Előfizetés

Különös jutalmakat osztanak nagy titokban a képviselőknek Cserszegtomajon

Vas András
Publikálás dátuma
2019.09.17. 09:30

Fotó: Google maps
A Keszthely melletti faluban 88 százalékkal nőtt az önkormányzati dolgozók bére. De csak papíron és ezzel nem ők járnak jól.
Cserszegtomaj jobban teljesít, még az országnál is jobban – ironizált a zalai község egyik lakója, aki felhívta lapunk figyelmét a különösen béradatokra. Míg a parlamenti képviselők fizetése mintegy 70 százalékkal nőtt a legutóbbi ciklus eleje óta, a bruttó átlagbér pedig – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) vitatott statisztikája szerint – pedig 50 százalékkal emelkedett négy év alatt, addig a Keszthely melletti faluban 88 százalékkal lett nagyobb az önkormányzati dolgozók átlagjavadalmazása, miközben a  polgármesteri hivatalban dolgozók bére csak 28 százalékkal nőtt. Négy esztendeje egy önkormányzati dolgozóra 260 ezer, az idén 490 ezer, míg a hivataliakra 2015-ben 436 ezer, most 559 ezer forint jutott átlagosan. (Az önkormányzat tagjai közé tartozik mások mellett a polgármester, az alpolgármester, és persze a képviselők, bizottsági tagok. A hivatalhoz pedig a titkárnőtől az előadókon át a  jegyzőig a szakapparátus tartozik.) Kíváncsiak voltunk arra, hogy egy háromezres településen miből futja ilyen növekedésre. A község vezetőitől nem tudtuk meg, mert több hét sem volt elég arra, hogy válaszoljanak kérdéseinkre. Akad viszont helybeli, aki elmagyarázta, szerinte mitől lódultak meg a cserszegi bérek. Eszerint az óriási növekedés csak látszat lehet, ugyanis az önkormányzat az év végi jutalmakat is bérmaradvány terhére fizeti ki: túltervezik a bérkeretet, majd a maradványból futja jutalmakra. Méghozzá nem is kevésre. Információink szerint több milliós összegeket osztanak ki, csak éppen nem a dolgozók, hanem a képviselők és a testületi bizottságok vezetői örülhetnek. Köztük olyanok is, akik nem önkormányzati alkalmazottak. Információink szerint a faluban jár pluszpénz a középiskolai végzettség után, és persze a felsőfokú után is, ami más településeken is előfordul. Az azonban meglehetősen egyedinek tűnik, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkezők mindkettőt megkapják, hiszen - az indoklás szerint - mindkét kategóriában érintettek. Az önkormányzat ráadásul a képviselők jelentős részének nem munkáltatója, csak tiszteletdíjat fizet számukra. Az erről szóló rendeletek vagy testületi határozatok viszont nem ismertek, így felmerül a kérdés: ki dönt az összegekről és a kifizetésekről?
– Egy képviselő vagy egy választott tisztségviselő személyi juttatásának megváltoztatásához nem elegendő, ha a település költségvetése tartalmazza a fedezetet – mondta lapunknak egy önkormányzati ügyekre szakosodott jogász. – A törvény szerint a tiszteletdíjról rendeletben kell dönteni, az egyéb juttatásokról, mint például az eseti jutalmak, határozatra van szükség, és a jogszabály előírja, hogy ezek közérdekből nyilvános adatok. Ugyanez vonatkozik a külső bizottsági tagokra is. Abban az esetben, ha ezek hiányoznak, vagyis például egy jutalmazás ügyében nincs hivatalos előterjesztés, majd képviselő-testületi határozat, akkor a jutalom összege nem számolható el a költségvetésben. Ha mégis megteszik, akkor felmerülhet a költségvetési csalás gyanúja. Éppen ezért megkerestük a megyei kormányhivatalt, érkezett-e hozzájuk bejelentés Cserszegtomaj gazdálkodása ügyében, vizsgálták-e a helyi önkormányzat és hivatal működését? A kormányhivatal válasza szerint azonban csak az Alaptörvényben, valamint az önkormányzati törvényben meghatározott feladat- és hatáskörében jogosultak eljárni, ez pedig nem terjed ki pénzügyi ellenőrzés lefolytatására, s az önkormányzatnak sincs tájékoztatási kötelezettsége az egyes kifizetésekről a kormányhivatal felé.
Bartha Gábor, Cserszegtomaj polgármestere, Manninger Jenő országgyűlési képviselő és Nagy Bálint, Keszthely alpolgármestere
Fotó: Facebook/Balatoni Krónika
A köz felé viszont a törvény szerint lenne. Értelemszerűen a jutalmazási szokásokra és összegekre is rákérdeztünk a falut 2010 óta irányító, elvileg független, a helyiek szerint azonban a Fidesszel erősen szimpatizáló polgármesternél – legutóbb augusztusban a körzet kormánypárti parlamenti képviselője, Manninger Jenő mellett fotózkodott egy körforgalom-átadáson –, meg szerettük volna tudni, mekkora összegekről van szó, miért kapják az érintettek, s a falu 927 millió forintos költségvetésének mekkora részét költik bérekre, jutalmakra? Választ azonban hetek óta hiába várunk: a polgármester augusztus 23-a, a jegyző szeptember 2-a óta nem válaszol a kérdéseinkre.

Hallgat a honlap is: eltűntek az adatok a jutalmakról

A falu honlapjáról sem lehet többet megtudni: a jelen ciklusban már nincsenek adatok a jutalmazásokról. A testületi döntésekben sem találtunk adatokat, noha forrásaink szerint 2014-ig tételesen követhetőek voltak az interneten is. Csak a költségvetésből derül ki, hogy míg a hivatalban 2015-ben 83,7 millió, az önkormányzatnál pedig 46,9 millió forintot fizettek ki személyi juttatásként 16, illetve 15 dolgozónak, addig 2019-ben előbbiben már 100,6 millióra, utóbbiban pedig 64,7 millióra nőtt ez az összeg, méghozzá egy, illetve négy alkalmazottal kevesebbnek kifizetve. Forrásaink állítják, az illetékesek a jelentős össz-bérnövekménybe csomagolják a kifizetett jutalmakat.

A pénzét is ellopták a Líbiában megsebesült magyar fotósnak

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.09.17. 08:15

Szabó Gergely maga sem tudja, honnan vehették az elrablásáról szóló hamis információkat.
A Népszava is többször beszámolt Szabó Gergely szabadúszó fotós líbiai történetéről, legutóbb arról adtunk hírt, hogy kórházi ellátása után hazatérhetett. Itthon aztán az RTL Klubnak nyilatkozott a civil életében jogászként dolgozó Szabó. A riportból kiderül, hogy maga sem tudja, honnan vehették az elrablásáról szóló hamis információkat, de valószínűnek tartja, hogy az a hotel lehet a ludas, amiben Líbiában lakott. A fotós azt is elmesélte, hogy amíg ő a kórházban lábadozott, addig a szobájában idegenek pakoltak össze, és ellopták minden pénzét. Sebesüléséről azt nyilatkozta, hogy bombatámadás érte a helyet, ahol éppen katonákkal együtt tartózkodott, a robbanást követően félbeszakadt testek vették körül, ő pedig csodával határos módon élte túl a támadást. Sérülései nem maradandók, de még idehaza is műtétek sora vár rá: mindkét dobhártyája beszakadt, testében még mindig vannak repeszek, és egyik ujjából hiányzik egy darab.

Nem csak "megjelenítési zavar" - továbbra is súlyos problémák vannak az NVI választási oldalán

Gulyás Erika
Publikálás dátuma
2019.09.17. 07:10

Fotó: Népszava
Nemcsak a hétvégén, még tegnap is akadozott a valasztas.hu portál, amely olykor továbbra is lefagy vagy keveri a jelölteket.
Hétfőre sem sikerült elhárítani a technikai gondokat a valasztas.hu oldalon, tegnap is többször rossz adatokat adott ki a rendszer az önkormányzati választás véglegessé vált jelöltjeit keresve, és volt, hogy semmiféle információ nem jelent meg. A hiba korántsem példa nélküli: már a hétvégén is voltak hasonló gondok, ráadásul a korábbi választások idején sem volt hibátlan a Nemzeti Választási Iroda (NVI) által működtetett oldal.
A rendszer a 2014-ben és a tavalyi parlamenti választáson is katasztrofálisan működött. 2018 áprilisában a szavazás napján gyakorlatilag leállt. Át kellett állni egy sokkal kisebb adatbázishoz hozzáférést biztosító technológiai megoldásra és a teljes rendszerhez csak egy hét elteltével lehetett ismét hozzáférni. Listár Dániel, az NVI kommunikációs vezetője szerint nem volt szó összeomlásról, csak lelassult a rendszer, azóta pedig fejlesztették és tesztelték a rendszert, hogy folyamatosan tájékoztatni tudják a lakosságot.      A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) tavaly választási kifogást nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottságnak, és kérte annak megállapítását, hogy az NVI jogellenesen nem biztosítja az informatikai rendszer hibátlan működését, elérhetőségért. Szabó Attila, a jogvédő szervezet munkatársa lapunk kérdésére most felidézte, hogy az országos listát állító pártok képviselőivel felduzzasztott NVB meg is állapította a jogsértés tényét és eltiltotta az NVI-t a jogsértő magatartás folytatásától. Hétköznapi nyelven ez azt jelenti, hogy az irodának biztosítania kellene az információszerzés lehetőségét a választópolgárok és a jelölő szervezetek számára egy hibátlanul működő portállal, s ha ezt képtelen megtenni, akkor jogsértést követ el. A mostani fennakadások miatt mégsem fordultak a jogvédők az NVB-hez, mert az önkormányzati választás előtt a Fidesz által jelölt és megválasztott tagok mellé csak a szintén kormánypárti túlsúllyal működő parlamenti frakciók delegáltjai ülnek a bizottságban, így szinte elképzelhetetlen egy újabb elmarasztalás. A TASZ munkatársa nem gondol tudatosan generált hibára, sokkal inkább a közbeszerzés hiányosságát sejti a fals információkat teljesen esetlegesen megjelentető oldalak mögött, mert ha a korábbi összeomlásokhoz vezető fejlesztéseket megvalósító cégek kaptak ismét lehetőséget, az súlyos hiba – jelentette ki Szabó Attila. Márpedig kaptak. A 2018-as szerződések között a honlap működtetéséért felelős partnerként szereplő Webtown-Informatika nevű cég egyik vezető munkatársa tegnapi megkeresésünkre az NVI-hez irányított bennünket és nem jelentette ki, hogy már nincs kapcsolatuk a szervezettel, míg a Kürt Zrt. egyértelművé tette: a tavalyi választás után megszűnt a szerződésük. Az NVI is megerősítette válaszában, hogy a választási informatikai fő beszállító az IdomSoft Zrt., a céggel nettó 29,3 millió forintért szerződtek a honlap önkormányzati választás előtti fejlesztésére. Az ő alvállalkozójuk a Webtown-Informatika. Listár Dániel a hétvége óta tartó hibákat csak „megjelenítési problémának” nevezte és hangsúlyozta, hogy folyamatosan tesztelik a rendszert, hogy a szavazásig minden hibát kiküszöböljenek. Hozzátette azt is, természetesen most is van vészforgatókönyvük a rendszer meghibásodása esetére. A tavalyi botrányos hiba után a Momentum kért fel egy informatikai szakértőt az okok kiderítésére, de Tabajdi Péter is csak annyit tudott megállapítani, hogy alábecsülték a portál várható terhelését. A felelősséget a belügyi tárca tavaly elhárította, mondván, hozzájuk csak a rendszer működtetési hátterét biztosító NISZ Zrt. felügyelete tartozik, azzal pedig nem volt gond. Vélhetően idén is ehhez tartják magukat. A Nemzeti Választási Irodának egyébként van egy 46 oldalas informatikai biztonsági szabályzata, aminek egyik fontos elvárása „a folyamatos informatikai üzembiztonság fenntartása”, vagyis a felelőst házon belül kellene megtalálniuk.    

Az utolsó tánc

A Nemzeti Választási Iroda sajtófőnöke lapunknak megerősítette, hogy ma is érvényes Pálffy Ilona tavalyi terve, hogy az önkormányzati választás után lemond tisztségéről, nem tölti ki a 2022 májusáig szóló mandátumát. Az NVI elnöke 2020 első felében akarja befejezni a munkát.