fotográfia;

2019-12-23 12:30:00

Szenvedélyesség és éleslátás

Jelentős, ám hazánkban kevésbé ismert magyar származású fotográfusok életművével ismerkedhetünk meg az Au Revoir! című kiállításon.

Különleges látásmóddal bíró, de még felfedezésre váró, magyar származású fotográfusok életművébe is bepillanthatunk a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumban olyan világhírű alkotók munkái mellett, mint André Kertész, Brassaï, Robert Capa, vagy Lucien Hervé. Az Au Revoir! Magyar származású fotográfusok Franciaországban című nemzetközi fotókiállítás kizárólag korabeli nyomatokat mutat be az 1920-as évektől napjainkig Franciaországban alkotó művészektől. A tárlatot a kurátorok, Cserba Júlia és Cseh Gabriella több hónapig tartó párizsi és vidéki kutatómunkája, valamint 2018-ban azonos címmel megjelent kötete előzte meg. A válogatás harmincegy művészt és több mint kétszáz művet mutat be, beszámol a magyar fotográfusok francia fotóművészetre, egymásra gyakorolt hatásáról is.

A tárlaton láthatók Paul Almasy (Almásy Gross Pál) Angolában, Mexikóban, Peruban készült felvételei is, amelyekről egyértelművé válik, mit értett alkotójuk azon, hogy nem fotóművésznek, hanem újságírónak tartja magát. Érdemes alaposabban megfigyelni Ervin Marton (Preisz Ervin) portréit, a kísérletező Alain Fleischer egyes munkáit, Francois Kollar (Kollár Ferenc) nem mindennapi képeit is. A válogatás további különlegessége: három, nemrégiben előkerült, mintegy százéves Kertész-fotóval is most találkozhat először a közönség. Figyelemre méltó Cseh Gabriella kurátor Enteriőrtörténetek című sorozata is: az alkotó a ma már nem élő fotóművészek lakásait felkutatva azok jelenlegi állapotáról (esetenként lakóiról is) készített képeket.

A kiállítás azokra a női fotográfusokra is ráirányítja a figyelmünket, akikre kevesebb fény vetül. Helyet kapott többek között Rogi André (Klein Rózsa) néhány felvétele, aki férjétől, André Kertésztől tanulta a fotográfia alapjait, ám később már ő is fotóleckéket adott. Képeiről is tükröződő hitvallása: „soha ne fotózz le valamit, ami nem érdekel szenvedélyesen”. Nora Dumas (kelenföldi Telkes Nóra) hasonlóan komolyan vette a szenvedély kérdését: tíz éven át egy Párizs környéki kis faluban készített átütő erejű képeket. Reklám- és műtárgyfotók, csendéletek, aktok is kikerültek a kezéből, dolgozott a kiállításon szintén bemutatott Ergy Landau (Landau Erzsébet) asszisztenseként is.

A kontaktmásolatok, fekete-fehér portrék, tájképek, csendéletek és mozgalmas életpillanatok között bolyongva zsenialitásról és éleslátásról árulkodó kompozíciók kerülhetnek elénk. A kiállítás felhívja a figyelmet: számos csendben tevékenykedő alkotó, lezárult művészi életút vár még felfedezésre.

Infó:

Au Revoir! Magyar származású fotográfusok Franciaországban

Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum, január 5-ig

Kurátor: Cserba Júlia és Cseh Gabriella