tárlat;kortárs;

Az életben zajló küzdelmekre nem harcként tekint, hanem mint állandó játékra

- Korstílusok közt lavírozva – A barokk, a reneszánsz és a kortárs festészet keveredik Orr Máté expresszív képein

De nemcsak stílusokból, hanem témákból is szívesen válogat.

Nyulak, madarak, emberek és őshűllők küzdenek egymással Orr Máté legújabb Éden darabokban című kiállításán, melyen a művész játékosan idézi meg a különböző korstílusokat. A harmincnégy éves alkotó ugyanis nemcsak nagy rajongója a múlt századok ábrázolásainak, de mesteri módon képes azokat felidézni, miközben alakjai között feltűnnek olyan síkszerű lények is, melyek olyan hatást keltenek mintha egy grafikai programmal készültek volna. – A két ábrázolásra azért van szükségem, hogy jobban kifejezhessem a valóságot – mondja Máté, aki szerint az észlelés során valamit kifejezetten részletgazdagon, míg mást sematikusan vagy csak körvonalaiban érzékelünk.

Máté már gyerekkorában közel állt a művészet világához. – Édesanyám festő, édesapám szobrászművész, így már gyerekkoromban sem ütötték ki a kezemből az ecsetet – mondja nevetve, majd hozzáteszi, hogy szülei életmódján keresztül ismerte meg, mit is jelent a művészi szakma adta szabadság. A festészethez mint művészeti ághoz azonban egy kisebb „kerülőúton” jutott el. Először a Nyíregyházi Zeneiskolában kezdte tanulmányait, majd tervezőgrafika szakon tanult tovább, míg végül a Képzőművészeti Egyetemre jelentkezett képgrafika szakra. Az akkor huszonéves művész azonban hamar rádöbbent, hogy a habitusának mégiscsak a festészet felel meg. – A grafikát macerásnak tartottam, és nem akartam egy képből százat csinálni – így Máté, akit a festészeti megoldások jobban vonzottak.

A mára kialakult klasszikus-modern stílusát még 2009 őszén találta meg, mikor is egy észak-olaszországi utazás során Firenze, Siena és Padova városait járta, ahol a múzeumok és templomok falain számos késő középkori és kora reneszánsz festményt vizsgált meg. Mátét különösen a képek két korszak közti állapota nyűgözte le: már nem volt rájuk jellemző a középkorra jellemző ikonszerű ábrázolás, de még nem is volt bennük a perspektivikus, térszerű látásmód. – Az akkori mesterek a ruhákat, a textileket már élethűen megfestették, de a térábrázoláshoz még nem értettek igazán – mondja Máté. Ekkor jött azonban rá, hogy ez a kettős, részben térbeli, részben síkszerű ábrázolás alkalmas arra, hogy elvont gondolatokat fejezhessen ki. Később aztán a barokk művészet is hatott rá az erős fény-árnyék játékával, kivált a holland csendéletek letisztult, nyugodt ábrázolása. Máté azonban nem rejti véka alá azt se, hogy bármilyen vizuális inger képes őt inspirálni, így akár egy ízlésesen megkomponált esküvői fotó, vagy egy klasszikus Disney rajzfilm színvilága is lehet számára ihletforrás.

De nemcsak stílusokból, hanem témákból is szívesen válogat, fő hatásainak jelöli meg Hieronymus Boscht, kinek képein számos félig ember, félig állat fantázialény bukkan elő, valamint a huszadik század eleji szürreálistákat, akik fő küldetésüknek látták, hogy ábrázolják az emberi álmok és a tudatalatti képeit. – Engem sem egy adott környezet megjelenítése vonz, hanem egy mentális állapot vagy az emberi viszonyok bemutatása – mondja. Máté művészetében ez a viszony pedig az állandó küzdelem: a képeken feltűnő különféle állatok, emberek vagy őshüllők között ugyanis mindig erős hatalmi viszonyt fedezhetünk fel. – A világomban a lények közti harc viszont sosem teljesedik be, de mindegyik képen ott van a lehetőség az összecsapásra – magyarázza. Legújabb Éden darabokban című tárlata is erre a témára épül: Máté az állatok küzdelmével a természetben zajló állandó harcot fejezi ki, de figuráit klasszikus, polgári enteriőrökbe helyezi, így keltve feszültséget az édeni állapotok és az emberi társadalom alkotta viszonyok között.

Az új képeket azonban furamód mégsem a zaklatottság hatja át, hanem egy megnyugtató atmoszféra, melyet Máté a pontos kompozícióval és a harmonikus színválasztással ér el. A téma és a stílus közti ellentmondás azonban nem véletlen, a művész ugyanis az életben zajló küzdelmekre nem harcként tekint, hanem mint egy állandó játékra.   

Infó:

Orr Máté: Éden darabokban

Megtekinthető a Várfok Project Room galériában október 19-ig, délelőtt 11 és este 6 óra között. Cím: Budapest, 1. kerület, Várfok utca 14.

NévjegyOrr Máté 1985-ben született Veszprémben. A Képzőművészeti Egyetemen festő szakán végzett, 2019 őszétől a Várfok Galéria művésze.

Évente hárommillió ember keresi fel a Pradót. A művészet templomai sorozat új darabja sorban állás nélkül juttatja el nézőit Madrid múzeumának csodáihoz.