához P. Tamás terhére, aki a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján megbízást adott a már jogerősen elítélt J.R.-nak Fenyő János kivégzésére - tette közzé honlapján az Ügyészség. A Főügyészség már júliusban bejelentette, hogy erre készül.   A perújítási indítvány lényege szerint Fenyő János sértett egy videókazetta terjesztő és egy napilapot kiadó gazdasági társaságnak is vezérigazgatója volt. A sértett és Gy. Tamás médiavállalkozó között az 1990-es évek közepétől üzleti vita, hatalmi harc és személyes ellentét alakult ki. Gy. Tamás 1997 évben elhatározta, hogy megöleti a sértettet, ezért 1997 szeptemberében először egy harmadik személyt bízott meg a feladattal, aki azt nem teljesítette, ekkor Gy. Tamás P. Tamáshoz fordult. P. Tamás J.R.-t vette rá a sértett megölésére. J. R. 1998. február 11-én a késő délutáni órákban a Budapest, II. kerület, Margit utcában a feltorlódott forgalom miatt a gépkocsijában várakozó sértetthez lépett, és egy gépfegyverrel kivégezte. Az alapeljárásban a bíróság J.R. terheltet részben az Aranykéz utcai robbantás, részben Fenyő János sértett sérelmére elkövetett élet elleni bűncselekmény kapcsán marasztalta el több emberen elkövetett emberölés bűntette miatt. A jogerős ítélet tényállása szerint az Aranykéz utcai robbantás kapcsán P. Tamás adott megbízást J.R-nak Boros József Károly sértett megölésére, míg a Fenyő János sérelmére elkövetett emberölés felbujtója ismeretlen maradt. A Fenyő János sérelmére elkövetett cselekmény felbujtói tekintetében lefolytatott nyomozás során beszerzett új bizonyítékok – az alapügyben felmerült korábbi bizonyítékokkal együttesen értékelve – azt támasztják alá, hogy az Aranykéz utcai emberölés felbujtójaként jogerősen elmarasztalt P. Tamás adott utasítást J. R-nak Fenyő János sértett megölésére is. P. Tamás büntetőjogi felelősségre vonására perújítási eljárásban kerülhet sor az alábbiak miatt. A több ember sérelmére elkövetett emberölés törvényi egység. Megállapításának akkor van helye, ha ugyanazon tettes akár egyetlen akarat-elhatározásból fakadóan, egyidőben, illetőleg egymást követően, akár különböző időpontokban és eltérő akarat-elhatározásból hajtja végre vagy kíséreli meg több ember megölését. A felelősségre vonásnak egy eljárásban kell megtörténnie. A felbujtó felelőssége a több emberen elkövetett emberölésért akkor állapítható meg, ha az egymással kvázi halmazati viszonyban álló emberöléseknek tettese egyugyanazon személy és a felbujtói magatartás e tettes által elkövetett legalább két emberölési részcselekményhez társul. Az e tárgyban irányadó büntető jogegységi határozat szerint, amennyiben a bíróság a vád tárgyává tett és a bűncselekmény egységébe tartozó cselekményt jogerősen elbírálta, határozata e bűncselekmény tekintetében ítélt dolgot eredményez. Nincs helye újabb vádemelésnek olyan részcselekmény miatt, amely a már elbírált bűncselekmény egységébe tartozik, de nem képezte a jogerős határozatban megállapított tényállás részét. Ebben az esetben a terhelt terhére perújításnak lehet helye. A Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség az iratok áttanulmányozását követően úgy látta, hogy P. Tamással szemben a perújítás elrendelésének törvényi feltételei fennállnak. A perújítás megengedhetősége kérdésében a Fővárosi Ítélőtábla dönt.

Elektromos buszokat vesz Pécs – ezúttal árfelverő közvetítő nélkül

Ungár Tamás
Publikálás dátuma
2019.08.29. 13:19

Fotó: Krizsán Csaba / MTI
Pécs elektromos buszflottát vásárol a járműtípus legjelentősebb gyártójától. A város előző buszvásárlását a rendőrség vizsgálja – most van esély arra, hogy korrekt üzletet köt az önkormányzat.
Tíz elektromos buszt vásárol a pécsi önkormányzat a város tömegközlekedési cége, a Tüke Busz Zrt. számára. Erről csütörtökön írt alá szerződést Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere a pályázatnyertes BYD céggel. A beszerzést teljes egészében az Európai Unió finanszírozza, a város 1,7 milliárd forintos támogatást kap a buszok megvételre, illetve a járművek töltőállomással és mosóval ellátott garázsára. A BYD negyedszázados múltú, kínai cég, ma ez a világ legjelentősebb elektromosbusz-gyártója. A járműveket a kínai cég komáromi üzemében szerelik össze. Az egyenként 145 millió forintos áron vásárol, maximum 64 személyt szállító, klimatizált buszok egy töltéssel 300 kilométert tudnak megtenni. Így a naponta 150-250 kilométert guruló pécsi járatok kibírják majd napi egy töltéssel. A gyártó az akkumulátorra 6 éves, a többi fő alkatrészre 8-12 éves garanciát vállalt. A város levegőjét kipufogógázzal nem terhelő buszok lényegesen olcsóbban üzemeltethetők, mint a jelenleg szolgáló dízelflotta járművei. A város korábbi buszvásárlásának gyanús momentumait harmadik éve vizsgálja a holland és a magyar rendőrség. 2015 tavaszán a pécsi önkormányzat 3,5 milliárd forint hitelből 115 használt Volvo buszt vett a Tüke Zrt.-nek. Utóbb kiderült, hogy ugyanezt a járműparkot a Volvo három hónappal korábban már felkínálta, de akkor még a flotta 123 buszból állt, és az ára 2,8 milliárd forint volt. Vagyis Pécs nagyjából a reális árnál egymilliárd forinttal drágábban vette meg a buszokat. Ennek az volt az oka, hogy egy holland cég – vélhetően értesülve a pécsi vétel szándékáról – bizományosként, gyakorlatilag befektetés nélkül megszerezte a buszflottát. A város így már az utóbbi cégtől vette meg a 35 százalékkal megdrágult járműveket, ahelyett, hogy értékaránytalanságra hivatkozva eredménytelennek nyilvánította volna a közbeszerzési pályázatot. Miután a holland hatóságok büntetőeljárást indítottak, a magyar ügyészség is lépett, ám arról semmit nem árulnak el, hol tart a nyomozás. Az ügyben a vizsgálatért felelős Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság annyit közölt, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával folyik a nyomozás. Három gyanúsítottja van az ügynek, ám őket nem nevezték meg, csak annyit mondtak, hogy nincs köztük közszereplő. A közügyek iránt érdeklődő pécsiek és a Tüke dolgozói persze tudják, kik a gyanúsítottak, s a buszos cég dolgozói úgy látják, a hatóságok nem jutottak el a bűntény kitervelőihez és haszonélvezőihez, hanem csak a végrehajtókat gyanúsították meg. Az indokolatlanul drága buszvásárlás ugyanis nem valósulhatott volna meg a Pécsett irányító kormánypárti politikusok nélkül, akik előkészítették és megszavazták a városnak kárt okozó üzletet. Páva Zsoltot megkérdeztük, hogy a BYD buszok esetében a gyártó vagy közvetítőcég lett-e a közbeszerzési pályázat nyertese. A polgármester azt mondta, hogy nincs közvetítő cég, vagyis bízhatunk abban, hogy a buszokat ezúttal reális áron veszi meg a város.