A válságban vergődő Kádár-rendszer volt-e a lazább, vagy Orbán társadalma (szavazás)

Publikálás dátuma
2019.09.03. 16:58

Fotó: AFP
Szabad-e felemelkedni, vagy mindenkit a saját körülményei közé börtönöz be a rendszer - ez itt a kérdés.
Amit a magyar társadalom zártságáról tudunk, azt leginkább magyar adatokat is használó uniós forrásokból és angol kutatásokból ismerjük, a Központi Statisztikai Hivatal nem törte össze magát, hogy feltérképezze, hogyan emelkedhet fel valaki a mai Magyarországon – erről beszél Éber Márk az Új egyenlőség szerdai podcastjában. És a szociológus dermesztő felismerésre jut. Tippeljen, mire! (Ha a válasz is érdekli, szerdán elolvashatja a nepszava.-hu-n.)  
Szerző
Frissítve: 2019.09.03. 17:15

Négy új harci helikopter érkezik idén a Honvédséghez

Publikálás dátuma
2019.09.03. 15:46
Egy német Airbus H145M
Fotó: ANTHONY PECCHI / AFP
Összesen 20 Airbus harci gépet rendelt a honvédelmi tárca, a flotta nagy része még a gyártósoron várakozik.
Négy új Airbus Helicopters H145M típusú helikopter érkezik a Magyar Honvédség flottájába ebben az évben, a magyar pilóták és műszaki szakemberek kiképzése már megkezdődött a gyártó németországi üzemében - hangzott el kedden Donawörth-ben egy magyar újságíróknak tartott bejáráson. Martin Keller, az Airbus Helicopters programmenedzsere a bejáráson azt mondta, az idei négy után jövőre várhatóan tizenkettő, 2021-ben pedig négy H145M típusú gép érkezik a flottába.  14 gép gyártása már meg is kezdődött, hat van végösszeszerelő soron, kettő teljesítette már első felszállását – erről már Nagy László, a Magyar Honvédség légierő hadfejlesztési rendszerek fejlesztési főnökségének vezetője számolt be az MTI szerint.
Jelenleg két magyar pilóta és tíz műszaki szakember kiképzése zajlik Donauwörth-ben, ahol összesen 50 pilóta és 60 műszaki dolgozó felkészítését tartják meg, ők mintegy 50 képzésen vesznek részt, mire megszerzik a szükséges engedélyeket.
Az Airbus Helicopters H145 típusú helikopterét világszerte 3 ezer szervezet használja, az esetek többségében harcászati, honvédelmi feladatokat látnak el vele. A németországi gyárban a szerződés aláírásától számított egy éven belül készre tudják gyártani a gépet. A gép jelenlegi verziója 2015 májusában szerezte meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől a légialkalmassági engedélyeket, az első példányt fél évvel később szállították le a német légierőnek. A harcászati feladatokat ellátó M verzióból eddig 51-et rendeltek, Magyarország a legnagyobb ügyfél 20 gépes rendeléssel. 
A H145M-esek mellett a HM még tizenhat Airbus, H225M-típusú helikoptert is beszerzett  a francia gyártótól - a tenderrel valószínűleg csak modern légierőt, de nyugati félrenézést is vásárol a kormány, az orosz üzletnek számító Paks2-beruházás miatt. Az új francia helikoptereket lépcsőzetes kifizettéssel, 100 milliárd forintért szerzik be.  Odafigyelhettek azonban arra is, hogy az orosz üzleti partnerek se legyenek szomorúak, hiszen az elmúlt két évben 34 milliárdot költöttek a régi orosz gyártmányú helikopterflotta felújítására és karbantartására is - bár ezeket a gépeket csak 2026-ig fogják a tervek szerint használni.
Szerző
Frissítve: 2019.09.04. 14:44

Pontosítás

Honlapunk augusztus 29-én "Még tovább faragják Kásler minisztériumát"  címmel közölt cikket arról, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumtól elkerült több tevékenységi kör. A minisztérium tájékoztatása szerint a cikk bevezető mondata pontatlan volt: a tárcától nem vettek el két államtitkárságot és három közalapítványt, mert, mint azt maga a cikk helyesen tartalmazta, a kérdéses részlegek közül az egyik csak helyettes-államtitkárság volt, és onnan is csak a helyettes államtitkár, illetve a külföldi egyetemi hallgatók magyarországi tanulását támogató Stipendium Hungaricum ösztöndíjprogram került át a külügyminisztériumhoz. 
Szerző
Témák
pontosítás