autó;drágulás;elektromos autó;

- Jövőre drágulnak az új autók

Jóval többet kell majd fizetni az új személygépkocsikért jövőre a jelenlegi árakhoz képest. Az uniós környezetvédelmi előírások miatt ugyanis a gyártók óriási összegeket kénytelenek költeni fejlesztésekre, és ezt végső soron a fogyasztóknak kell megfizetniük.

Azt ma még nem tudni, hogy milyen arányú lesz majd a drágulás, hiszen erről minden gyártó maga dönt, de aki még a mai árakon akar új autót venni, az jó, ha még idén megteszi – említette a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. Elemzők szerint a forint tartós gyengülése is följebb tornázza az árakat.

Egyes ágazati szakemberek szerint a kis- és alsó középkategóriás modellek piaca alaposan beszűkülhet, mert a magas árakat a fogyasztók már nem képesek, vagy nem akarják majd megfizetni. Arra is számítani kell, hogy a motorválaszték is kisebb lesz mint a jelenlegi, Ez érvényes a dízel és a benzines motorokra egyaránt.

Természetesen nem csak az alacsonyabb árfekvésű modelleknél emelkednek a gyártási és a fogyasztói árak, de míg egy 10 milliós, vagy afölötti árkategória vásárlói körének nem okoz nagy fejfájást az 500 ezer - 1 millió forintos drágulás, addig a gyengébb vásárlóerővel rendelkezőknek már a néhány százezer forintos áremelkedés is leküzdhetetlen akadályt jelenthet.

Már jelenleg is akadnak olyan belső égésű motorral szerelt gépkocsik, amelyeknek az ára vetekszik a tisztán elektromos erőforrással hajtott autókéval. Ez az átfedés 2020-tól szélesebb palettát fog érinteni. A hagyományosnak nevezhető motorral közlekedő modellek árelőnye az elektromosokkal szemben, folyamatosan olvad. Éppen ezért a tudatos vásárlók elgondolkodhatnak azon, hogy a beszerzési és a fenntartási költségeket figyelembe véve, jobban megéri-e elektromos autót vásárolni.

Elsősorban azok választhatják egyre inkább az elektromos vagy hibrid autókat, akik főleg városban, vagy a főváros estében, az agglomerációs övezetből Budapestre közlekedésben használják – jegyezte meg Gablini Gábor. Egyébként egyre több márka gyárt már kiskategóriájú elektromos autókat, akár kisebb hatótávval és alacsonyabb végsebességgel is, kifejezetten a városi közlekedésre szánva az új modelleket. Ezzel a paradigma váltással új vásárlási szegmensek és célcsoportok alakulhatnak.

A 2020 első negyedévében még nem látszik majd az új autó forgalombahelyezési statisztikákban a magasabb árak miatti kereslet csökkenés, vagy stagnálás mert az idei vásárlások egy része is jövőre jelenik meg. A megrendelésekben azonban már érezhető lesz a megtorpanás. A GÉMOSZ elnöke 2020. szeptemberétől számít egy kisebb forgalomnövekedésre, amikor a vásárlók megértik, megemésztik, hogy az „olcsó” autók” világának vége és elfogadják az új ár-érték arányokat. Összességében éves szinten az újautó piacot némi értékesítés visszaesés, vagy legalábbis stagnálás jellemezheti. Érdekes változás lehet, hogy a mostani egyharmados finanszírozási arány, vagyis hitel, illetve lízing, a magánvásárlók körében, jövőre ez növekedni fog. Az európai átlag nagyjából 50-50 százalék, így ehhez közelíthet majd a hazai piac is. 

A használtautó importot nem befolyásolja érdemben az uniós környezetvédelmi szigorítás, mert Nyugat-Európában is fékezheti az újautó drágulás a vásárlási kedvet. Ezért a kereslet növekedésének hatására akár emelkedhetnek is a használt autó árak – vélte Fojt Attila a Népszava megkeresésére. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke hozzátette, a hazai import használtautók árát a gyenge forint emelte és emeli. Ez már idén is fékezheti a behozatalt. Becslések szerint legföljebb a tavalyihoz hasonlóan, 155 ezer, átlagosan 14 éves használt autó érkezhet Magyarországra. A szakember szerint fokozatosan, a fenntartási költségeken keresztül lehetne az öreg autók forgalmát visszaszorítani, de ennek szociális vetületei is vannak.

A hazai vásárlók tehát akár új, akár használt import autót akarnak vásárolni, csak egyre drágábban juthatnak majd hozzá.  

Versenytársak egyeztettekA visegrádi államok, vagy más néven V4-ek Budapesten tartották autómobilitási együttműködési konferenciájukat. Bár nem tagadták, hogy a régió országai egyben versenytársai is egymásnak, mégis növelni akarják súlyukat az európai autógyártásban, és közös fellépéssel "beleszólnának" az uniós szabályalkotásba. Egyebek mellett egyeztetnek a Nyugat-Európából beérkező öreg autók importjának korlátozásáról. Ezt azonban csak a teljes piacra, minden szegmensre érvényes ösztönzőkkel, támogatási rendszerrel érhető el, diszkriminatív intézkedésekkel semmiképpen. A V4-eknek is föl kell készülniük az uniós környezetvédelmi szigorításokra, de egyelőre az elektromos autók számában és a töltőállomás-hálózat sűrűségében még messze elmaradnak a nyugat-európai trendektől. Míg az elektromos autók aránya Európában átlagosan 2,5 százalék, a V4 országaiban ez a 0,2 tized százaléktól az 1 százalékig terjed. Ez utóbbi a magyar adat. Van még hova fejlődni. 
Nagyon megy a kedvezménnyel kínált családi autóA várakozásokat jóval meghaladó mértékben bővült a kereslet a 2,5 millió forintos állami támogatással megvásárolható 7 személyes családi autók iránt, amelyet a 3 vagy több gyermekes családok vehetnek igénybe. A szakemberek 10 ezer igénylésre számítottak idén, jelenleg 16 580-nál tart a számláló. Ebből 9887-re már jogosító határozat is született. Pályázni 2022 végéig lehet. Egyes modelleket csak több hónapos várakozás után vehet át az ügyfél. Több mint ezer esetben az Államkincstár ki is fizette a márkakereskedőnek a 2,5 milliós támogatást. Akinél a feltételek teljesülnek, az adásvételre adott féléves határidő még egyszer félévre meghosszabbítható. A 4,5-6 millió forintos modellek iránt a legnagyobb az érdeklődés. Utána a 6,6-8 millió forintos kategória következett. Ez a két szegmens adja a teljes állomány 80 százalékát. Az idén beadott és befogadott igénylésekre még a jelenlegi árakon vásárolhatják meg a támogatott családi autó-típusokat a jogosultak, de a jövőre beadott igényekre már a magasabb árak lesznek érvényesek, ám a támogatási összeg nem változik.   

Az európai acélipar rendkívül nehéz gazdasági helyzete, a világgazdaság lassulása, a kötelező környezetvédelmi beruházások terhei nehéz helyzetbe hozták a céget.