Tommy Emmanuel és tettestársai

Publikálás dátuma
2019.11.02. 12:30
Tommy Emmanuel nem dönti el előre a repertoárt. „A pillanatnyi ihlet és a közönség reakciója dönt”
Fotó: THE FUSION
A világszerte turnézó ausztrál blues-, rock- és country-gitáros, Tommy Emmanuel hosszabb szünet után lép fel ismét Magyarországon. Exkluzív interjúnkban fordulatos pályájáról, különleges hangszereiről és legutóbbi duettlemezének fogadtatásáról is mesél.
A 64 éves Tommy Emmanuel szívesen emlékszik vissza korábbi magyarországi koncertjeire – főleg 2008/2009-re, amikor a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben (Müpa) és a debreceni Kölcsey Központban is lelkesen ünnepelték. „A világban mindenütt élnek magyarok; pályám során gyakran összefutottam magyar muzsikusokkal, és tisztelem a világhírű jazzgitáros triászt: Szabó Gábort, Bacsik Eleket és Zoller Attilát. Ennek ellenére sajnos nem mondhatom, hogy jól ismerem a magyar zenét – ha most Budapestre jövök, majd igyekszem valamennyit pótolni” – mondja a különleges játéktechnikájával, az úgynevezett fingerpickinggel híressé vált művész (ld. keretes írásunkat). Emmanuel hat évtizede megszakítás nélkül színpadon van. Négyéves óvodásként édesanyjától tanult meg gitározni, s rögtön tagja lett a családi zenekarnak, amellyel Ausztrália legnépesebb államában, Új-Dél-Walesben koncerteztek. Folyamatosan úton voltak, lakókocsiban éltek, Tommy egy ideig iskolába sem járt. „Gyerekfejjel élveztem ezt a vándoréletet, de ma már senkinek sem javasolnám” – emlékszik vissza az 1960-as évekre. Édesapja halála után a családi zenekar megszűnt, és Tommy elköltözött Sidney-be, ahol sorra nyerte a tehetségkutató versenyeket. A gitározás mellett virtuóz dobosként is felfigyeltek rá, s tagja lett a Dragon (Sárkány) nevű zenekarnak, amely olyan világsztárokat kísért, mint Tina Turner vagy Joe Cocker. „Ez remek iskola volt, de a hetvenes évek végén már éreztem, hogy szólistaként szeretném kipróbálni magam” – mondja Emmanuel, akinek 1979-ben jelent meg az első saját lemeze. Ezt mindmáig több mint húsz album követte – olyan nagyságok közreműködésével, mint Eric Clapton, Stevie Wonder vagy Tommy példaképe, Chet Atkins. A szólólemezek sora után Tommy Emmanuel a közelmúltban elhatározta, hogy duettalbumot készít, amelyre meghívja kedves kollégáit, köztük a Dire Straits egykori frontemberét, Mark Knopflert. „Az Accomplice One (Tettestárs) című lemezen azt az egyszerű igazságot szerettem volna alátámasztani, hogy teljesen felesleges a muzsikára különböző műfaji címkéket aggatni. Mindig utáltam, amikor beskatulyáztak. Igaza volt Duke Ellingtonnak: teljesen mindegy, mi a stílus; csak az számít, hogy jó egy zene vagy rossz. Ezzel együtt engem is meglepett, hogy ez a countryból, bluesból, jazzből és rockból összegyúrt, féktelen improvizációkkal tarkított muzsika milyen kedvező fogadtatásra talált” – meséli Emmanuel, aki soha nem dönti el előre, hogy egy adott fellépésén mi lesz a repertoárja. „A pillanatnyi ihlet és a közönség reakciója dönt” – vallja. Tommy Emmanuelnek nemcsak hivatása, de hobbija is a gitározás, ezért gyűjti a régi, ritka hangszereket. A Maton márkájú ausztrál akusztikus gitárból csaknem ötvenet vásárolt az elmúlt évtizedekben, s egy-egy hosszabb turnéra akár hat-nyolc hangszert is magával visz. Szereti, de nem kíméli ezeket az instrumentumokat: gyakran ütögeti, kopogtatja a gitár testét, amivel olyan hatást kelt, mintha a pengetéssel egyidejűleg dobolna is. „Ütött-kopott hangszerek, rengeteget viszem őket a műhelybe javíttatni, de ragaszkodom hozzájuk. Nem cserélném el semmiféle modern csodagitárra.”  Infó: Tommy Emmanuel szólókoncert november 10., Budapest, Barba Negra Music Club  

A fingerpicking-technika

Tommy Emmanuel kezében a gitár nem csupán egyetlen hangszer, hanem teljes zenekarrá tud alakulni. Ez a fingerpicking-technikának köszönhető, amelynek lényege, hogy úgy játszik a gitáron, mint egy zongorista – mind a tíz ujját folyamatosan használja. A basszusmeneteket a hüvelykujj, a dallamokat jórészt a mutató- és középső ujjak szólaltatják meg; a gyűrűs- és kisujjak virtuóz trillákat, díszítéseket pengetnek. Az egymástól független ujjak mozgatásával egyszerre lehet dallamot és akkordokat is játszani.

Témák
Tommy Emmanuel

A Hadikban nem lesz többé Hadik Irodalmi Szalon

Publikálás dátuma
2019.11.02. 11:32
Esterházy Péter a Hadikban
Fotó: FOTÓ:GORDON ESZTER
Budapest legismertebb irodalmi rendezvénysorozata egyelőre nem ismert okok miatt szűnik meg.
Juhász Anna irodalomszervező saját Facebook-oldalán osztotta meg a rossz hírt, miszerint az általa és Bonta Gáspár építész által 2010-ben alapított műhely, a Hadik Irodalmi Szalon kilenc év és 103 est után, ezen a néven befejezi működését a Hadik Kávéházban. Ahogy Juhász Anna a posztban fogalmazott, "a Hadik Irodalmi Szalon és a Hadik Kávéház ezúton is kifejezik egymás iránti tiszteletüket és büszkék a közösen elért sikerekre". Hozzátette: a folytatásról tájékoztatni fogják a közönséget. Azt egyelőre nem tudni, mi állhat a háttérben. Mindenesetre valóban a város egyik legjobb programsorozata volt.
Szerző

Bábeli zűrzavar a Drakulics elvtársban

Publikálás dátuma
2019.11.02. 11:00
Nagy Ervin Kun elvtársat alakítja
Fotó: InterCom
Sok műfajt és stílust idéz Bodzsár Márk új filmje, a saját atmoszféra azonban hiányzik a Drakulics elvtársból.
Engedtessék meg, hogy egy irtó gyenge szocialista viccből fakadó hasonlattal illessem Bodzsár Márk második egészestés alkotását, a Drakulics elvtársat. Jelesül, mi a Fradi-leves című tréfára a válasz a kritikusi fő észrevételem: mindent bele! Nincs mit csodálkozni ezen, hiszen Bodzsár a hat évvel ezelőtti Isteni műszakban is közös nevezőre hozta a magyar egészségügyet és a balkáni háborút. Most viszont az államszocializmust keveri össze a burleszk és a vámpír univerzummal. A hetvenes években zajló cselekmény több szálon fut. Adott a Magyarországra hazatérő Fábián elvtárs (Nagy Zsolt, aki szemmel tudna ölni), aki állítólag harminc éve nem öregedett. Az egykori harcostárs, Kádár János (Rába Roland és a maszk) Brezsnyev számára szeretné megszerezni tőle az örök élet titkát, ezért bevetik az állambiztonság legjobb ügynök párosát, akik „szerelmespár” is egyben: Kun elvtárs (Nagy Ervin önironikus alakítása) és Magyar Máriát (Walters Lili, aki igazi filmszínésznőnek tűnik a vásznon). Nagy Ervin karaktere felelős a film burleszk és helyzetkomikum vonaláért, hiszen azon kell nevetnünk, hogy Kun mekkora tahó és mindig idő előtt elsül az asszonnyal való kötelező közösülések során. Így nem meglepő, hogy Fábián macsós nézései célba jutnak Máriánál, aki egyre inkább megadja magát a vérvörös Mustanggal várost szelő, és bambis üvegből vért ivó férfinak. Nem nehéz kitalálni, milyen kölcsönhatások zajlanak le majd a karakterek között.
De nem a történet az, ami szemmel láthatóan Bodzsárt érdekelte, sokkal inkább izgatta, hogy megidézze a Kádár rendszer emblematikus formáit és karaktereit. Sajátos módon ez még annál is sokkal fontosabb a számára, mintsem, hogy elkészítse a magyar vámpírfilmet, ami abszolút háttérbe szorul. Ha rokonművet kell mondanom, akkor Ujj Mészáros Károly rendezte Liza, a rókatündér a választás, csak míg ebben a műben a múlt emlékeiből fiktív jelent hoztak létre, Bodzsár a Szeszélyes évszakok nosztalgiájában kalandozik, néma modern trágársággal nyakon öntve. Nem kétséges, hogy a Drakulics elvtárs úgynevezett crossover mozi, amelynek sok műfaj és stílus megidézése mellett sincs saját atmoszférája, ennélfogva ritmusa sem. Tudom, nem túl fair hasonlat, de Quentin Tarantino pontosan tudta, mit akar elmondani 1969-ről, amikor leforgatta a Volt egyszer egy... Hollywoodot. Ezzel szemben a Drakulics nem lép túl a szórakoztatni vágyás szándékával elkövetett anekdotázáson. Mondjuk, ebben sikeres. Infó: Drakulics elvtárs Forgalmazza az InterCom