Rendkívüli mértékben szennyezik a levegőt a Dunán közlekedő személyszállító hajók a Levegő Munkacsoport, az aHang és az Újlipótváros Szuperblokk közelmúltban elvégzett mérései szerint. Ennek eredményeit hétfőn a pesti rakparton mutatta be az a három civil szervezet, amelyek nemrég kampányt indítottak a hajók légszennyezésének megszüntetése érdekében.
A légszennyezést a Greenpeace iránymutatásával és eszközeivel az aHang aktivistái és a XIII. kerületi civilek 2019. augusztus 2. és szeptember 4. között vizsgálták a Pesti alsó rakpart mentén. Összesen 16 alkalommal került sor mérésre, jellemzően 3 órán keresztül. A Duna-parton jelentős a légszennyezettség – állapította meg ez alapján Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője. A nitrogén-dioxid telítettsége gyakran meghaladja az órás határértéket. A szint számos alkalommal magasabbnak bizonyult a környező, forgalmas közúti csomópontokénál is. A közlekedéstől viszonylag távolabbi hivatalos mérőállomások által mért adatokat pedig sok esetben 10-20-szorosan, néhány alkalommal pedig akár több mint százszorosan is meghaladta – tette hozzá Simon Gergely.
Az eredmények azt mutatják, hogy nagyon is megalapozottak a helyi lakosok és Duna-part mellett sétálni, pihenni vágyók panaszai – fogalmazott Marinov Péter, a helyi lakosokat képviselő Újlipótvárosi Szuperblokk ügyvivője. A hajók bűze szélcsendes időben a rakparttól akár 250-300 méterre, az Újlipótváros belső utcáiban is erőteljesen érzékelhető. Ez a kipufogógáz gyakran megüli a városnegyedet, lehetetlenné téve nemcsak a rakparti sétát és a huzamosabb utcai tartózkodást, de a lakások szellőztetését is – fűzte hozzá. Számukra azért is érthetetlen az intézkedések halogatása, mert a betegségekből eredő kár sokkal nagyobb, mint a szennyezés megszüntetésének költsége – hangsúlyozta a civil szervezet képviselője.
Az érintett lakóktól és az itt kikapcsolódni vágyóktól érkező számos panasz alapján a Levegő Munkacsoport már három éve konkrét javaslatokat juttatott el az illetékes minisztériumhoz – közölte Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szorgalmazták, hogy támogassák a hajók elavult motorjainak cseréjét, kipufogószűrők felszerelését, továbbá oldják meg a szállodahajók áramellátását a partról, hogy ne kelljen dízelgenerátorokat működtetni. Érdemi intézkedés sajnos azóta sem történt – jelentette ki Lukács András.
Hajdu Gergő, az aHang kampányfelelőse arra hívta fel a figyelmet, hogy már több mint 2500-an írták alá a hajók szennyezésének csökkentését sürgető petíciót, és várják a további aláírásokat. Sajtótájékoztatójuk végeztével a civil szervezetek képviselői átadták a mérések eredményeit és a vonatkozó javaslatcsomagot a környezetügyért felelős államtitkárságnak.