oktatás;Emmi;pulykapénz;Klebelsberg Központ;Kásler Miklós;

- Nem minden tanár kap pulykapénzt

A Klebelsberg Központ és a tankerületek alá tartozó intézmények többségében semmit nem kapnak a pedagógusok, vagy ha mégis, csak minimális összegű pluszjuttatásra számíthatnak.

Továbbra sincs egységes szabályozása, előre betervezett forrása a pedagógusok karácsony előtti jutalmazásának, csakis a munkáltatók, vagyis a tankerületi központok és a szakképzési centrumok aktuális gazdasági helyzetén, a tankerületi vezetők, centrumigazgatók döntésén múlik, elismerik-e év végi pluszjuttatásokkal a tanárok munkáját. Bár mind a tankerületek, mind a centrumok állami iskolafenntartók, a jutalmak tekintetében hatalmas különbségek vannak.

Egy Csongrád megyei szakképző iskola oktatója azt mondta lapunknak: 100 ezer forint jutalomban részesültek. Egy, az Ózdi Szakképzési Centrum alá tartozó iskolában 120 ezer forintot kaptak a pedagógusok. Van olyan szakképző intézmény is, ahol karácsonyi jutalmat ugyan nem kapnak, de negyedévente mintegy 40 ezer forintos pluszjuttatásban részesülnek az oktatók.

Ehhez képest a Klebelsberg Központ (KK) és a tankerületek alá tartozó intézmények többségében semmit nem kapnak a pedagógusok, vagy ha mégis, csak minimális összegű pluszjuttatásra számíthatnak. Úgy tudjuk, a Belső-Pesti Tankerületi Központ és a Kelet-Pesti Tankerületi Központ néhány iskolájában mintegy 250 ezer forintos pluszforrást biztosítottak a tanárok jutalmazására, ami fejenként 3-4 ezer forintot tett ki.

A Szigetvári Tankerületben valamivel több, mintegy 8-10 ezer forintos pulykapénznek örülhettek a pedagógusok. Ezeket nem készpénzben, hanem utalvány formájában vagy valamilyen más módon (van olyan iskola, ahol például tantestületi vacsorát szerveztek) biztosítják számukra.

– A Klebelsberg Központ sem fenntartója, sem vagyonkezelője egyetlen iskolának sem. A Tankerületi Központok önálló költségvetési szervként fenntartói az egyes iskoláknak, ezért ha maradvány keletkezik, azt a hatályos jogszabályi keretek figyelembevételével, szabadon használhatják fel az iskolákra – közölte megkeresésünkre a KK. Hozzátették: a tankerületi központok „a többletmunkát rendszeresen, a pótlékok középre húzásának következtében megemelt összeggel támogatják”.

– A többletmunkát nem támogatni kell, hanem kifizetni. Arról nem is beszélve, hogy a pótlékok megemelése a tanárok többségére nézve semmit nem jelent – nyilatkozta lapunknak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) pécsi ügyvivője. Nagy Erzsébet rámutatott: pótlékot csak osztályfőnökök, munkaközösség-vezetők vagy diákönkormányzatot segítő tanárok kapnak, vagyis legfeljebb a tanárok harmadát érinti.

A KK válaszában említett költségvetési maradványokkal kapcsolatban úgy vélekedett: maradvány akkor keletkezhet, ha nem töltik be az üres álláshelyeket, az ellátatlan órákat pedig szétosztják a többi pedagógus között. – Felháborító, hogy a ki nem fizetett többletmunkák adnának fedezetet azokra a nevetséges összegekre, amelyeket egyes tankerületi központok fizetnek – fogalmazott.

A PDSZ pécsi ügyvivője emlékeztetett: a szakszervezet évek óta próbálja elérni, hogy a tankerületekhez tartozó iskolákban dolgozó pedagógusok valamennyien kaphassanak néhány ezer forintnál magasabb év végi jutalmat, és az év közbeni többletmunkát is tisztességesen fizessék ki számukra, ám az oktatásirányítás semmilyen lépést nem tett ebben az irányban. 

A jó pedagógus példakép, barát, pszichológus isBár év végi jutalomban csak kevesen részesültek, Kásler Miklós humánminiszter karácsonyi üdvözlete minden tankerülethez eljutott. A miniszter levelében Pál apostolt idézve arról írt: „Minden, amit tesztek, szeretetből történjék”, valamint: „Mindennek a szeretetben kell meggyökerezve és megalapozva lennie”. Szerinte a pedagógusoknak köszönhető, hogy Szent Pál szavai igazak a magyar oktatásra és nevelésre. Kitért arra is, egy jó pedagógus „nem csak tanár, hanem példakép, barát, pszichológus is, aki megmutatja gyermekeinknek, hogyan kell kiállniuk önmagukért, küzdeni másokért és a kudarcokból előnyt kovácsolni”.

Jövőre, a szabálysértési ügyek átvétele még kritikusabbá teszi az állomány helyzetét.