röplabda;

- A röplabda prímása

A sport kategóriában dr. Kotsis Attiláné Kincsesy Gabriella, a legendás női röplabda-válogatott szövetségi kapitánya érdemelte ki az idei Prima Primissima díjat.

Máig az egyetlen az országban a 92. életévében járó Gabi néni, aki röplabdázásból doktorátust szerzett: a disszertáció megvédése azonban csak egy lépcsőfok volt a sok közül, addigra a női válogatottal ma már elképzelhetetlen magasságokban járt. Három olimpiára juttatta ki a nemzeti együttest, két világ- és öt Európa-bajnokságon dirigálta a Torma Ágnes, Bánhegyiné Radó Lucia, Bardi Gyöngyi fémjelezte csodacsapatot. Volt idő, amikor a magyar válogatottat Európában kizárólag a szovjetek tudták megverni…

Kotsis Attiláné megújította az addig ismert edzői felfogást, a Testnevelési Főiskola szakedzői képzése mellett pedagógiából és pszichológiából is diplomát szerzett. „A női lélek különbözik a férfitől, ezt egy edzőnek tudomásul kell vennie: az én időmben, de még most is, férfiak uralják a kispadokat, pedig szerintem kis korban jobb, ha női edzők foglalkoznak a gyerekekkel. Persze nem mondom, hogy a férfiedzők rosszabbak, mert nem érzik át annyira a másik nem érzékenységét, csak azt, hogy mások. A férfiak konzekvensen elindulnak egy úton, és azon kevésbé tudnak módosítani. De nem általánosítok, az nagy hiba volna, csak gyakran találkoztam ilyenekkel a pályafutásom alatt” – fogalmazott Kotsis Attiláné, aki szövetségi kapitányként úttörő módon már a nyolcvanas években felismerte a pszichológia jelentőségét az élsportban. Pedig soha nem akart ezen a területen dolgozni, sokkal inkább a megismerés, a tanulási vágy hajtotta. „Dühített volna, ha a vizsgálatok eredményeiből semmit nem értettem volna” – indokolta pszichológusi diplomáját. 

De nem csak ebben előzte meg a korát, folyamatosan figyelte a külföldi csapatokat, a kor vezetőedzőit, módszereit. Rájött, kritika nélkül, szolgaian semelyik módszert nem lehet átültetni vagy másolni, mert a csapatok személyi összetétele, tudásszintje, motivációja mindenhol teljesen egyedi. Egy edzőnek az a feladata, hogy ezekhez az értékeket finomhangolja. „Nekem ez volt a döntő jelentőségű felismerés a pályafutásom alatt” – összegzett. Szerinte a képzés során minden lépcsőfokra szükség van, semelyiket nem lehet büntetlenül kihagyni. „Nagyon szomorú vagyok, amikor látom, hogy a fiatal, nagy tehetségnek indult játékos egyszer megáll a fejlődésben, nem javul tovább, mert mire odaér a felnőtt korhoz, már régen kiégett a túlterheléstől vagy attól, hogy képzése során kihagytak egy lépcsőt. Esetleg nagyon erőltetett ütemben történt a fejlesztés, miközben az elvárások, az állandó eredménykényszer miatt a gyereknek elege lett a közegből. Nem csak az én sportágamról beszélek, úgy látom, ez az egyetemes magyar sportban visszatérő probléma.”

Szerinte hangsúlyosan el kell választani a profiknál alkalmazott módszereket a korosztályos képzésektől, mert ha ez nem történik meg, a gyerekekből kiöljük a motivációt. „Ez csak akkor működik, ha élvezik a játékot, ha ez nincs meg és munkaként élik meg, akkor annak már nincs jövője. Az alkotás öröménél nincs jobb” – mondta. 

Anno az ázsiaiaktól és az oroszoktól rengeteg tanácsot kapott, hiszen – ma már elképzelhetetlen módon – az akkori edzők egy-egy torna után összeültek és összegezték tapasztalataikat. „Nem mondom, hogy ma is ezt kell csinálni, csak jelzem, hogy a mi időnkben így ment az ismeretátadás folyamata.” Az ázsiaiak alacsonyabb magasságuk miatt kombinatív röplabdát játszottak, neki ezt kellett átültetnie a magyar viszonyok közé, mert az ő válogatottja nem kiugróan magas lányokból állt.

Edzői filozófiája teljesen különbözött a kor többi edzőjétől: „Ma sem értem, amikor az edzők egy korosztályos versenyen a vonalon túlról kiabálnak. Miért? Ha hétköznap nem tanította meg egy játékosnak, hogy mit kell csinálnia, akkor a meccsen vasárnap ne kiabáljon, mert az nem a gyerek hibája. Az öreglányaimat idézem, akik nagyon aranyosak voltak, amikor nemrég találkoztunk: azt mondták, amikor edzést tartottam nekik, azt nem imádták, de azt igen, hogy a meccseken soha nem toltam le senkit, ha hibázott. Alapvetésem volt, hogy mindenki a legjobbat akarja, legfeljebb nem tudja megcsinálni. Három lehetőség miatt. Nem tanulta meg. Vagy én nem tanítottam meg neki. Vagy elnézést, de van olyan is, amikor a játékos a hülye. Hiszen emberek vagyunk, hibázhatunk. Mindenki! Ha emiatt ordítok, azzal nem leszünk beljebb.” 

S hogy mennyire veszik jó néven az edzőlegenda tanácsait a maiak? „Nem mindig, de az az igazság, hogy nem is akarok senkire rátelepedni a tanácsaimmal. Akik igényelik, azoknak szívesen adok, voltam kis klubok kezdői mellett is. De ehhez a tanácsot igényelni kell; szó szerint tanácsot adok, hiszen én csak a látottak alapján tippeket adok, nekik kell utána megoldaniuk a problémákat.”

A Prima Primissima díj szerinte nem csupán egy életút, hanem annak elismerése is, hogy példája talán a sport melletti tanulásra inspirálja a mai fiatalokat. Az egyoldalú képzés soha nem jó, a testi, a lelki, a szellemi fejlődésnek élethosszon átívelőnek kell lennie, vallja ma is. „Úgy érzem, ez nem az én kitüntetésem, hanem a sportágamé, a volt játékosaimé, az akkori edzőkollégáimé. Játékosaim mindvégig lelkesek voltak, legalább annyira, mint én. Nélkülük soha semmit nem értem volna el.”

Ötven évenként születik olyan mén, mint amilyen Nacho, az pedig maga a megmagyarázhatatlan statisztikai hibahatár, hogy Overdose után tíz évvel máris európai topversenyt nyert egy Magyarországon felkészített ló.