Előfizetés

Elindította a városi cégek átvilágítását a pécsi polgármester

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.10.18. 18:20

Fotó: Csortos Szabolcs
Az ellenőrzés elsősorban a vagyongazdálkodást célozza, hogy az felelősen és a szabályoknak megfelelően történt-e.
Egy hét sem telt el az önkormányzati választás óta, és Pécs új, az ellenzéki szövetség által támogatott polgármestere, Péterffy Attila elindította három pécsi önkormányzati cég átvilágítását – tudta meg a Szabad Pécs. A lap megkereste Bodnár Imrét, az átvilágítással megbízott, kizárólag pécsi ügyvédekből álló csoport vezetőjét, aki megerősítette: pénteken a Zsolnay Örökségkezelőnél, a Tettye Forrásháznál és a Pécsi Vagyonhasznosítónál is jártak Péterffy Attilával, és találkoztak a pécsi önkormányzati többségi tulajdonban álló gazdálkodó szervezetek vezetőivel. Az ügyvéd azt mondta: az ellenőrzés elsősorban a vagyongazdálkodást célozza, hogy az felelősen és a szabályoknak megfelelően történt-e. Az ügyvédek tehát a jogi ellenőrzésen túl a szerződésekre, beszerzésekre, pályáztatási folyamatokra is kíváncsiak. Arra a kérdésre, hogy mikorra lesz eredmény, Bodnár csak annyit mondott, nagy stábbal dolgoznak, tehát jó esély van arra, hogy viszonylag hamar. Jövő kedden egyébként újabb négy pécsi önkormányzati társasághoz mennek el, és indítják el az átvilágítást.  

Ab: elismert helyszíni bírság esetén nem lehet bírósági felülvizsgálatot kérni

MTI
Publikálás dátuma
2019.10.18. 18:14
Illusztráció
Fotó: Népszava
Elrendelték a megsemmisített jogszabályi rendelkezés általános alkalmazási tilalmát a folyamatban lévő ügyekben.
Nem kezdeményezhető bírósági felülvizsgálat elismert helyszíni bírság ügyében – mondta ki az Alkotmánybíróság (Ab) pénteken. Az Ab határozata azt mondta ki, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy 2011-es, a közlekedési bírságolásról szóló rendeletének a „tájékoztatástól számított 30 napon belül bírósági felülvizsgálat kezdeményezhető” szövegrésze alaptörvény-ellenes, a testület ezért megsemmisítette a kérdéses passzust. Egyúttal az Ab elrendelte a megsemmisített jogszabályi rendelkezés általános alkalmazási tilalmát a folyamatban lévő ügyekben. A határozat szerint a Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság kezdeményezte az Ab eljárását egy előtte lévő ügyben. Ennek lényege, hogy a kecskeméti városrendészet 50 ezer forint közigazgatási bírság megfizetésére kötelezett valakit, aki lakott területen nem vette figyelembe a tiltó táblát, és gépjárművével balra kanyarodott. A sofőr a jogsértést elismerte, a bírság kiszabását tudomásul vette, így a közigazgatási birság jogerőre emelkedett, fellebbezni nem lehetett ellene, de – a most megsemmisített rendelkezés alapján – bírósági felülvizsgálatát lehetett kezdeményezni, jogszabálysértésre hivatkozással, 30 napon belül. A felperes a jogsértés tényét nem vitatta, de a hatósági intézkedés ellen közigazgatási pert kezdeményezett. Keresetében arra tekintettel kérte a hatósági intézkedés megsemmisítését, hogy a GPS-es navigációs eszköze engedte a balra kanyarodást. Az Ab döntésében egyebek mellett arra hivatkozott, hogy az alaptörvény szerint a „jogsértés teljes mértékben való elismerésével az ügyfél lemond a helyszíni bírsággal szemben őt megillető jogorvoslati jogról”. 

Márki-Zay ingyenes tömegközlekedést és múzeumokat ígér Hódmezővásárhelynek

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.10.18. 17:13

Fotó: Népszava
Az ingyenessé váló közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem kerülne többe, ráadásul a jegybevételek is elenyészőek a polgármester szerint.
A vasárnap újraválasztott Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester már a választási győzelem éjszakáján arról beszélt, hogy első lépéseként ingyenessé teszi a helyi tömegközlekedést. A polgármester a G7-nek nyilatkozott a város kilenc buszjáratának jövőjéről.
A Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, 10 millió forint folyik be a jegyeladásokból, ez pedig "nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne"

- mondta Márki-Zay a portálnak. A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.
Márki-Zay szerint a döntésnek szociális okai vannak. Egy ismerőse példáját hozta fel, aki biciklivel jár az otthonától három kilométerre lévő templomba, és "csak az tartja vissza a tömegközlekedéstől, hogy a jegy drága neki". A buszok eközben üresen állnak, folytatta a polgármester, hangsúlyozva, hogy eközben a hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlan a rendszer: "hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő".
A tömegközlekedés mellett a múzeumok is ingyenesek lesznek, a strandra pedig kedvezményesen juthatnak be a hódmezővásárhelyiek

- mondta még el Márki-Zay. Szerinte ezeknek a közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem fog többe kerülni a magasabb kihasználtságtól. A múzeumokba egyébként is olyan kevesen járnak, hogy elenyésző lesz a bevételkiesés.
A szolgáltatások használata egy - várhatóan jelképes árú - városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. A jegy- és bérletárak hivatalosan megmaradnak, ezek képezik ugyanis a tömegközlekedés állami támogatásának alapját. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de "amint lehetséges", elindítják.
Márki-Zay szerint az ingyenes tömegközlekedésnek akkor lenne jelentősebb hatása az autóforgalom csökkentésére, ha a helyközi járatokra is kiterjedne.

Budaörsön is vannak ingyenes járatok

Budaörsön már hosszú ideje működik ingyenes buszjárat, amit az önkormányzat tart fent. A szolgáltatás 2002-ben egy vonalon indult el a város megrendelésére, 2010 óta pedig két buszjárat is díjmentesen közlekedik a város belső részein.