A döntést az indokolta, hogy a levegőben található nitrogén oxidok (NOx) formájában elsősorban az autókból, teherautókból és az építőiparban használt nehéz dízelüzemű haszongépjárművekből származik. Rutte nyilatkozata szerint
Biztosítani kell ugyanakkor, hogy Hollandia „ne zárjon be”, és meg kell akadályozni a munkahelyek elvesztését is – mondta. Bejelentette továbbá, hogy az elkövetkező hónapokban további intézkedéseket tesznek az Európai Unió kibocsátási határértékeinek teljesítése érdekében.
A holland kormányt májusban bírósági határozat kényszerítette építési munkák ezreinek leállítására, vagy szüneteltetésére, mivel az ország évek óta túllépi az Európai Unió nitrogén-kibocsátási határértékeit.
Felmérések szerint Hollandiában az építőipari termelés 2021-re várhatóan mintegy 8 százalékkal esik vissza, ami közel 40 ezer munkahelyet veszélyeztet.
A szerdai sürgősségi intézkedések között szerepel az állati takarmányok fehérjemennyiségének változása is, amelyek elősegítik az nitrogéntartalmú ammónia csökkentését az állatok vizeletében. A talajban vagy a talajvízben található, általában nitrátok formájában előforduló nitrogén ugyanis a mezőgazdasági műtrágyákból, vagy szennyvízből származik.
Mezőgazdasági termelők az elmúlt hónapokban többször tartottak tiltakozásokat attól tartva, hogy a kilátásba helyezett korrekciós intézkedések súlyos következményeivel kell számolniuk. Hollandiában az egy főre eső nitrogén-kibocsátás az EU átlagértékének négyszerese, ennek becslések szerint 61 százaléka származik a mezőgazdaságból.