Szokatlanul magas húszmillió forintos bírságot rótt ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Hellopay Zrt.-re, mert - a hivatalos megfogalmazás szerint - megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra, ami abban nyilvánult meg, hogy aki - elsősorban a nyári fesztiválokon működő kereskedőknél, vendéglátóhelyeken vagy valamilyen szolgáltatást nyújtóknál - valamit vásárolt, annak a feltüntetett árnál 10 százalékkal többet kellett fizetnie, borravaló gyanánt.
Az utóbbi időben általánossá vált ugyanis, hogy a nyári fesztiválok területén - a készpénzkímélés miatt - kizárólag kártyával lehet fizetni. Ezért a HelloPay Zrt. létrehozott egy kizárólag itt használható kártyát, amelyhez terminál is kapcsolódik. A cég azt az "ügyes" megoldást alkalmazta, hogy létrehozott - egy a GVH által "jattcsúszkának" nevezett szerkezetet, amely automatikusan hozzáadott a fizetendő összeghez 10 százalékot. Az kétségtelen tény, hogy a vásárlónak módjában lett volna a csúszkán ezt az értéket módosítani, ám ezt mégsem tették meg, mert a fizetési körülmények - a tömeg, a zaj, gyakran a nyelvi nehézségek - miatt mégsem tették meg.
Az az általános gyakorlat Magyarországon a vásárlók (vendégek) maguk döntik el, hogy elégedettségüket borravaló fizetésével fejezik ki. Számos vendéglátóhelyen az üzemeltető azonban eleve felszámít 7-10 százalékos szervízköltséget. A Hellopay kötelező borravalójától ez annyiban tér el, hogy az étlapon jól olvashatóan feltüntetik, hogy minden fogyasztás árához hány százalékos díjat számítanak fel, amit a számla végösszegénél kiemelten is jeleznek. Míg a szabálytalanul eljáró társaság ezt nem tette meg. A GVH eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, és kötelezte arra, hogy a termináljain látható tájékoztatást nyújtson, az új készülékeinél pedig már nem alkalmazhatják alapbeállításként a 10 százalékos borravaló-mértéket.
A hazai borravaló fizetési szokások szerint a fiatalok szinte kizárólag a pincéreknek és az ételfutároknak adnak, az idősebbek emellett a pénzt kézbesítő postásnak, a valamilyen árut hazaszállítónak és a fodrásznak is, az utóbbinak esetenként akár 30 százalékot is.
A GVH a bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül. Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről – bár ezek hatékonyságát nem lehet tudni.
Azt, hogy a 20 millió forintos bírság valóban magas mi sem bizonyítja jobban, minthogy a vétkes cégnek módja van arra, hogy ne egy összegben, hanem havi egymillió forintos részletekben fizesse meg.