készpénz;MNB;bankkártya;csalás;

Több helyen többet fizetünk bankkártyával

A készpénzfelvétel is megy: idén a második negyedévben több mint 2,1 milliárd forintot vettünk ki ATM-ből

Már csaknem 9,5 millió hazai kibocsátású bankkártyája van a magyaroknak, a plasztik lapocskák száma az utóbbi negyedévben mintegy 50 ezerrel nőtt. A kártyák döntő többsége – 81 százaléka – érintéses fizetésre is alkalmas. A jegybank legfrissebb adatai szerint nőtt a kártyaelfogadó-helyek száma is: 2019 első negyedévének végéhez képest közel ezer elfogadóhellyel és 3 ezer – döntően érintéses fizetést lehetővé tevő – készülékkel több állt a vásárlók rendelkezésére. Számuk így  115 ezer, illetve 147 ezer felett alakult.

Mindezek alapján nem meglepő, hogy tovább folytatódott a bankkártyákkal lebonyolított vásárlási forgalom dinamikus bővülése. A belföldi tranzakciók száma 17, értéke 21 százalékkal nőtt, a külföldön lebonyolított tranzakciók száma és értéke pedig 30 százaléknál is nagyobb mértékben emelkedett. A hazai boltokban a többség egyébként már érintéssel fizet: ezen tranzakciók vásárlásokon belüli aránya már eléri a 92 százalékot, ami több, mint 6 százalékos növekedés.

A készpénz ezzel együtt még mindig igen népszerű: a készpénzfelvételek száma ugyan 2 százalékkal csökkent, értéke azonban 6 százalékkal emelkedett. Összességében több mint 2 124 milliárd forintot, vagyis alkalmanként 78 ezer forintot vett ki készpénzben az ATM-ekből vagy a bankfiókokból a lakosság az idei év második negyedévében. Az átutalások esetében épp fordított folyamat játszódott le: a darabszám közel 3 százalékkal 64 millióra bővült, az összérték viszont 2 százalékkal 157 milliárd forintra visszaesett. Az elsősorban a közüzemi számlák befizetésére használt csoportos beszedésekben viszont folytatódott a stabil növekedés.     

Több a visszaélés, de kisebb a kár Csaknem 17 ezer esetben éltek vissza hazai kibocsátású bankkártyákkal az idei év első negyedévében, az okozott kár értéke 385 millió forint alatt alakult. Ez tavalyhoz képest 14 százalékkal több esetet jelent, ám az okozott kár értéke mintegy 5 százalékkal kisebb. A visszaélések döntő többsége az internetes vásárlások során fordul elő, de az ilyen esetek száma és az okozott kár értéke továbbra is elenyésző a teljes kártyás forgalomhoz képest. A fogyasztóknak kedvező jogszabályi háttér miatt ráadásul a kár alig több, mint 7 százaléka, összesen mintegy 33 millió forint terhelte a fogyasztókat.