Előfizetés

WHO: Az alkotás és a műélvezet is gyógyíthat

MTI
Publikálás dátuma
2019.11.12. 12:12
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Az Egészségügyi Világszervezet megállapította, a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre. A tánc és az éneklés például javíthatja az emlékezetet.
A kulturális és kreatív tevékenység, mint amilyen a tánc, az éneklés, de akár  a múzeumlátogatás is, jótékony hatást gyakorolhat a testi és lelki egészségre. Demencia esetén például a tánc és az éneklés javíthatja a koncentrálást és az emlékezetet – állapította meg az Egészségügyi Világszervezet (WHO) európai regionális irodája.
Ez az első eset, hogy a WHO a művészeteknek az egészségre gyakorolt hatását kutatta, és a hétfőn Koppenhágában és Helsinkiben egy időben publikált jelentés, a Health Evidence Network (HEN) az eddigi legátfogóbb vizsgálata a témának. A vizsgált 900 publikáció összesen több mint 3000 kutatás eredményét tartalmazza.
"A műélvezet vagy a művészi alkotó tevékenység olyan ádáz betegségekre adhat választ, mint a cukorbetegség, az elhízás vagy az elmeállapot rendellenességei" - mondta Piroska Östlin, a WHO ideiglenes regionális igazgatója hétfőn Helsinkiben, ahol a koppenhágai központú szervezet honlapján közzétett jelentést egy rendezvényen is bemutatták.
"A művészetek képesek megoldást kínálni olyan problémákra, amelyeket a hagyományos orvosi gyakorlat képtelen kezelni"

- tette hozzá a magyar származású egészségügyi szakember.

 A WHO/Europe-jelentés szerint kimutatták, hogy a zenehallgatás segíthet kordában tartani a vércukorszintet átlagos vagy stresszes helyzetekben, cukorbetegekben és egészséges emberekben egyaránt. Ugyancsak bebizonyosodott, hogy azok a gyerekek, akiknek a szülei mesét mondanak elalvás előtt, hosszabb időt töltenek alvással éjszaka és jobban tudnak koncentrálni az iskolában nappal.
A zenehallgatás vagy a kézműves tevékenység hasznos lehet az egészségügyi intézményekben, és kiegészítheti vagy javíthatja a hagyományos orvosi kezelést, például csökkentheti a rákterápiák mellékhatásait, mint amilyen az aluszékonyság, az étvágytalanság, a légzési nehézség vagy a hányinger.
A csoportosan gyakorolt művészi tevékenységnek is jótékony hatása lehet, az iskolai színjátszócsoportok léte például csökkentheti az iskolán belüli egészségtelen versengést és a megfélemlítést (bullying).
Nagy-Britanniában az orvosi rendelőkben tett beteglátogatások csaknem egyharmada nem orvosi, hanem egyéb okokra, például a magányra vezethető vissza. Nagy-Britanniában az orvosok egy ideje már ajánlhatnak terápiaként kulturális tevékenységet, és a brit példát követte Svédország és Dánia is - hangzott el a finn fővárosban.
A helsinki bemutatón Hanna Kosonen finn egészségügyi miniszter bejelentette: hazája úgy döntött, hogy a jövőben az állami beruházások költségének 1 százalékát művészetekre kell költeni. 
A cél az, hogy a művészet a hétköznapok szerves részévé váljon

- mondta.

 A WHO/Europe jelentése öt kategóriában vizsgálta a művészetek egészségre gyakorolt hatását az előadóművészetekben (zene, tánc, éneklés, színház), a képzőművészetekben (kézművesség, formatervezés, festészet, fotó), az irodalomban (olvasás, írás, irodalmi fesztiválok látogatása), a kultúrában (múzeum-, koncert- és színházlátogatás) és az online művészetekben (animáció, digitális művészet).

Hatalmas robbanást észleltek az űrben (videó)

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.11.12. 12:12
NASA's Goddard Space Flight Center
Fotó: Chris Smith / NASA
A termonukleáris robbanást és a rekorderős röntgensugárzást a NASA Nemzetközi Űrállomásra szerelt, NICER nevű műszere észlelte.
A még augusztus 20-án észlelt robbanás következtében 20 másodperc alatt annyi energia szabadult fel, mint amennyit a Nap 10 nap alatt bocsát ki magából.

Az Amerikai Űrügynökség néhány napja azt közölte, a robbanás forrása egy távoli pulzár lehetett. Pulzárok akkor keletkeznek, amikor egy csillag szupernóvaként felrobban, de nem akkora a tömege, hogy fekete lyuk képződjön belőle. A keletkezett röntgensugarakat a NASA Nemzetközi Űrállomásra szerelt, NICER nevű műszere észlelte.
A szakértők szerint a termonukleáris robbanás azért következhetett be, mert a hélium a pulzár felszíne alá süllyedt, majd az atommagok egyesüléséből szén jöhetett létre. A hélium kirobbanása változtatta tűzgolyóvá a pulzár felszínét – idézte az Origo a NASA közleményét. 

Kiderítették: nem igaz, hogy a fiúk jobbak matekból

MTI
Publikálás dátuma
2019.11.12. 10:30

Fotó: Gregor Fischer/dpa Picture-Alliance / AFP
A közvélekedéssel ellentétben nincs különbség a lányok és fiúk agyfejlődésében – állapította meg egy amerikai kutatócsoport. Sem az agyfunkciókban, sem a matematikai képességekben nem találtak eltérést a nemek között.
"A tudomány nem támasztja alá, amit az emberek gondolnak.

Azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek agyműködése hasonló, tekintet nélkül a nemükre, tehát végre újra fogalmazhatjuk elvárásainkat azzal kapcsolatban, hogy mit érhetnek el matematikából a lányok és a fiúk" - mondta Jessica Cantlon, a kutatás vezetője, a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem tudósa. Ez volt az első kutatás, amely kisgyerekkorban, agyi képalkotással vizsgálta a matematikai képességek közötti eltérést a nemek között. Az eredményeket a Science of Learning akutális számában publikálták – írta a medicalxpress.com tudományos portál.
A kutatók MRI-vel mérték az agyi aktivitást 104 három-tízéves gyereknél, 55 volt köztük a lány. A gyerekek a vizsgálat közben alapfokú matematikai témájú - például számolást és összeadást - oktató videót néztek. A fiúk és a lányok agyáról készült felvételeket összehasonlították. A kutatók az agyi érettséget is vizsgálták oly módon, hogy a gyerekek agyfelvételeit összehasonlították felnőttekével. A felnőtt csoport létszáma 63 volt, ebből 25 nő. A felnőttek agyfelvételei úgy készültek, hogy ugyanazokat a matematikai tárgyú videókat nézték. A statisztikai összehasonlításokból kiderült, hogy 
a lányok és fiúk agyfejlődése között semmiféle különbség nincs.

Továbbá a matematikai képességekben sem találtak különbséget, a lányok és fiúk ugyanolyan figyelemmel nézték az oktatóvideókat. A gyerekek - lányok és fiúk - agyi érettsége statisztikailag megfelelt annak, amit a felnőtt csoport női, valamint férfi tagjainál mértek.
"Nemcsak arról van szó, hogy a fiúk és a lányok ugyanúgy használják a matematikai rendszert, hanem arról is, hogy az egész agyban megfigyelhetők ezek a hasonlóságok. Ez is arra figyelmeztet, hogy az emberek jobban hasonlítanak egymásra, mint amennyiben különböznek" - mutatott rá Alyssa Kersey, a Chicagói Egyetem pszichológiai karának posztdoktori kutatója, a tanulmány egyik szerzője.
A kutatók elvégeztették a korai matematikai képességeket vizsgáló teszteket is, amelyet három-nyolcéves gyerekeknek fejlesztettek ki. A tesztekben 97 résztvevő, köztük 50 lány vett részt. Az eredmények szerint a gyerekek matematikai képességei egyformák voltak, sem nemek, sem kor szerint nem mutatkozott különbség. Nemi különbséget a matematikai képességekben és az agy érettségében sem talált a kutatócsoport.
Cantlon szerint a társadalom és a kultúra fordítja el a lányokat és a fiatal nőket a matematikától és a természettudományos területektől. Korábbi tanulmányok szerint a családok több időt töltenek kisfiúkkal olyan játékokkal, amelyek térbeli megismerést igényelnek. Számos tanár a matematikaórákon több időt fordít a fiúkra, és ezzel előre megjósolható a későbbi matematikai eredményesség. Végül a gyerekek jól érzékelik azt is, hogy a szülők mit várnak tőlük matematikából.