felújítás;kötbér;M3-as metró;Metrowagonmash;

A Metrowagonmash által felújított - más álláspont szerint újjáépített – szerelvények

- Évekig tarthat, amíg a BKV pénzt láthat az orosz metróvagonok felújítójától

Hiába követelnek 6 milliárdos kötbért a vállalattól, fél év múlva történhet bármilyen érdemi lépés az ügyben. És ez még csak az alagút eleje.

Ebben az önkormányzati ciklusban már bizonyosan nem jut hozzá a Metrowagonmashtól követelt többmilliárdos kötbérhez a BKV. Ráadásul a klímabeszerelést is megfúrhatja az orosz cég – értesült az mfor.hu.

A BKV február elején perelte be az M3-as metróvonalon közlekedő kocsikat felújító orosz Metrowagonmasht, mivel a cég nem volt hajlandó megfizetni a fővárosi közlekedési cég által követelt kötbért. A per azóta nem sokat mozdult előre.  A Fővárosi Törvényszék most arról tájékoztatta az Mfor-t, hogy 

az üggyel kapcsolatos iratok kézbesítése az Orosz Föderáció területére folyamatban van, azokat az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya 2019. április 15-én továbbította az illetékes orosz hatóságnak. A jogsegély keretében történő kézbesítés azonban legalább 6 hónapot vesz igénybe. Minden további bírósági intézkedés a kézbesített iratokban megjelölt bírósági felhívásban szereplő határidő lejártát követően várható.”

Így legkorábban az önkormányzati választásokkal egy időben léphet előbbre a jogvita. A per lezárása azonban a ködös homályba vész - jegyzi meg a lap. A 4-es metró nemzetközi vitás ügyeire tekintettel akár évekig húzódhat az eljárás. A BKV viszont csak a per megnyerése után juthat hozzá a kötbér összegéhez. Kivéve, ha előtte megegyeznek a felek. A BKV az Mfor kérdésére most azt írta, hogy a peren kívüli tárgyalásokon nem született egyezség. S ez nem meglepő, hiszen az oroszok a kezdetektől vitatták a kötbér összegét. 

Tizenegyszer csúsztak ki a határidőből

A BKV már két évvel ezelőtti számvetésében arra jutott, hogy a régi orosz metrókocsikat felújító „Metrowagonmash (MWM) a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”.

Az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozó orosz gyártó addigra összesen 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből – írta Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató akkor tájt Bogatirjev Borisz Jurjevicsnek, az MWM vezérigazgatójának. A levélhez csatolt kötbértáblázat szerint a késések között már akkor akadt egy éves, alig két évvel a kontraktus 2015 augusztusi aláírása után. A táblázatban szereplő tételek összesen 2 727 426 eurót, azaz 845 millió forintot tettek ki. S ebbe még nem számították bele a szerelvények műszaki állapota miatti forgalomkiesések kárigényét, holott a veszteglő szerelvények után napi hétmilliós kárátalányt számlázhattak volna. 

A szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem - kérheti a megrendelő, a járműállási kárátalány ezeken felül kérhető. Késedelmi kötbér címén egyébként a 219 millió eurós vállalkozási díjnak maximum a 10 százalékát – árfolyamtól függően 6,9 milliárdot – követelhet a BKV. Külön számítandó viszont a többlet áramfogyasztás miatti kárigény, ami akár a szerződés teljes összegének 2,5-12,5 százalékát (1,5-7,4 milliárd forintot) is elérheti.  

Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el és semmilyen összeget nem tartott elfogadhatónak.

Szóban ugyanakkor jelezték, hogy egymilliárd forint körüli összeget hajlandóak fizetnek a BKV-nak. Felmerült az is, hogy” természetben fizetnének”, vagyis a jelenlegi, nem túl hatékony légcserélő rendszer helyett a kötbér fejében utólag légkondicionálókat szereltek volna be. Csakhogy a költségcsökkentés okán klíma nélkül megrendelt kocsik födémszerkezete és oldalfalai nem bírnák el az oroszok által gyártott 300-350 kilós szerkezet súlyát, sőt az is kérdéses volt, hogy elférnek-e a szerelvények tetején.

A BKV és a városvezetés mindezeket mérlegelve a per mellett döntött. Végül hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követelnek, amely elsősorban a szerződésben foglalt egyes részhatáridők elmulasztásából keletkezett. Vagyis a közlekedési cég a minőségi hibákból eredő, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált.

Világgazdaság: Jövőre készülhet el az első klímás kocsiA Világgazdaság – a fővárosi tömegközlekedés működésére rálátó forrásokra hivatkozva – azt írja, információja szerint jövőre készülhet el a 3-as metró klímával szerelt prototípusa. Forrásaik szerint az előkészítési folyamatok előrehaladott állapotban vannak, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) több céggel is egyeztet a kivitelezésről, köztük a vonalon közlekedő szerelvényeket szállító Metrovagonmas vállalattal is. Azt nehéz megbecsülni, hogy az első hűtött kocsik mikor szállíthatják Budapesten az utasokat, ugyanis  amegvalósítás szigorú tesztelési és ellenőrzési protokollhoz kötött – teszi hozzá a lap.  A Világgazdaság megjegyzi, hogy a tárgyalás az orosz féllel azért is megkerülhetetlen, mert úgy kell elvégezni a klímaberendezés felszerelését, hogy az ne vonja maga után a metrókocsikra vonatkozó garanciavállalás felmondását. Úgy tudják, a klímatelepítés így is megoldható, mert a szükséges eszközök elhelyezéséhez nem kell hozzányúlni a vázhoz. Elegendő csupán a mennyezeti elemeket megbontani, a hűtőszerkezet pedig a metrók „hasa” alá kerülne. 

Mert hát ők is vásároltak 236 millió forintnyi értékben szoftverlicenszeket, éppen a korrupciógyanús időszakban.