MNB;bírság;Uniqa;

2019-09-24 10:21:08

108 millióra bírságolta az Uniqa biztosítót az MNB

A nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 108 millió forintra bírságolta az Uniqa Biztosító Zrt.-t a nem megfelelő állománykezelés, a gyenge belső kontrollrendszer és egyéb hiányosságok miatt - közölte a jegybank kedden.

Vizsgálata során az MNB megállapította, hogy az Uniqa belső kontrollrendszeréből hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is. Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemeinél is, és az ezzel kapcsolatos ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén.

A jegybanki vizsgálat több, egyenként ugyanakkor kisebb súlyú hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeinek szerződéses feltételei kapcsán.

Problémákat találtak továbbá az informatikai biztonság területén, valamint a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer területén.

A biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata sem felelt meg teljesen a jogszabályi előírásoknak.

Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatásában is.

A közlemény szerint a jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti, ezen felül 500 ezer forint pénzmosási, illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, és kötelezte a jogszabályszerű működésre. A bírság kiszabása kapcsán súlyosbító körülménynek számított egyebek mellett, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről.